رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

انتقاد مسکو از کارزار هماهنگ غرب علیه ایران در آژانس انرژی اتمی

9:47 - 17 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۲۸۶
انتقاد مسکو از کارزار هماهنگ غرب علیه ایران در آژانس انرژی اتمی
معاون وزیر خارجه روسیه به شدت از کارزار هماهنگ غرب مبنی بر سوء استفاده از پادمان‌های امنیتی برای تبعیض علیه کشور‌ها در زمینه استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای انتقاد کرد.

خبرگزاری میزان - «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه، طی اظهاراتی در نشست «تقویت نظام منع اشاعه هسته‌ای» از سوء استفاده غرب از پیمان «ان‌پی‌تی» (منع اشاعه هسته‌ای) انتقاد کرد.

ریابکوف گفت: روسیه همیشه از این پیمان حمایت کرده است؛ ما متقاعد شده‌ایم که اثربخشی آن مبتنی بر حصول اطمینان از کاربرد عینی، غیرسیاسی و فنی توجیه‌شده چنین مکانیزمی است که دقیقا مطابق با موافقت‌نامه‌های پادمان و پروتکل‌های منعقد شده بین کشور‌های عضو و آژانس انرژی اتمی است.

این دیپلمات روسیه یادآور شد: استفاده نادرست از پرونده‌های حفاظتی به عنوان دستاویزی برای تبعیض قائل شدن علیه کشور‌ها در استفاده از حق خود برای استفاده از فناوری‌های هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز غیرقابل قبول است؛ با این حال، اغلب می‌بینیم که چگونه اتهامات مغرضانه علیه دولت‌های عضو ان‌پی‌تی ظاهر  و «پرونده‌های جعلی» علیه کشور‌ها تشکیل می‌شود.

وی افزود: آن‌ها بخش بزرگی از گفت‌وگو‌ها در نشست‌های ان‌‎پی‌تی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تشکیل می‌دهند؛ نمونه آن کارزار هماهنگ کشور‌های غربی علیه سوریه و ایران است.

معاون وزیر خارجه روسیه در خصوص برجام گفت: در مورد ایران و سرنوشت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ما همواره طرفدار حفظ این مکانیسم بوده‌ایم و هیچ جایگزین معقولی برای آن نمی‌بینیم. این توافق‌های اساسی راه‌حل مؤثری برای یک مشکل دیرینه بود و تضمین سطح لازم از شفافیت برنامه هسته‌ای ایران را ممکن ساخت.

ریابکوف با انتقاد از خروج آمریکا از برجام گفت: متأسفانه، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اقدامات غیرقانونی واشنگتن که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را تضعیف می‌کند، خطرات اشاعه را تشدید کرد. انتقادات گسترده از اقدامات تهران تنها باعث تشدید تقابل و مسموم شدن فضای اعتماد می‌شود که وجود آن برای ایفای صحیح تعهدات از سوی همه طرف‌های ذیربط بسیار مهم است.

انتهای پیام/


برچسب ها: روسیه ایران

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *