بازار داغ فروش تسلیحات غربی به رژیم صهیونیستی در پی جنگ غزه

10:58 - 24 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۵۶۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بازار داغ فروش تسلیحات غربی به رژیم صهیونیستی در پی جنگ غزه
ادعاهای حقوق بشری کشورهای غربی مانند آمریکا، آلمان، انگلیس و استرالیا با کسب سود فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی در میانه جنگ غزه به‌سرعت رنگ می‌بازند.

خبرگزاری میزان – کشور‌های غربی مدعی حقوق بشر طی یک ماه گذشته به دفعات نشان داده‌اند که هیاهو‌های حقوق بشری‌شان در سایه حساب و کتاب‌های سیاسی، منفعت‌طلبی‌ها و سودجویی‌ها نه تنها به سکوت تبدیل می‌شود، بلکه می‌تواند این کشور‌ها را در ارتکاب جنایت‌ها به همراهی با عاملان آن سوق دهد.

این کشور‌ها که در دهه‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا خود را به‌عنوان مدافعان و حامیان حقوق بشر معرفی کنند، اکنون برای کسب سود‌های تسلیحاتی حتی بی‌توجه به تشدید انتقادها و کارزار متهم کردن رژیم صهیونیستی به ارتکاب جنایت جنگی، قتل‌عام و نسل‌کشی در کنار این رژیم ایستاده و به بهای سود تسلیحاتی بیشتر از حق دفاع مشروع آن سخن می‌گویند.

کشور‌های غربی مدعی حقوق بشر ضمن به گروگان گرفتن شورای امنیت سازمان ملل و مانع‌تراشی در مسیر محکومیت رژیم صهیونیستی به دلیل ارتکاب جنایت بشری علیه غزه، این رژیم را برای ارتکاب جنایت‌های بیشتر تسلیح می‌کنند.

چشم آلمان به سود فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی

دولت آلمان به تازگی طرحی را ارائه کرده که براساس آن علاوه بر اوکراین به رژیم صهیونیستی نیز سلاح رایگان می‌دهد.

وزارت دارایی آلمان به‌تازگی طرح مربوط به قانون بودجه ۲۰۲۴ را به‎روز کرد؛ در این نسخه به‌روزرسانی شده نام رژیم صهیونیستی در کنار اوکراین برای دریافت رایگان سلاح وجود دارد.

براساس این طرح، ارتش آلمان می‌بایست حتی در صورت بروز اختلال موقت در آمادگی عملیاتی ارتش این کشور از زرادخانه خود به رژیم صهیونیستی سلاح بدهد.

طرح مذکور که مورد حمایت «اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان قرار دارد، روز پنجشنبه ۲۶ نوامبر (۲۵ آبان) برای تصویب در پارلمان آلمان مورد بحث قرار می‌گیرد.

«شولتز» پیشتر گفته بود که از «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواسته تا برلین را در جریان نیاز‌های تسلیحاتی خود قرار دهد.

برلین پیشتر نیز به رژیم صهیونیستی گفته بود که امکانات پزشکی و پشتیبانی لازم از نظامیان رژیم صهیونیستی را فراهم می‌کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که آلمان در سال ۲۰۲۳ فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی را به ۳۰۳ میلیون یورو (۳۲۳ میلیون دلار) افزایش داده و بیشتر مجوز‌های فروش تسلیحات به این رژیم را در پی آغاز جنگ جدید رژیم صهیونیستی علیه غزه تایید کرده است.

براساس اعلام وزارت اقتصاد آلمان، میزان فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی در سال جاری در قیاس با سال ۲۰۲۲، رشد ۱۰ برابری داشته است؛ از ۲۱۸ مجوز فروش تسلیحات صادر شده در سال جاری ۱۸۵ مجوز بعد از ۷ اکتبر صادر شدند.

مقام‌های دولت آلمان همچنین اعلام کردند که صدراعظم این کشور یک کارگروه با حضور وزارت‌های خارجه، دفاع و دفتر کنترل صادرات ایجاد کرده که وظیفه‌اش تسریع درخواست تسلیحات رژیم صهیونیستی است.

تلاش بی‌سروصدای آمریکا برای عقب نماندن از رقابت فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی

خبرگزاری «بلومبرگ»، به‌تازگی در گزارشی از تلاش بی‌سروصدای آمریکا برای افزایش فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی خبر داد.

این خبرگزاری با استناد به یک سند به تاریخ اواخر اکتبر آورده است که تسلیحات مورد نظر یا در حال حاضر در حال ارسال هستند یا وزارت دفاع آمریکا در حال خارج کردن آن‌ها از انبار‌های تسلیحات در اروپا و آمریکا است.

وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای، ضمن خودداری از ارائه توضیحات و جزئیات مدعی شد که واشنگتن تمام تلاش خود را برای اطمینان از این که رژیم صهیونیستی ابزار لازم را برای دفاع از خود دارد، انجام می‌دهد.

براساس بیانیه مذکور، کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به رژیم صهیونیستی تقریبا به‌صورت روزانه ارائه می‌شوند.

گروه‌های حقوق بشری، می‌گویند که این روند، کارزار بمباران غزه از سوی رژیم صهیونیستی را تقویت می‌کند.

خیز استرالیا برای کسب سود‌های تسلیحاتی از بازار داغ جدید

استرالیا در تلاش برای کسب سود تسلیحاتی از بازار داغ فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی در پی آغاز دور جدید جنگ این رژیم علیه غزه، تجارت پنهان تسلیحاتی را با این رژیم آغاز کرده است.

اگرچه نبود شفافیت عمومی در مورد صنعت روبه‌رشد صادرات نظامی استرالیا بررسی موضوع فروش تسلیحات از سوی این کشور به رژیم صهیونیستی را دشوار کرده، اما بررسی‌هایی که تاکنون انجام شده‌اند و نیز تایید ضمنی دولت استرالیا، نشان می‌دهند که این کشور در حال فروش گسترده تسلیحات به رژیم صهیونیستی است.

این تجارت پنهان که اکنون زوایای از آن برای همگان روشن شده، با وجود انتقاد‌ها و اعتراض‌های گسترده ادامه دارد.

براساس اسناد موجود و ادعای وزارت دفاع استرالیا، این کشور از سال ۲۰۱۷ تاکنون ۳۵۰ مجوز صادرات تسلیحاتی به رژیم صهیونیستی را صادر کرده که ۵۲ مورد آن مربوط به سال جاری است.

وزارت دفاع استرالیا در پی تشدید فشار‌ها ناچار به ارائه این اطلاعات در سنای این کشور شد.

یک روزنامه‌نگار استرالیایی می‌گوید که فلسطین به آزمایشگاه تسلیحات استرالیا تبدیل شده و شواهد متعددی نشان می‌دهند که کشور‌های غربی نیز سلاح‌هایی به رژیم صهیونیستی می‌فروشند که برای آزمایش در غزه استفاده می‌شوند.

براساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) که بر فروش جهانی تسلیحات نظارت دارد، استرالیا پانزدهمین صادرکننده بزرگ سلاح در جهان در سال ۲۰۲۲ بود.

انگلیس با نقض معاهده تجارت تسلیحات به فکر سود بیشتر است

با در نظر داشتن نقش گسترده انگلیس در تجارت جهانی اسلحه می‌توان انتظار داشت که این کشور از رقابت فروش تسلیحاتی که اکنون غرب را درگیر کرده عقب نمی‌ماند.

براساس یک گزارش تحقیقاتی در ژانویه ۲۰۲۳، انگلیس، بزرگ‌ترین صادرکننده اقلام تسلیحاتی در سراسر جهان است.

این تجارت گسترده انگلیس در حالی رقم می‌خورد که این کشور یکی از امضاکنندگان معاهده تجارت تسلیحات (ATT) است؛ معاهده تجارت تسلیحات به دنبال جلوگیری از استفاده غیرقانونی از تجارت تسلیحات است؛ بنابراین جای تعجب نیست که انگلیس همواره به دلیل تجارت تسلیحاتی خود مورد انتقاد گسترده قرار دارد.

براساس گزارش کارزار علیه تجارت اسلحه (CAAT)، در دهه گذشته، دولت انگلیس بیش از هزار و ۲۲۳ مجوز صادرات فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی صادر کرده است.

تجارت تسلیحاتی میان انگلیس و رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر نیز رشد قابل‌توجهی داشته است و همین امر سبب شده تا انگلیس نقش مهمی در تقویت زرادخانه رژیم صهیونیستی داشته باشد.

با در نظر داشتن این واقعیت که انگلیس در ادوار مختلف جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، همواره از فروشندگان اصلی تسلیحات به این رژیم بوده، می‌توان گفت که انگلیس در جنگ ۲۰۲۳ نیز رژیم صهیونیستی را تسلیح و تجهیز کرده است.

اتحادیه اروپا و استاندارد‌های دوگانه

اتحادیه اروپا که توافق تجاری خود با رژیم صهیونیستی را در سال ۱۹۹۵ منعقد کرده، از تامین‌کنندگان تسلیحات رژیم صهیونیستی است.

منتقدان می‌گویند که اتحادیه اروپا نمی‌تواند همزمان هم مدعی حمایت از حقوق بشری غیرنظامیان باشد و هم تجارت خود با رژیم صهیونیستی را در زمینه‌های مختلف به‌ویژه فروش تسلیحات ادامه دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *