خودداری پلیس آمریکا از پاسخگویی درباره خشونت علیه سیاه‌پوستان

8:40 - 01 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۰۶۹۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خودداری پلیس آمریکا از پاسخگویی درباره خشونت علیه سیاه‌پوستان
خشونت پلیس آمریکا علیه سیاه‌پوستان در این کشور به طور نهادینه با عدم پاسخگویی همراه است.

خبرگزاری میزان –  به تازگی ۶ افسر سابق سفیدپوست در شهر «رانکین» ایالت «می‌سی‌سی‌پی»، متهم به آزار فیزیکی و جنسی «مایکل جنکینز» ۳۲ ساله و «ادی پارکر» ۳۵ ساله، ۲ شهروند سیاه‌پوست شدند.

«مالک شباز»، وکیل دادگستری، می‌گوید: تا به حال هیچ افسر پلیس سفیدپوستی در این ایالت به خاطر آسیب رساندن به یک سیاه‌پوست، به حبس یا زندان محکوم نشده است.

به گفته وی، انگیزه این ۶ افسر پلیس که همگی به جرم خود اعتراف کرده‌اند، نژادپرستانه بوده است.

همچنین هر یک از این افسران سابق پلیس آمریکا به ۱۶ جنایت، از جمله توطئه حقوق مدنی، سلب حقوق، و ممانعت از اجرای عدالت اعتراف کردند. 

«لین فیچ»، دادستان کل «می‎‌سی‎سی‎پی»، اعلام کرده که دفتر او اتهامات حمله شدید، تهاجم به خانه، ممانعت از اجرای عدالت و موارد دیگر را ارائه کرده است. 

همچنین هر ۶ متهم به اتهامات ایالتی نیز اعتراف کردند و آن‌ها اکنون با ۸۰ تا ۱۲۰ سال زندان روبرو هستند؛ همچنین این افراد در اواسط نوامبر محکوم خواهند شد.

سیستم عدالت کیفری خطرناک برای سیاه پوستان

سیستم عدالت کیفری آمریکا به ویژه برای سیاه‌پوستان خطرناک است؛ در ماه می، «باتیست کاسوکو»، دختر سیاه‌‎پوست ۱۹ ساله به دلیل یک جرم جزیی دستگیر و در سیستم زندان شهر «فولتون» قرار گرفت؛ او در بازداشت جان باخت و خانواده‌اش به دنبال پاسخ هستند.

مادر فرد مذکور، می‎گوید که دختر وی از یک مشکل روانی نامشخص رنج می‌برده و تا چند روز بعد از دستگیری، بی‌اطلاع بوده است.

«شو واتسون»، وکیل خانواده این دختر سیاه‎پوست، گفت: ما نمی‌دانیم که آیا هیچ پزشک و متخصصی او را در زمان بازداشت در زندان معاینه کرده یا خیر، ما فقط نمی‌دانیم و این کاملا ناامیدکننده است.

«باتیست کاسوکو» کمتر از دو ماه پس از ورود به زندان جان باخت و هیچ توضیحی از مقام‎های شهر «فولتون» وجود ندارد، ظاهرا کالبد شکافی برای علنی شدن آماده نیست و این تنها جدیدترین تراژدی از زندان «فولتون» است.

سیستم دشوار وثیقه

این مرگ‌ها همچنین توجه را به سیستم مشکل‌ساز وثیقه نقدی جلب می‌کند؛ بازداشت‌شدگان پیش از محاکمه که اغلب به جرمی محکوم نشده‌اند، تنها به این دلیل بازداشت می‌شوند که توانایی پرداخت وثیقه را ندارند.

در ماه جولای اداره تحقیقات فدرال آمریکا، تحقیقات را درباره زندان شهر «فولتون» آغاز کرد، اما برای «باتیست-کاسوکو» و سایر قربانیان این اقدام بسیار کم و دیرهنگام است.

این زندان به دلیل شرایط بهداشتی بسیار فاجعه‌بار و مرگ چندین زندانی، تحت تحقیقات قرار دارد.

این موارد تنها نمونه کوچکی از آن چیزی است که بر سیاه‌‎پوستان در جامعه آمریکا گذشته و با این وجود پرونده‌های قضایی آنها به نتیجه‌ای نرسیده است.

موارد بسیار زیادی از پرونده‌های خشونت بیرحمانه پلیس آمریکا علیه سیاه‌پوستان در آمریکا وجود دارد که در سیستم قضایی راه به جایی نبرده‌اند و به طور نهادینه هیچگونه پاسخگویی از سوی پلیس در این پرونده‌ها وجود نداشته است.

پرونده ۶ افسر پلیس در ایالت «می‌سی‌سی‌پی» که ۲ مرد بی‎گناه سیاه پوست را هدف شکنجه قرار دادند، نخستین مورد در تاریخ این ایالت خواهند بود که افسر پلیس به دلیل آسیب رساندن به یک سیاه‌پوست به زندان محکوم می‌شوند؛ این خبر توجهات را به پاسخگو نبودن پلیس آمریکا درباره تخلفات نیروها به خود جلب کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *