امتناع پلیس انگلیس از پذیرش نژادپرستی سیستماتیک

10:08 - 07 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۶۰۸۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
امتناع پلیس انگلیس از پذیرش نژادپرستی سیستماتیک
در حالی که مدارک و شواهد متعددی از وجود نژادپرستی نهادینه در پلیس انگلیس وجود دارد، این نهاد همچنان از پذیرش این واقعیت و تلاش برای حل و فصل آن خودداری می‌کند.

خبرگزاری میزان – اعتراض‌ها و ناآرامی‌های گسترده اخیر در فرانسه در پی قتل یک نوجوان آفریقایی تبار به دست پلیس «نانتر» در حومه پاریس سبب شد تا دیگر کشور‌های اروپایی نگران تکرار چنین ناآرامی‌هایی در خاک خود باشند.

اگرچه از پلیس فرانسه به عنوان مسلح‌ترین پلیس اروپا یاد می‌شود که در سال‌های اخیر همواره به خشونت و نژادپرستی متهم بوده، وضعیت پلیس در دیگر کشور‌های اروپایی بهتر نیست.

پلیس انگلیس از جمله نهاد‌های پلیس در اروپاست که انتقاد‌های زیادی به نژادپرستی سیستماتیک در آن نهاد وجود داشته است؛ اعتراض‌ها علیه خشونت و نژادپرستی پلیس در فرانسه سبب شده تا انگلیس نیز نگران بروز اعتراض‌های مشابه در این کشور شده و دست به اقدام‌هایی جهت تغییرات بزند؛ هرچند این اقدام‌ها به شدت با انتقاد مواجه شدند. 

نژادپرستی در پلیس انگلیس

تاکنون موارد و مصادیق متعددی از نژادپرستی پلیس انگلیس منتشر و مستند شده است؛ موضوع نژادپرستی در پلیس انگلیس پس از روشن شدن پرونده «سارا اورارد» بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفت.

در سال ۲۰۲۱ «کوین کورنز»، افسر پلیس انگلیس، پس از ربودن «سارا اورارد» به وی تجاوز کرده و او را به قتل رساند؛ این حادثه بزرگ‌ترین بحرانی بود که پلیس «متروپولیتن» به عنوان بزرگ‌ترین نیروی پلیس انگلیس از زمان قتل «استفان لارنس»، سیاه‎پوست ۱۸ ساله انگلیسی در ۲۲ آوریل ۱۹۹۳ در جنوب شرقی لندن به دست پنج جوان سفیدپوست با انگیزه‌های نژادپرستانه با آن مواجه شده بود.

تحقیق درباره قتل «لارنس» به گزارش مهمی در سال ۱۹۹۹ منجر شد که نژادپرستی پلیس «متروپولیتن» را نهادی اعلام کرد؛ از آن زمان تاکنون نژادپرستی به عنوان ویژگی نامتزلزل پلیس «متروپولیتن» باقی مانده است.

بازرسی بدنی غیراخلاقی دختر نوجوان سیاه‎پوست در ۲۰۲۰ و قتل یک خواننده سیاه‎پوست در ۲۰۲۲ بار دیگر موضوع نژادپرستی در پلیس انگلیس را به کانون بحث‌ها آورد؛ تا جایی که پلیس «متروپولیتن» تحت بازرسی ویژه قرار گرفته و تحقیقات مستقلی درباره آن انجام شد.

نتیجه تحقیقات مذکور که در ماه مارس در ۳۶۳ صفحه منتشر شد، تایید می‌کرد که پلیس «متروپولیتن»، بزرگترین نیروی پلیس انگلیس با بیش از ۳۴ هزار افسر، از نظر نهادی نژادپرست است.

این گزارش همچنین ضمن اشاره به وجود رفتار‌های نژادپرستانه علیه افسران پلیس از اقلیت‌های نژادی در این نهاد، تاکید کرد که اعتماد عمومی به پلیس انگلیس به دلیل نژادپرستی نهادی از بین رفته است.

گزارش مذکور هشدار داده بود که پلیس «متروپولیتن» در بسیاری از سطوح شکست خورده و دچار بحران وجودی شده است که در صورت برطرف نشدن می‌تواند به تجزیه آن ختم شود.

انتشار این گزارش به بروز شکاف‌های جدی در میان مقام‌های پلیس انگلیس منجر شد.

در حالی که ویژگی نژادپرستی نهادی در پلیس «متروپولیتن» از سوی مقام‌های مختلف انگلیس مانند شهردار لندن و روسای پلیس دیگر نیرو‌های منطقه‌ای مورد استفاده قرار گرفته است، رئیس پلیس «متروپولیتن» می‌گوید که این اصطلاحات سیاسی و مبهم هستند. 

سیاهپوستان؛ قربانیان اصلی نژادپرستی پلیس انگلیس

نژادپرستی پلیس یک مشکل دیرپا در انگلیس بوده و سیاه‎پوستان عمده‌ترین قربانیان نژادپرستی پلیس انگلیس هستند.

بر اساس گزارش‌ها، در انگلیس سیاه‎پوستان هفت برابر بیشتر از سفیدپوستان در معرض خطر مرگ به دست پلیس قرار دارند؛ ضمن این که مرگ یک فرد سیاه‎پوست پس از بازداشت یا تماس پلیس منجر به تنبیه افسران پلیس به دلیل نژادپرستی در سطح رفتار یا ارتکاب جنایت نشده است.

الگو‌های ناشی از مرگ و میر‌ها به دست پلیس انگلیس، کلیشه‌های نژادپرستانه قتل مردان سیاه‎پوست به دست پلیس را نشان می‌دهد؛ افسران پلیس انگلیس اغلب به سرعت استفاده از زور را علیه سیاه‎پوستان به ویژه علیه کسانی که در بحران سلامت روان هستند، تشدید می‌کنند.

پس از بررسی پرونده‌های بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱، حدود ۵۲ سیاه‌پوست در زمان یا پس از بازداشت و تماس پلیس جان خود را از دست دادند؛ از مجموع مرگ‌های ثبت‌شده به دست پلیس، ۱۳ درصد از قربانیان سیاهپوستان بودند، بنابراین احتمال مرگ آن‌ها چهار برابر بیشتر از نسبت جمعیتی است که آن‌ها نمایندگی می‌کنند.

مرگ و میر مردان سیاه‎پوست به دست پلیس انگلیس به طور نامتناسبی در سطوح بالایی ادامه دارد و الگو‌های ریشه‌دار نژادپرستی سیستماتیک در میان نیرو‌های پلیس و در طول زمان، منجر به تعداد نامتناسبی از مرگ و میر مردان سیاه‎پوست می‌شود.

ابراز نگرانی سازمان‌های عدالت نژادی از وضعیت نژادپرستی در پلیس انگلیس

پلیس «متروپولیتن» انگلیس به عنوان بزرگ‌ترین نهاد پلیس در انگلیس در پی گزارش ماه مارس مبنی بر نژادپرست بودن پلیس انگلیس تغییراتی با نام «New Met» را در لندن، پایتخت انگلیس آغاز کرد.

این تغییرات عمدتا بر بازسازی اعتماد عمومی، انتقال ۲۴۰ افسر از تیم‌های مرکزی به محلی و استفاده از تاکتیک‌های تروریستی برای دستگیری ۱۰۰ نفر از بدترین شکارچی‌هایی که زنان را در لندن هدف قرار می‌دهند، است.

اعلام طرح مذکور انتقاد‌های گسترده‌ای را در پی داشت.

سازمان‌های عدالت نژادی در انگلیس اخیرا نگرانی خود از اصلاحات در پلیس «متروپولیتن» به عنوان بزرگ‌ترین نهاد پلیس انگلیس ابراز کردند.

آن‌ها با اشاره به امتناع «متروپولیتن» از به رسمیت شناختن بحران نژادپرستی نهادی در این سازمان تاکید کردند که این موضع‎گیری نشان دهنده عدم آگاهی از سطوح آسیب، خشم و آسیب بین نسلی است.

در بیانیه سازمان‌های عدالت نژادی آمده است: سیاهپوستان پنج برابر بیشتر در معرض ایست و بازرسی با استفاده از زور از سوی پلیس قرار دارند؛ کودکان سیاه‎پوست شش برابر بیشتر در معرض بازرسی از سوی پلیس قرار دارند؛ در برخی از مناطق انگلیس، سیاه‎پوستان هفت برابر بیشتر از دیگر شهروندان انگلیسی در معرض خطر مرگ به دست پلیس قرار دارند.

در عین حال یک اندیشکده نژادی طرح ۳۶۶ میلیون پوندی برای بازنگری کلی پلیس «متروپولیتن» را کاملا ناامید کننده خواند.

اندیشکده «Runnymede Trust» در نامه‌ای سرگشاده به «مارک رولی»، رئیس «متروپولیتن» خواستار بررسی موضوع نژادپرستی نهادی در پلیس انگلیس شد.

در عین حال، سخنگوی پلیس لندن مدعی شد که این نهاد مصمم به ریشه‎کن کردن نژادپرستی و تبعیض از هر نوع است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *