گزارش| 

تلاش قوه قضاییه برای برگزاری دادگاه‌های برخط/ تشکیل کارگروه ویژه برگزاری و اطلاع‌رسانی دادگاه‌های برخط در دادگستری استان فارس

8:58 - 02 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۶۶۲
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
تلاش قوه قضاییه برای برگزاری دادگاه‌های برخط/ تشکیل کارگروه ویژه برگزاری و اطلاع‌رسانی دادگاه‌های برخط در دادگستری استان فارس
رئیس کل دادگستری فارس از تشکیل کارگروه ویژه برگزاری و اطلاع‌رسانی دادگاه‌های برخط خبر داد و گفت: با توجه به نوین بودن برگزاری دادگاه‌های علنی برخط افزایش کیفیت برگزاری‌ها به لحاظ دسترسی به لینک، صوت و تصویر در دستور کار قرار دارد.

خبرگزاری میزان- با توجه به اینکه در سند تحول و تعالی دستگاه قضا، بر بهره‌گیری هرچه بیشتر از فناوری‌های نوین و روز دنیا در ارائه خدمات قضایی به شهروندان تاکیدات فراوانی شده است، استفاده از ظرفیت‌های جدید در مسیر تسریع و تسهیل، دادرسی الکترونیک به‌صورت برخط، مورد توجه فراوان مسئولان قضایی در محاکم قرار گرفته است.

 از سوی دیگر، با گسترده شدن شبکه اینترنت در سراسر کشور و بهره گیری شهروندان از ابزار و وسایل الکترونیکی، امکان اجرای دادگاه‌های برخط نیز فراهم شده و شهروندان در ایران و حتی دیگر کشور‌های دنیا می‌توانند به صورت غیر حضوری و از راه دور در این دادگاه‌ها شرکت کنند.

برگزاری دادگاه‌های برخط در سال‌های اخیر که در راستای کاهش هزینه‌های غیرضرور مورد توجه قرار گرفته است، غیر از کاهش هزینه‌ها و خطرات جاده‌ای برای طرفین پرونده ها، موجبات صرفه جویی در وقت شهروندان را نیز فراهم می‌کند.

دادگاه برخط

 در بستر انجام دادرسی الکترونیک، طرفین دعوا دیگر نگرانی از بابت مسافت‌های طولانی دادگاه‌ها ندارند و در هر مکان و حتی در هر کشوری به‌راحتی می‌توانند در جلسات دادرسی مجازی و الکترونیک حضور بهم رسانند.

برگزاری دادگاه‌های برخط یا الکترونیک، ضمن اینکه به کاهش اطاله‌دادرسی و کاهش هزینه‌ها برای اصحاب پرونده کمک می‌کنند، گامی نو در دادرسی‌های قضایی محسوب می‌شوند و زمینه تحقق فراز‌های ارزشمند سند تحول قضایی را نیز فراهم می‌کنند.

ایجاد زیرساخت‌های مناسب جهت اجرای دادرسی الکترونیک در قوه قضاییه کمک کرده تا شهروندان بتوانند به جای حضور فیزیکی به صورت مجازی در دادگاه‌ها شرکت کنند.چنانچه محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، یکم مردادماه امسال، در حاشیه بازدید از معاونت فناوری دادگستری استان تهران با بیان اینکه در سال گذشته زیرساخت‌های مناسب و خوبی جهت دادرسی الکترونیک در قوه قضاییه راه‌اندازی شده است و به واسطه آن در حال حاضر اشخاص بسیاری از پرونده‌ها به صورت الکترونیک در دادگاه‌ها شرکت می‌کنند، اظهار کرد: این موضوع باعث شده در بسیاری از استان‌های کشور این ایده شکل بگیرد که مردم نیز بتوانند همانطور که در گذشته در دادگاه‌ها به‌عنوان ناظر حضور فیزیکی داشتند، این بار بصورت مجازی در دادگاه‌ها شرکت کنند که این موضوع اجرایی شده است.

کاظمی‌فرد با بیان اینکه در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده‌ایم که استان تهران به عنوان پایتخت و یک استان پرجمعیت اقدام به آغاز برگزاری دادگاه‌های علنی برخط کرده است و این نشان‌دهنده رشد فناوری اطلاعات در قوه قضاییه است، تاکید کرد: باید تمام تلاش‌مان را بکار گیریم تا با بهره گیری از فناوری اطلاعات و فناوری‌های نوین این موضوع را در کل کشور گسترش دهیم.

در کنار تهران، دیگر استان های کشور نیز برای برگزاری دادگاه های برخط پیشقدم شدند و تاکنون جلسات دادگاه های زیادی به این شکل را برگزار کردند یکی از این استان‌ها، فارس است؛ چناچه به گفته رئیس کل دادگستری این استان دهمین جلسه دادگاه علنی برخط را برگزار کرده و تا کنون بیش از ۳ هزار نفر به صورت آنلاین روند رسیدگی‌های قضایی را مشاهده کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی ، رئیس کل دادگستری استان فارس در گفت‌وگو با میزان، با بیان اینکه برگزاری دادگاه‌های علنی با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی یکی از ابتکارات قوه قضاییه در شفاف سازی محاکمه‌های قضایی است، گفت: ظرفیت‌های موجود در قانون اجازه برگزاری دادگاه‌های علنی آنلاین را به قضات داده است و در همین راستا از آغاز اجرای این طرح ۳ هزار و ۴۹ نفر به صورت برخط در دادگاه‌های علنی حقوقی و کیفری شیراز شرکت کرده‌اند.

وی مزایای برگزاری دادگاه علنی تأکید شده در قانون اساسی را شفافیت در دادرسی و نظارت مردمی بر روند رسیدگی دادگاه‌ها خواند و تصریح کرد: این امر مشمول دادگاه‌هایی است که از منظر قانون و قاضی رسیدگی کننده به پرونده برگزاری علنی آن بلامانع است.

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان این نکته که زیرساخت‌های مهیاشده برای برگزاری با کیفیت دادگاه‌های علنی برخط در دادگستری فارس تدارک دیده شده است، گفت: مخاطبان اصلی دادرسی‌های آنلاین در بستر فضای مجازی ایمن، دانشجویان حقوق و کارآموزان قضاوت و وکالت هستند و این بستر زمینه استفاده از تجارب قضات را بیشتر از قبل فراهم کرده است.

دادگاه برخط

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی تصریح کرد:ظرفیت علمی قضات در دادگستری فارس به‌نحوی است که می‌توان همه دادگاه‌ها را به‌صورت علنی و برخط برگزار کرد اما زیرساخت‌های فنی و بستر‌های انتقال اطلاعات محدود است که امیدواریم روزی با رفع محدودیت‌های فنی این امکان برای کلیه شعب در رسیدگی به پرونده‌ها فراهم شود.

 وی همچنین از تشکیل کارگروه ویژه برگزاری و اطلاع‌رسانی این دادگاه‌ها در دادگستری استان فارس خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به نوین بودن برگزاری دادگاه‌های علنی برخط افزایش کیفیت برگزاری‌ها به لحاظ دسترسی به لینک، صوت و تصویر در دستور کار قرار دارد.

رئیس کل دادگستری استان فارس اظهار امیدواری کرد: استان فارس مطابق برنامه سند تحول قضایی، قابلیت تبدیل شدن به دادگاه‌ها تمام الکترونیک را دارد، اما تقویت برخی زیر ساخت‌های فنی اجتناب ناپذیر است.

انتهای پیام/ 



ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
0
0
خیلی عالی جلسات حضوری دادگاهها به صورت ویدعو کنفرانس انجام بشه که تا شهرستانها یا در تهران پر از ترافیک راهای دور نروند مردم عالی
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *