نشست علمی توهین به مقدسات دینی از منظر حقوق بین‌الملل برگزار می‌شود

15:44 - 03 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۶۰۸۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نشست علمی توهین به مقدسات دینی از منظر حقوق بین‌الملل برگزار می‌شود
مرکز امور حقوقی و بین المللی ریاست‌جمهوری با همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه در نظر دارد تا با برگزاری نشست علمی به بررسی ابعاد توهین به مقدسات دینی از منظر حقوق بین‌الملل بپردازد.

خبرگزاری میزان - نشست علمی توهین به مقدسات دینی از منظر حقوق بین‌الملل یک‌شنبه پنجم آذرماه از سوی مرکز امور حقوی بین‌المللی ریاست‌جمهوری و با همکاری پژوهشگاه قوه قضائیه برگزار خواهد شد.

توهین به اعتقادات ادیان در برخی کشور‌های اروپایی از طریق ارتکاب اعمالی همچون انتشار کاریکانور‌های توهین­آمیز درباره پیامبر اسلام یا اهانت به ساحت کتب مقدس دینی همچون آتش زدن قرآن مجید موضوع جدیدی نبوده و در چند سال گذشته موارد متعددی از تلاش هدفمند برخی جریان‌های سیاسی و فرهنگی در این مورد ادامه یافته است. 

صرف‌نظر از عوامل پشت پرده، یکی از مهم‌ترین مباحثی که درباره ارتکاب اعمال توهین‌آمیز باید مورد توجه قرار گیرد، ضرورت مرزبندی بین حق آزادی بیان به‌عنوان دست‌آویز جریان‌های حامی این اقدامات توهین‌آمیز نسبت به ادیان آسمانی با بحث پرهیز از نقض حقوق بشر نسبت به صد‌ها میلیون مسلمان خواهد بود. 

از سوی دیگر راهکار‌های پیگرد بین‌المللی ارتکاب اعمال توهین‌آمیز نسبت به ادیان آسمانی به‌ویژه دین مبین اسلام همچنین چگونگی پیشگیری از ارتکاب مجدد چنین اعمالی در سطح بین‌المللی نیز نیازمند بحث و بررسی جدی خواهد بود. بر این اساس مرکز امور حقوقی و بین المللی ریاست‌جمهوری با همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه در نظر دارد تا با برگزاری نشست علمی در روز یکشنبه پنجم آذرماه ۱۴۰۲ به بررسی ابعاد توهین به مقدسات دینی از منظر حقوق بین‌الملل بپردازد.

اساتید دعوت شده سخنران در این جلسه، دکتر مهدی هادی، رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه؛ توکل حبیب‌زاده، رئیس مرکز حقوقی و بین‌المللی نهاد ریاست‌جمهوری؛ محمدحسین ضیائی‌فر، دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی؛ محمدحسین مظفری، رئیس مرکز صلح و گفت‌وگوی دانشگاه ادیان و مذاهب و احمدرضا توحیدی، عضو هیات علمی دانشگاه قم خواهند بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *