احیای دریاچه ارومیه در گرو مشارکت جوامع محلی است

9:11 - 18 آذر 1397
کد خبر: ۴۷۴۱۵۵
نمایشگاه دستاورد‌های پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی، با حضور جمعی از مسوولان جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست، فعالان محیط زیست و نمایندگان کشاورزان در شهرستان میاندوآب آذریایجان غربی آغاز به کار کرد.

احیای دریاچه ارومیه در گرو مشارکت جوامع محلی استبه گزارش گروه جامعه ، حمید ظهرابی معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در همایش نمایشگاه دستاورد‌های پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی بر نقش مردم و جوامع محلی در ارتقای سطح کیفی محیط زیست و رفع مشکلات زیست محیطی تاکید کرد.

وی ادامه داد: وضعیت محیط زیست بنا به دلایلی شرایط خوبی ندارد رفتار‌های ما نیز در مواجه با محیط زیست نشان می‌دهد که ایرادات اساسی داریم. زیرا در مسائل مرتبط با تخریب رتبه‌های بالا و در حفظ محیط زیست رده‌های پایینی داریم. به گفته معاون سازمان محیط زیست، حفاظت از محیط زیست بیشتر از یک وظیفه‌ی سازمانی و حاکمیتی انتخابی اجتماعی است.

ظهرابی تصریح کرد: متاسفانه رابطه‌ی دولت با دولت و دولت با مردم، مشکلات اساسی دارد. زیرا دولت خود را صاحب منابع دانسته و مردم نیز خود را در رقابت با دولت برای بهره برداری از منابع می‌داند. متاسفانه همه انتظار داریم کس دیگری برای ما کار کند. دولت نیز خود را تنها موظف به تصمیم گیری می‌داند و دستور می‌دهد و این ارتباط قطعاً منجر به همراهی نمی‌شود.

وی با اشاره به فعالیت بخش کشاورزی گفت:بخش کشاورزی می‌خواهد کشاورزان را رشد دهد و راندمان را بالا ببرد. بخش آب نیز همین برنامه را در حوزه خودش وظیفه می‌داند. پس می‌بینیم هر دستگاهی وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهد، اما الان به اینجا رسیدیم که وضع دریاچه اینگونه است. بدون هیچ تعارفی باید بپذیریم روشی که رفته ایم غلط است.

ظهرابی با اشاره به تغییر روش‌های به کار گرفته شده از زمان تغییر مدیریت گفت: که من معتقدم روشی که پیش گرفته شده، غلط است، زیرا مردم ما را از خودشان ندانسته و حرکت ما را در تضاد با منافع جوامع محلی می‌دانند و همین باعث شده با ما همراهی نکنند.

وی تصریح کرد: همه‌ی عناصر و مردم باید در تصمیم گیری‌ها نقش داشته باشند و ما در سازمان محیط زیست تلاش می‌کنیم که مسائل را بین بخشی ببینیم و کار‌ها را به گونه‌ای انجام دهیم که نتیجه اش حفاظت و توسعه پایدار باشد و رفاه برای همه مردم ایجاد شود.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست ادامه داد: برای رسیدن به کشاورزی پایدار یکی از جنبه‌های اصلی، تغییر تفکر و مدیریت است. برای احیای دریاچه ارومیه و توسعه پایدار باید شیوه بهره برداری عوض شده، به این باور برسیم که باید شیوه‌ی جدیدی جایگزین شود.

وی ادامه داد: باید مردم را در برنامه ریزی‌ها مشارکت دهیم و همه، چه دولت و چه مردم، در کنار هم کار‌های کوچک، اما طولانی و دامنه دار انجام دهیم. زیرا شواهد نشان می‌دهد چنین همراهی در همین مدت کم باعث شده به نتایج بزرگی برسیم.

وی گفت: ما توانستیم در روستا‌های هدف آب را مدیریت کنیم و تولید بیشتری نیز داشته باشیم. همچنین برای تعداد زیادی از بانوان محلی ایجاد اشتغال کنیم، که این نتیجه محصول آموزش و تفکر مشارکتی است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *