قتل سیاه‌پوستان در آمریکا؛ سازمان ملل خواستار مقابله با خشونت پلیس شد

7:45 - 15 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۶۹۹۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
قتل سیاه‌پوستان در آمریکا؛ سازمان ملل خواستار مقابله با خشونت پلیس شد
پلیس آمریکا در پرونده‌های مربوط به قتل شهروندان سیاه‌پوست به ندرت پاسخگو بوده و مرتکبان این جرایم به‌طور معمول تبرئه می‌شوند.

خبرگزاری میزان - «وندی پیو»، قاضی فدرال آمریکا از دادگاه شهری پنسیلوانیا به‌تازگی تمام اتهامات علیه «مارک دیال»، افسر پلیس سابق فیلادلفیا را به دلیل تیراندازی و قتل یک شهروند رد کرد.

«ادی ایریزاری»، شهروند ۲۷ ساله آمریکایی در اواسط ماه آگوست گذشته در خودروی خود از سوی «دیال» هدف قرار گرفته و کشته شد.

«پیو»، مدعی شد که دادستان شواهد «کافی» را برای توجیه ۷ اتهام که شامل قتل، قتل عمد، تجاوز و به خطر انداختن جان افراد می‌شود، ارائه نکرده است.

در ماه آگوست، «دیال» و همکارش «مایکل موریس»، «ایریزاری»، یک مکانیک خودرو، بدون سابقه کیفری قبلی را به دلیل رانندگی با بی‌احتیاطی توقیف کردند.

این ۲ افسر پلیس ۵ ثانیه پس از خروج از خودرو، به سمت «ایریزاری» تیراندازی کرده و حدود ۱۰۰ تیر به سمت او شلیک کردند.

قاضی دادگاه با پذیرش کامل روایت افسر پلیس، ادعا کرد که تیراندازی به سمت ایریزاری قتل عمد نبوده و به دلیل ترس «منطقی» افسران برای جان خود، موجه است.

 

 

«دیال» از سوی اداره پلیس فیلادلفیا به مرخصی فرستاده شد و در نهایت به دلیل شرکت نکردن در تحقیقات فعال و عدم اطاعت از مافوق اخراج شد؛ او در اوایل سپتامبر متهم شد و نیم میلیون دلار وثیقه تعیین شده بود که در همان روز پرداخت کرد.

«پیو» شهادت نامنسجم «دیال» و «موریس» را با وجود گزارش‌های اولیه پلیس که ادعا می‌کرد ایریزاری از خودرو خارج شده و در زمان تیراندازی با چاقو به آن‌ها حمله کرده است، پذیرفت.

هشدار‌ سازمان ملل به پلیس آمریکا

ماه می‌ گذشته تیمی از کارشناسان سازمان ملل به آمریکا سفر داشته و به بررسی موضوعات مختلف از جملع عملکرد پلیس این کشور پرداختند، این تیم هشدار داد که آمریکا باید فراتر از تغییرات مقطعی و شعارسازی حرکت کند و با بلای مداوم خشونت پلیس و تبعیض مجری قانون علیه سیاه‌پوستان مقابله کند.

کارشناسان سازمان ملل اولین بازدید رسمی خود را از آمریکا به عنوان بخشی از سیستم تحقیقات جهانی که از سوی شورای حقوق بشر پس از قتل جورج فلوید ایجاد شده بود، به پایان رساندند.

در این بازدید از جمله موضوعاتی که مورد بررسی قرار گرفت، تبعیض‌هایی بود که سیاه‌پوستان آمریکایی در زندگی روزمره خود و در برخورد با مقام‌های پلیس مواجه می‌شوند.

در گزارش این کارشناسان سازمان ملل، از پلیس آمریکا خواسته شد تا خشونت و اقدامات بی‌رحمانه خود را علیه شهروندان سیاه‌پوست متوقف کند.

عدم پاسخگویی پلیس

پس از همه توجهی که جنبش عدالت نژادی «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» در پی قتل جورج فلوید در سال ۲۰۲۰ ایجاد کرد، داده‌ها نشان می‌دهد تعداد سیاه‌پوستانی که از سوی پلیس آمریکا کشته شده‌اند در سال‌های پس از آن افزایش یافته و هیچ پاسخگویی از سوی پلیس در این زمینه وجود نداشته است.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌ شده از سوی واشنگتن پست، پلیس آمریکا طی سال ۲۰۲۱ دست‌کم هزار و ۵۵ نفر را در سراسر این کشور کشته است.

این بیشترین میزان از زمانی است که واشنگتن‌پست شروع به ردیابی تیراندازی‌های مرگبار پلیس در سال ۲۰۱۵ کرد.

سیاه‌پوستان قربانی اصلی

در همین حال داده‌های موسسه غیردولتی «ردیابی خشونت‌های پلیس آمریکا»، نشان می‌دهد سیاه‌پوستان که ۱۳ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند، ۲۷ درصد از افرادی  هستند که از سوی پلیس در سال ۲۰۲۱ با شلیک گلوله کشته شدند.

این بدان معناست که سیاه‌پوستان ۲ برابر بیشتر از سفیدپوستان در معرض تیراندازی و کشته شدن از سوی افسران پلیس هستند.

یکی از دلایل این موضوع این است که در سراسر جامعه آمریکا، سیاه‌پوستان به عنوان جنایتکار تلقی می‌شوند؛ این کلیشه باعث ترغیب بیشتر برخورد پلیس می‌شود، که برای مثال در شهر نیویورک به ۲ برابر بیشتر احتمال توقف سیاه‌پوستان از سوی پلیس منجر شده است.

این کلیشه همچنین می‌تواند توضیح دهد که چرا سیاه‌پوستان، که ۱۲.۵ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند، ۳۳ درصد از افرادی هستند که به دلیل جرایم خشونت‌آمیز غیرکشنده دستگیر می‌شوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *