روستایی که کوچه‌هایش از کتاب هویت گرفته‌اند

9:00 - 20 آذر 1397
کد خبر: ۴۷۴۵۸۷
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
لازمه انتخاب یک روستا به عنوان روستا‌های دوستدار کتاب شاخصه‌ها و معیارهایی دارد که با ارائه خدمات متعدد در حوزه کتابخوانی و قرار گرفتن کتاب سبد فرهنگی خانواده‌ها میسر می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، چند سالی است که رویدادی فرهنگی در مناطق و روستا‌های دورافتاده آغاز شده تا در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی راهگشا باشد. در این زمینه هر یک از روستا‌ها برنامه‌های خاصی را دنبال می‌کنند و بسته به ویژگی جغرافیایی و امکانات موجود، اهالی روستا‌ها را به مطالعه، تعامل و اهدای کتاب تشویق می‌کنند.

در این میان یکی از روستا‌هایی که سال گذشته به عنوان روستای دوستدار کتاب معرفی شده، روستای امامزاده بزم از توابع شهرستان بوانات استان فارس است که توانسته با راه‌اندازی پویش، مردم روستا را در ترویج کتابخوانی با خود همراه کند.

روستایی که کوچه‌هایش از کتاب هویت گرفته‌اند

آنچه در این روستا نهادینه شده این است که آموزش و ایجاد علاقه‌مندی نسبت به کتاب و کتاب‌خواندن از دوره کودکی و نوجوانی جدی گرفته می‌شود و شاید همین امر هم باعث متمایزشدن و کتابخوان‌بودن اهالی آن شده است.

با روستای دوستدار کتابی که حتی کوچه‌هایش از کتاب هویت گرفته‌اند آشنا شوید

از آنجا که یکی از وظایف روستا‌های دوستدار کتاب، استمرار برنامه‌هایشان است از سه سال گذشته تاکنون، هر سه‌شنبه زنگی با عنوان «سه‌شنبه‌های مهربان» برای مدرسه روستا در نظر گرفته شده که در آن دانش‌آموزان به جمع‌خوانی و دورخوانی یک کتاب می‌پردازند.

با روستای دوستدار کتابی که حتی کوچه‌هایش از کتاب هویت گرفته‌اند آشنا شوید

از مهم‌ترین شاخصه‌های میزان علاقه‌مندی اهالی این روستا به کتاب همین بس که تاچندی پیش حتی کوچه‌های امامزاده بزم بی‌نام بودند و اولین نامگذاری محلات با کتاب آغاز شده است. به طوریکه اگر بخواهید پرسه‌ای در کوچه پس‌کوچه‌های این روستا بزنید قطعا نام کتاب و کتابخوانی توجهتان را جلب خواهد کرد.

روستای امامزاده بزم کتابخانه ندارد و به همین دلیل هم بزرگان روستا کتابخانه‌ای با سیستم کتاب در گردش به نام «نگین فیروزه‌ای» راه‌اندازی کرده‌اند تا مردم و زائران امکان مطالعه حتی در سفر‌های زیارتی خود داشته باشند.

اگرچه بار‌ها با کتاب‌هایی مواجه می‌شویم که در آغازشان درج شده که پس از مطالعه باید به کتابخانه برگردانده شوند، اما همیشه شاهد یکسری بی‌توجهی‌ها نسبت به این امر هستیم که گاه به دلیل فرصت نشدن برای بازگرداندن یا فراموش کردن باعث کاهش تعداد منابع می‌شود، اما نکته جالب در روستای امامزاده بزم این است که فضا و جایگاه کتاب در این روستا تا حدی برای میهمانانشان تفهیم شده که این روز‌ها نه تنها تعداد کتاب‌های کتابخانه که در آغاز هزار نسخه بود، کاسته نشده بلکه به ۱۳۰۰ جلد هم رسیده است.

به گفته مسئول این پروژه، این کتاب‌ها با راه‌اندازی پویش مردمی ترویج کتابخوانی روستائیان فرزانه جمع‌آوری شده است و عمده آن‌ها اهدایی مردم روستا و روستا‌های مجاور هستند.

با روستای دوستدار کتابی که حتی کوچه‌هایش از کتاب هویت گرفته‌اند آشنا شوید

یکی از اقدامات دیگری که در روستای امامزاده بزم استان فارس مرسوم است بناکردن موکب‌های کتابخوانی است. با توجه به باور و اعتقاد مردم نسبت به جایگاه امامزاده این روستا، هر ساله در روز شهادت امام رضا (ع) مردم جنوب استان یزد و شمال استان فارس که جمعیتی بالغ بر ۲۵ هزار نفر می‌شوند، با پای پیاده به روستای هزار نفری امامزاده بزم می‌آیند و در طول مسیر به موکب‌هایی که نذورات متعددی را ارائه می‌کند، سر می‌زنند. مردم این روستا با گرفتن چادر از هلال احمر، قرار دادن میز و نیمکت‌های مدرسه که تنها وسعشان در فضاسازی موکب است، امکانی را فراهم می‌کنند تا بچه‌ها در مسابقه نقاشی با عنوان «یار مهربان بچه‌ها» و نوجوانان در مسابقه خلاصه‌نویسی کتاب شرکت کنند.

با روستای دوستدار کتابی که حتی کوچه‌هایش از کتاب هویت گرفته‌اند آشنا شوید

به گفته مسئول طرح روستا‌های دوستدار کتاب در روستای امامزاده بزم، امسال در پویش روستا مبلغی نزدیک به دو میلیون تومان جمع‌آوری شده که بخشی از آن برای جوایز نقاشی کودکان و مسابقه خلاصه‌نویسی اختصاص داده شده است.

البته برنامه‌های این موکب صرفا به قشر کودک و نوجوان خلاصه نمی‌شود چراکه برگزاری مسابقه کتابخوانی که درباره کتابی درباره تاریخ و فرهنگ کتاب در شهرستان بوانات استان فارس است، نیز هر ساله مرسوم است.

اگر بخواهیم به دیگر ویژگی و شرایط این روستا توجه داشته باشیم بد نیست که به هنر چاووشی‌خوانی به عنوان میراث معنوی این خطه از کشورمان اشاره کنیم که این روز‌ها تحت عنوان برنامه چاوشی کتاب برپا می‌شود.

از جمله اقدامات پیش رویی که در راستای افزایش سرانه مطالعه اهالی این روستا و زائرانش می‌توان اشاره کرد تخصیص دو کلاس به کتابخانه تخصصی کودک است که با موافقت و همراهی آموزش و پرورش شکل جدی به خود گرفته است. در حال حاضر ۲۷۰ کتاب به عنوان منابع این کتابخانه تامین شده و با نصب قفسه‌ها تا نیمه دی ماه فعالیت کتابخانه تخصصی روستا که بیشتر به کتاب‌های داستان اختصاص دارد، آغاز خواهد شد.

همچنین ساخت کاشی هفت‌رنگ شیراز و نصب آن به عنوان المان کتاب در ورودی روستا یکی دیگر از برنامه‌ها در زمینه اطلاع‌رسانی نسبت به خدمات مطالعاتی این روستا به شمار می‌رود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *