پایش کیفیت آب رودخانه ارس در دستور کار است

19:51 - 28 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۲۸۷
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
پایش کیفیت آب رودخانه ارس در دستور کار است
معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به اینکه پایش کیفیت آب رودخانه ارس در دستور کار قرار دارد، گفت: منابع آبی مشترک به‌جای آنکه موجب ایجاد اختلاف در بین کشور‌ها شود، می‌تواند به‌عنوان عامل همکاری بین کشور‌ها باشد.

خبرگزاری میزان - محمد جوان‌بخت، معاون آب و آبفای وزیر نیرو در دومین نشست کمیته مشترک همکاری‌های آبی ایران و ترکیه، ابراز امیدواری کرد نقشه راه مناسبی برای همکاری‌ها پایه‌گذاری شود.

وی اظهار کرد: برگزاری این نشست میان دو کشوری که از یک سو دارای تمدن و مشترکات تاریخی هستند و از سوی دیگر از نظر منابع آب و موضوع‌های وابسته به آن در یک حوضه آبریز مشترک در کنار یکدیگر قرار دارند، می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای ارتقای هرچه بیشتر تعاملات و همکاری‌های آبی در سطح منطقه باشد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو، بیان کرد: ما باور داریم منابع آبی مشترک به‌جای آنکه موجب ایجاد اختلاف در بین کشور‌ها شود، می‌تواند به‌عنوان عامل همکاری بین کشور‌ها باشد.

وی افزود: در حال حاضر، جمهوری اسلامی ایران موضوع‌های مربوط به رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک با کشور‌های همسایه را از طریق سازوکار‌ها و نهاد‌های مشترک در چارچوب قرارداد‌های حقوقی و فنی پیگیری می‌کند.

جوان‌بخت، خاطرنشان کرد: در زمینه کیفیت آب رودخانه ارس، پایش مشترک با ارمنستان از ۱۸ سال پیش تاکنون در دستور کار است. باتوجه‌ به روند بهره‌برداری همه کشور‌های واقع در این حوضه فرامرزی، نگرانی‌هایی هم برای آینده وجود دارد و بر این اساس، همکاری‌های آتی برای تدوین رژیم حقوقی مشترک و جامع با حضور همه کشور‌های حوضه یکی از راهکار‌ها موردنظر است.

معاون وزیر نیرو، افزود: در حاشیه شاخه اصلی رودخانه ارس، صد‌ها هزار نفر در سه استان اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی نیاز‌های شرب، صنعت و کشاورزی خود را به‌صورت مستقیم از رودخانه مرزی ارس تأمین می‌کنند.

جوان‌بخت، گفت: به‌طور متوسط ده‌ها هزار هکتار اراضی کشاورزی با برداشت مستقیم در این سه استان همجوار با ارس در ایران و تقریباً همین میزان در جمهوری آذربایجان زیر کشت آبی می‌رود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *