سیاست‎های ضد مهاجرتی یونان/آتش در اقامتگاه‎های پناهجویان

8:55 - 01 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۰۷۰۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سیاست‎های ضد مهاجرتی یونان/آتش در اقامتگاه‎های پناهجویان
سیاست ضد مهاجرتی یونان در سال‌های اخیر به‌شدت مرگبار شده و ابزار‌های ضد انسانی متعددی را شامل می‌شود.

خبرگزاری میزان – رسانه‌های یونانی به تازگی اعلام کردند که جسد سوخته ۱۸ مهاجر در جریان آتش‌سوزی منطقه جنگلی «اوروس» یونان کشف شد.

بر اساس گزارش‎ها، هیچ‌یک از ساکنان محلی منطقه کشته و مفقود نشده‌اند؛ همچنین از آنجا‌ که این ۱۸ جسد در منطقه‌ای دورافتاده و روستایی در شمال یونان کشف شدند، به احتمال زیاد قربانیان از مهاجران هستند.

مناطق شمالی یونان طی روز‌های گذشته شاهد آتش‎سوزی‎هایی گسترده بوده است.

سخنگوی آتش نشانی یونان، تایید کرده که اجساد در ۲ مکان مختلف در مرز یونان و ترکیه که یکی از مسیر‌های مخاطره‌آمیز مهاجرتی به این کشور است، کشف شده‌اند.

یونان از ماه جولای سال جاری شاهد موجی ویرانگر از آتش‌سوزی‌های جنگلی بوده که شمار تلفات آن تاکنون به ۲۰ نفر رسیده است.

گروه‌های یونانی فعال در زمینه ردیابی افراد مفقود، عمدتا تاثیر آتش‌سوزی‌های جنگلی بر مهاجران را نادیده می‌گیرند؛ این در حالی است که عملیات به‌عقب راندن مهاجران به‌دست دولت یونان، سبب فرار آن‌ها به مناطق جنگلی می‌شود، از این رو حضور مهاجران و پناهجویان در این مناطق که اکنون با آتش‌سوزی مواجه هستند، بر کسی پوشیده نیست.

در پی تشدید سیاست‌های ضد مهاجرتی یونان، جزیره‌های دورافتاده و مناطق جنگلی به مسیر پر تردد مهاجران تبدیل شده‌اند؛ منطقه جنگلی «اوروس» نیز یکی از این مسیر‌ها است.

این منطقه که در فصل‌های گرم و سرد سال، مخاطرات جدی را پیش روی مهاجران در مسیر مهاجرت می‌گذارد، همواره شاهد مرگ و میر مهاجران است؛ برخی بر این باورند که اجساد زیادی در این منطقه وجود دارند که هرگز پیدا نشده‎اند.

این نخستین بار نیست که مهاجران در یونان قربانی شعله‌های آتش می‌شوند؛ به نظر می‌رسد که آتش‌سوزی‌ها در شکل‌های مختلف در این کشور سایه سنگینی بر زندگی مهاجران دارند.

تلاش برای نفس کشیدن

مهاجران در یونان، چه در اردوگاه‌های مهاجرتی، چه در مناطق مرزی این کشور زیر دود و گرمای شدید ناشی از آتش برای نفس کشیدن تلاش می‌کنند.

براساس ویدئو‌های منتشر شده از سوی یک سازمان بشردوستانه، ۲ گروه ۲۵۰ نفری از مهاجران گرفتار در منطقه جنگلی «اوروس» در پی آغاز آتش‌سوزی‌ها با آن‌ها تماس گرفته و درخواست کمک کرده بودند.

این سازمان بشردوستانه اعلام کرد که مهاجران با ارسال ویدئو‌هایی از آتش‌سوزی تاکید کردند که آتش به آن‌ها بسیار نزدیک شده و هوا غیرقابل تنفس است.

به گفته این سازمان، فریاد‌های درخواست کمک آن‌ها از سوی مقام‌های یونانی بی‌جواب ماند.

یونان از معدود کشور‌هایی است که کمک‌رسانی و اجرای عملیات نجات مهاجران را جرم‌انگاری کرده و از این طریق محدودیت‌ها و موانع متعددی در مسیر نجات جان مهاجران ایجاد کرده است.

آتش‌سوزی‌های مهاجرتی در یونان

در فوریه ۲۰۲۰ آتش‌سوزی در یک اردوگاه پناهجویی در «لسبوس» یونان به مرگ یک کودک مهاجر منجر شد.

آتش‌سوزی گسترده در اردوگاه پناهجویی «موریا» در جزیره «لسبوس» یونان در سپتامبر ۲۰۲۰ فاجعه بار و به بی‌خانمانی ۱۲ هزار نفر از ساکنان این اردوگاه پر ازدحام منجر شد.

در اکتبر سال ۲۰۲۰ و دو هفته پس از آتش‌سوزی اردوگاه «موریا» نیز آتش‌سوزی مهیبی در یک مرکز ثبت و پذیرش پناهجویان در جزیره «ساموس» یونان رخ داد؛ در این اردوگاه کودکان مهاجر زیر سن قانونی بدون همراه زندگی می‌کردند.

آتش‌سوزی مذکور در حالی رخ داد که در هفته‌های پیش از این حادثه، آتش سوزی‌های متعددی در اطراف این مرکز رخ داده بود.

در فوریه ۲۰۲۱ آتش‌سوزی در یک ساختمان متروک در یونان به کشف جسد سوخته سه مهاجر منجر شد؛ چند مهاجر دیگر نیز بر اثر این آتش‌سوزی به شدت زخمی شدند.

گرفتار شدن مهاجران در آتش‌سوزی‌های متعدد در یونان سبب شده تا گمانه‌زنی‌ها درباره استفاده دولت یونان از آتش‌سوزی به عنوان بخشی از سیاست مهاجرتی تقویت شود.

همچنین حوادث آتش‌سوزی در اردوگاه‌های مهاجرتی در یونان به یک امر متداول تبدیل شده است؛ از سوی دیگر متهم کردن پناهجویان و مهاجران به ایجاد آتش‌سوزی عمدی نیز بخش اصلی واکنش دولت یونان در مواجهه با این حوادث است.

با در نظر داشتن دیگر بخش‌های غیرانسانی سیاست‌های مهاجرتی یونان که مرگ صدها مهاجر در سواحل یونان، ناپدید شدن مهاجران در جزایر این کشور و گرسنگی دادن به مهاجرات را در پی دارد، باید این کشور را دروازه مرگ مهاجرت به اروپا خواند؛ این کشور به عنوان یکی از کشور‌های مرز شرقی اروپا بیش از دیگر کشور‌های اروپایی سیاست‌های ضد مهاجرتی خود را خصمانه و غیرانسانی کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *