نقش شرکت‌های غربی در تامین تسلیحات شیمیایی برای رژیم صدام

9:00 - 31 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۴۷۸۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نقش شرکت‌های غربی در تامین تسلیحات شیمیایی برای رژیم صدام
تامین تسلیحات شیمیایی برای رژیم صدام از سوی ده‌ها شرکت از جمله شرکت‌های آلمانی در طول جنگ تحمیلی علیه ایران مستند شده و مقامات غربی به آن اذعان دارند.

خبرگزاری میزان – طی ۸ سال جنگ تحمیلی، کشور‌های غربی تامین کننده انواع تسلیحات برای رژیم صدام بودند.

از جمله تسلیحاتی که کشور‌های غربی برای رژیم صدام تامین کردند، تسلیحات شیمیایی بود که از سوی ده‌ها شرکت غربی تامین می‌شد و استفاده این تسلیحات از سوی رژیم بعث، شهادت و مصدومیت هزاران نفر از مردم بیگناه را به همراه داشت.

آلمان تامین کننده اصلی تسلیحات شیمیایی برای صدام

ماه دسامبر سال ۲۰۰۲ یک روزنامه آلمانی اعلام کرد که عراق، آلمان را به عنوان کشوری معرفی کرده که شرکت‌های آن بیشترین کمک را به بغداد برای دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی انجام دادند.

روزنامه «die tageszeitung»، در آن زمان گزارش داد که نسخه‌ای از سندی را که بغداد به سازمان ملل تحویل داده بود و جزئیات برنامه‌های تسلیحاتی این کشور را ارائه می‌کرد، به دست آورده است؛ این سند شامل فهرستی از شرکت‌های خارجی بود که بیش از نیمی از آن‌ها - ۸۰ شرکت - آلمانی بودند.

همچنین گفته می‌شود که این سند حاوی نام چندین آزمایشگاه تحقیقاتی خصوصی و دولتی و همچنین افراد متعددی از آلمان است.

Die tageszeitung گزارش داد که این فهرست شامل شرکت‌های انگلیسی نیز می‌شود، اگرچه تعداد یا نام آن‌ها را ذکر نکرد.

این رسانه آلمانی گزارش داد که نام ۲۴ شرکت از آمریکا نیز در سند مذکور وجود داشته که بیشترین تعداد پس از آلمان به شمار می‌رود.

در گزارش رسانه آلمانی مشخص نبود که کدام شرکت‌ها چه چیزی را فروخته‌اند و آیا آنها آگاهانه یا ناآگاهانه در جست‌وجوی صدام برای سلاح‌های کشتار جمعی سهیم بوده‌اند؛ همچنین مشخص نیست که کدام فروش به عراق در نقض تحریم‌های کنترل تسلیحات اعمال شده از سوی آلمان پس از سال ۱۹۸۰ انجام شده است.

یکی از دیپلمات‌های سازمان ملل که این گزارش را خوانده بود، گفت که خبرنگار آلمانی باید دستکم بخش‌هایی از بیانیه عراق را دیده باشد که قرار بود پس از تحویل آن در ۷ دسامبر ۲۰۰۲ مخفی بماند.

رسما فقط عراق و ۵ عضو دائمی شورای امنیت این بیانیه ۱۲ هزار صفحه‌ای را به طور کامل مشاهده کرده‌اند.

حملات شیمیایی؛ زمانی که آمریکا به سمت دیگری نگاه کرد

آمریکا پیش از این سوریه را متهم به حمله شیمیایی کرده و با همین اد‌عا حملاتی را علیه سوریه در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، انجام داد، با این وجود اقدام ترامپ علیه سوریه برای کسانی که در طول جنگ تحمیلی با خطرات حملات شیمیایی رژیم صدام در ایران زندگی کرده‌اند، توخالی است.

از نظر تحلیلگران، حملات هوایی آمریکا به سوریه منعکس کننده «نفاق» و «دو رویی» سیاست خارجی آمریکا بود.

زمانی که رژیم صدام از سلاح‌های شیمیایی علیه هزاران نفر از مردم ایران در طول جنگ تحمیلی استفاده کرد، نه‌تنها آمریکا به سمت دیگری نگاه کرد، بلکه به صدام در ارتکاب این جنایت جنگی کمک کرد.

این ادعا که حملات آمریکا به سوریه با انگیزه‌های بشردوستانه انجام شده است، با تجربه ایران به عنوان قربانی حملات شیمیایی سازگار نیست.

استفاده از جنگ شیمیایی بر اساس پروتکل ۱۹۲۵ ژنو ممنوع شده است و در طول جنگ تحمیلی، هزاران نفر از مردم ایران در شهر‌های مرزی از سوی رژیم بعث و با استفاده از گاز‌های اعصاب و خردل به شهادت رسیدند.

اسناد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز نشان داد که دولت آمریکا از استفاده مکرر رژیم صدام از عوامل اعصاب در ایران اطلاع داشت، اما هیچ کاری برای جلوگیری از آن انجام نداده است.

یک سند «فوق محرمانه» از طبقه‌بندی خارج شده سیا به تاریخ ۲۳ مارس ۱۹۸۴ نشان داد که آمریکا از استفاده رژیم بعث از گاز‌های اعصاب علیه ایران در بصره و برنامه «به‌کارگیری آن در مقادیر قابل توجه» مطلع بوده است.

سند دیگری به تاریخ ۲۸ ژانویه ۱۹۸۶ نشان می‌دهد که آمریکا از گزارشی آگاه بوده است مبنی بر اینکه یک شرکت آلمان غربی به عراق کمک کرده تا کارخانه‌ای را ایجاد کند که عامل شیمیایی کشنده «تابون» را تولید کند.

در گزارش شورای امنیت سازمان ملل به تاریخ مارس ۱۹۸۶، بازرسانی که از ایران بازدید کردند، تعداد «تلفات شیمیایی» و میزان جراحات آن‌ها را «ناراحت کننده» توصیف کردند؛ در این گزارش آمده است که با وجود یافته‌های قبلی سازمان ملل در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی عراق در سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵، حملات در مقیاسی شدیدتر از گذشته ادامه داشت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *