پوشش رسانه‌ای انگلیس از غزه؛ انکار واقعیت و انسان‌زدایی فلسطینیان

9:01 - 14 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۲۷۶۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پوشش رسانه‌ای انگلیس از غزه؛  انکار واقعیت و انسان‌زدایی فلسطینیان
رسانه‌های انگلیسی در پوشش خبری خود از غزه، ادعاهای رژیم صهیونیستی را بدون راستی‌آزمایی تکرار می‌کنند و واقعیت تحولات را نادیده می‌گیرند.

خبرگزاری میزان - تحقیقات به‌طور قاطع در طول سال‌ها نشان داده که چگونه روایت‌ها و دیدگاه‌های رژیم صهیونیستی بر خروجی بیشتر سازمان‌های رسانه‌ای جریان اصلی در انگلیس تسلط دارد.

 

روایت رژیم صهیونیستی در رسانه‌های انگلیس

روایت طرفدار رژیم صهیونیستی در بیشتر پوشش رسانه‌های انگلیس از جنگ جاری رژیم صهیونیستی در غزه دیده می‌شود و این پوشش «رنج اسرائیل، تصورات تهدید و آرزو‌های ژئوپلیتیکی» را بر همه چیز اولویت می‌دهد.

به گزارش الجزیره، در حالی که بمب‌های رژیم صهیونیستی با شدت بی‌سابقه بر فلسطینیان محاصره شده غزه می‌بارند و جنگ منطقه‌ای گسترده‌تری در افق پیش رو قرار داد، مهم است که به این رفتار روزنامه‌نگاری مشکل‌ساز غرب اشاره کرد، به این امید که ممکن است برخی را تشویق کند تا اشتباهات گذشته را تکرار نکنند. 

لزوم اتخاذ رویکرد بی‌طرفانه از سوی رسانه‌های انگلیس

اعضای تشکیلات رسانه‌ای انگلیس باید مسئولیت‌های خود را به‌عنوان روزنامه‌نگار بپذیرند و یک نگرش بی‌طرفانه نسبت به این درگیری اتخاذ کنند؛ تغییر در جهتی که بتواند به همه کسانی که تحت تأثیر این جنگ قرار گرفته‌اند، در جست‌وجوی امنیت و عدالت کمک کند و وضعیت وخیم جامعه انگلیس را بهبود بخشد. 

یکی از موضوعات اصلی در مورد پوشش رسانه‌های انگلیسی از درگیری جاری، اصرار به ظاهر جهانی بر رویارویی آن است که تنها در صبح روز ۷ اکتبر (۱۵ مهر) با عملیات طوفان الاقصی آغاز شده است.

 

نادیده گرفتن دهه‌ها ظلم رژیم صهیونیستی

در بیشتر گزارش‌های رسانه‌های انگلیسی، اشاره‌ای به دهه‌ها ظلم و اشغالگری نظامی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها، یا تاریخ غصب سرزمین‌های فلسطین اکه این واکنش‌ها را شکل می‌دهد، نشده است.

این نقطه کور در پوشش و تعامل با رژیم صهیونیستی در نوار غزه و فراتر از آن به انسان‌زدایی فلسطینی‌ها کمک می‌کند و به رژیم صهیونیستی اجازه می‌دهد تا آن‌ها را به‌عنوان «بربرهایی» که نمی‌توان با آن‌ها استدلال کرد و در نتیجه مستحق بمباران هستند، معرفی کند.

تلاش‌ها برای غیرانسانی کردن فلسطینی‌ها لایه‌های زیادی دارد

در ۴ هفته گذشته، بیش از دو میلیون فلسطینی در غزه، که نیمی از آن‌ها کودک بودند، به طور غیرمجاز بمباران و هزاران نفر شهید و یا مجروح شدند و بسیاری دیگر در محاصره و گرسنگی قرار دارند و این یک حقیقت است. 

تصاویر و ویدئو‌هایی که رنج، مرگ‌های خشونت‌آمیز، ترس و استیصال آن‌ها را اثبات می‌کند، به‌راحتی در دسترس است و از سوی روزنامه‌نگاران فلسطینی در غزه گزارش می‌شود.

با وجود این، «میهمانان رسانه‌ای» و «متخصصان» در پیوند‌های واضح با رژیم صهیونیستی در تلویزیون انگلیس بدون هیچ چالشی از جانب روزنامه‎نگاران باتجربه، ادعا‌های نادرستی را درباره فلسطینیان مطرح می‌کنند.

سازمان ملل می‌گوید آمار قربانیان که در حال حاضر به بیش از ۹ هزار نفر رسیده، دقیق است؛ سازمان‌های غیردولتی پیشرو بین‎المللی نیز می‌گویند این آمار دقیق است، مقامات فلسطینی که اسامی و شماره شناسایی قربانیان را منتشر کرده‌اند، اصرار دارند که آمار دقیق هستند. تصاویر و ویدئوهایی از گور‌های دسته‌جمعی وجود دارد و مهم‌تر از همه، فلسطینیان هستند که برای شهدای خود عزاداری می‌کنند و به هر طریقی که می‌توانند، در هر سکویی که پیدا می‌کنند می‌گویند که سلاخی می‌شوند.

با این حال، رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند این ارقام «بزرگنمایی» هستند، رئیس‌جمهور آمریکا هم از این ادعای بی‌اساس حمایت می‌کند و بسیاری از روزنامه‌نگاران انگلیسی مطمئن نیستند که آیا کشتاری که در مقابل چشمانشان آشکار می‌شود، واقعی است یا خیر.

این امر به رژیم صهیونیستی اجازه می‌دهد تا به بمباران بی‌رویه و کشتار غیرنظامیان در غزه بدون هیچ‌گونه نگرانی در مورد نظارت رسانه‌ها ادامه دهد.

 

روی دیگر سکه رسانه‌های انگلیس

روی دیگر سکه نیز وجود دارد؛ از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی، بسیاری از رسانه‌های انگلیس تمام اطلاعاتی را که از سوی مقامات صهیونیست به دست می‌آید، به عنوان واقعیت پذیرفته‌اند؛ از «۴۰ نوزاد سر بریده» گرفته تا «مراکز فرماندهی حماس که در زیر بیمارستان‌های مملو از غیرنظامیان آواره و مجروح پنهان شده‌اند»، سازمان‌های رسانه‌ای انگلیس حتی تحریک‌آمیزترین و بی‌اساس‌ترین ادعا‌های مقامات صهیونیست را بدون وقت گذاشتن برای راستی‌آزمایی اطلاعات ارائه شده به آنها، تکرار کرده‌اند.

بدون شک تأیید برخی اطلاعات در زمان جنگ بسیار دشوار است، اما اهمیت نسبت دادن واضح ادعا‌های خبرساز و در عین حال غیرقابل تأیید به منابع و آسیب بزرگی که چنین ادعا‌های تأیید نشده‌ای به عنوان واقعیت می‌تواند ایجاد کند، آشکار است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *