رئیس کل محاکم تهران از مجتمع قضایی حضرت ولی‌عصر (عج) بازدید کرد

22:10 - 03 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۶۰۷۱
رئیس کل محاکم تهران از مجتمع قضایی حضرت ولی‌عصر (عج) بازدید کرد
سومین بازدید میدانی رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در مجتمع قضایی حضرت ولی‌عصر (عج) انجام شد.

خبرگزاری میزان - ربیع‌اله قربانی، رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در ادامه بازدید‌های میدانی خود از مجتمع‌های قضایی ۲۴ گانه تهران بزرگ در مجتمع قضایی حضرت ولی‌عصر (عج) حضور یافت و ضمن بازدید از همه شعب مجتمع و ملاقات با همکاران، از نزدیک در جریان کم و کیف خدمت‌رسانی قضایی به مراجعان در این مجتمع قضایی قرار گرفت.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در این بازدید در نشستی تخصصی در جمع قضات مجتمع قضایی ولی‌عصر (عج) ضمن تشکر از زحمات همکاران قضایی و اداری به خاطر عملکرد مناسب گفت: آمار موجودی شعب در این مجتمع در وضعیت استاندارد و مطلوبی قرار دارد و رسیدگی به پرونده‌ها در وقت متعارف انجام می‌شود.

قربانی، بیان کرد: انتظار می‌رود همکاران قضایی به شاخص‌های عملکردی قوه قضاییه از جمله اتقان آراء، دادرسی الکترونیک، کاهش پرونده‌های مسن، ارجاع هوشمند کارشناسی و استفاده از نهاد‌های ارفاقی توجه ویژه داشته باشند و وضعیت موجود را ارتقا دهند.

رئیس کل محاکم تهران، افزود: در آرای قضایی بین جرم و مجازات باید تناسب وجود داشته باشد و در این خصوص شناخت قاضی از جامعه و شخصیت محکومان امری ضروری است.

قربانی در این بازدید بر اعمال مجازات‌های جایگزین حبس تاکید کرد و گفت: فلسفه مجازات و اجرای آن، اصلاح متهم است و این هدف از طریق مجازات‌های جایگزین حبس بیشتر تحقق می‌یابد.

وی ادامه داد: استفاده از مجازات جایگزین حبس باعث کاهش زحمت‌ها و هزینه‌های سیستم قضایی مرتبط با نگهداری زندانیان می‌شود.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران، گفت: استفاده از مجازات جایگزین حبس باعث تبدیل مجازات به عوامل اجتماعی مفید در جامعه است، همچنین با اعمال مجازات جایگزین حبس از تخصص‌ها و توانمندی‌های فرد به نفع جامعه بهره برداری می‌شود. 

به گفته وی، مقررات کنونی مربوط به مجازات‌های جایگزین حبس در عمل دارای چالش‌هایی است، که جهت تعیین ضابطه رعایت تناسب جرم و مجازات جایگزین حبس نیاز به اصلاح قانون است. 

قربانی همچنین گفت: ضرورت دارد در وضع موجود معاونت حقوقی و پژوهشگاه قوه قضاییه برای قضات اصول راهنما تدوین کنند که در آن ضابطه رعایت تناسب جرم و مجازات جایگزین حبس تعیین شود. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *