رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بحران مجلس نمایندگان آمریکا و احتمال تعطیلی دولت بایدن

12:08 - 22 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۱۸۶
بحران مجلس نمایندگان آمریکا و احتمال تعطیلی دولت بایدن
مجلس نمایندگان آمریکا که برای ماه‌ها در تصویب لایحه بودجه در جهت جلوگیری از تعطیلی دولت ناکام بوده، حال با نزدیک شدن به مهلت مقرر همچنان با چالش مواجه است.

خبرگزاری میزان - «مایک جانسون»، رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا، در حال حاضر اولین درگیری بزرگ خود را با قانون‌گذاران تندرو جمهوری‌خواه برای تخصیص بودجه فدرال تجربه می‌کند. این در حالی است که مهلت تصویب بودجه برای جلوگیری از تعطیلی دولت آمریکا روبه پایان است.

این جمهوری‌خواه محافظه‌کار از ایالت لوئیزیانا، که به تازگی از گمنامی به ریاست این مجلس رسیده، ممکن است به‎زودی خود را در موقعیتی بیابد که «کوین مک‌کارتی»، رئیس قبلی در آن قرار گرفت و برکنار شد. 

مواجهه آمریکا با بحران تصویب لایحه بودجه

ضرب‌الاجل بودجه جمعه شب به این معناست که واشنگتن دوباره با یک تعطیلی ناشی از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه که یا نمی‌توانند یا نمی‌خواهند به اداره کشور کمک کنند، مواجه می‌شود. 

به گفته کارشناسان، این ابهام فقط به وجهه آمریکا در خارج از کشور آسیب نمی‌رساند. این وضعیت از تابستان تاکنون به ضرر هم مجلس نمایندگان و هم دولت آمریکا بوده است.

«جانسون» روز شنبه از یک طرح پیچیده دوسطحی برای تأمین مالی موقت دولت پرده‌برداری کرد. براساس این طرح ۲ بودجه با ۲ مهلت تا ژانویه و فوریه برای تصویب بودجه‌های دائمی وزارتخانه‌ها در نظر گرفته شده است.

 اما احتمال اینکه اکثریت جمهوری‌خواهان، که در تصویب هر لایحه‌ای مشکل دارند، بتوانند این طرح پیچیده را اجرا کنند، بسیار کم به نظر می‌رسد. با توجه به سابقه مجلس نمایندگان آمریکا، «جانسون» ممکن است به سادگی این کشور را در معرض ۲ تعطیلی، به‎جای یک تعطیلی دولت قرار دهد.

دوران سخت جانسون

این انبوه پیچیدگی‌های سیاسی به این معناست که «جانسون» وارد یک هفته حیاتی برای ریاست خود می‌شود که نمی‌داند چگونه به پایان خواهد رسید و با این احتمال روبه‌رو است که اقتدار نوپایش ممکن است به‎زودی از بین برود. 

فرصت پنج روزه برای جلوگیری از تعطیلی دولت آمریکا زمان کمی است. «جانسون» به شدت بی‌تجربه بوده و هیچ تجربه‌ای در جلب حمایت‌ها برای تصویب چنین لایحه‌ای ندارد؛ بنابراین «جانسون» با همان مجموعه نیرو‌های دچار اختلاف مواجه است که «مک‌کارتی» را سرنگون کردند و ممکن است این روند برای او غیرقابل حل باشد. 

هزینه‌های سیاسی و ژئوپلیتیکی این آشفتگی در حال افزایش است. شکست مجلس نمایندگان در انجام وظایف خود به این معنی است که رژیم صهیونیستی همچنان در انتظار بسته‌های کمکی آمریکا خواهد ماند.

همچنین با توجه به ناتوانی مجلس نمایندگان، امید‌های اوکراین برای دریافت بسته کمکی بزرگ دیگر از آمریکا در حال کاهش است.

بنابراین سوال کلیدی در این هفته ممکن است این باشد که آیا جمهوری‌خواهان تندرو به رئیس جدید خود آزادی بیشتری در مقایسه با «مک‌کارتی» خواهند داد یا خیر؛ یا به او اجازه خواهند داد تا اولین بحران خود را با آرای دموکرات‌ها پشت سر بگذارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *