رشد نرخ خشونت مرگبار پلیس کانادا/ قتل دستکم ۴۴ نفر در ۲۰۲۳

10:04 - 26 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۹۵۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رشد نرخ خشونت مرگبار پلیس کانادا/ قتل دستکم ۴۴ نفر در ۲۰۲۳
پلیس کانادا در سال‌های اخیر به شکل بی سابقه‌ای از نیروی مرگبار استفاده کرده و شهروندان را به قتل رسانده است.

خبرگزاری میزان – خشونت و نژادپرستی پلیس در کشور‌های غربی مدعی حقوق بشر در سال‌های اخیر قربانیان زیادی به جای گذاشته است.

پس از آنکه آمریکا در سال ۲۰۲۰ با اعتراض درازمدت به خشونت پلیس مواجه شد، فرانسه طی یک ماه گذشته اعتراض‌های کم سابقه‌ای به خشونت و نژادپرستی پلیس را تجربه کرد که همچنان ادامه دارد.

نگاهی به گزارش‌ها، آمار‌ها و بررسی‌ها درباره خشونت پلیس در کشور‌های غربی که از مدعیان حقوق بشر نیز هستند، نشان می‌دهد که خشونت پلیس در این کشور‌ها در سال‌های اخیر تا چه حد با سرعت در مسیر مرگبارتر شدن پیش رفته است.

کانادا از جمله کشورهایی است که استفاده پلیس آن از نیروی مرگبار در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

از آن جا که هیچ مکانیسم رسمی و سیستمی برای مستندسازی و گزارش عمومی قتل‌های پلیس در کانادا وجود ندارد، همه آمار ارائه‌شده برای این دست مرگ و میر‌ها حداقلی هستند.

روند رو به رشد شمار قربانیان پلیس کانادا

بر اساس بررسی Tracking Injustice پلیس کانادا در سال ۲۰۲۲ حدود ۶۹ نفر را به قتل رساند؛ رکوردی که در سال‌های اخیر به روند رو به رشد خود ادامه می‌دهد.

 

رشد نرخ خشونت مرگبار پلیس کانادا؛ قتل دستکم ۴۴ نفر در شش ماه نخست ۲۰۲۳

 

پایگاه داده آنلاین «Tracking Injustice» که از سال ۲۰۰۰ استفاده پلیس کانادا از نیروی مرگبار را بررسی می‌کند، اعلام کرد که سال ۲۰۲۲ مرگبارترین سال ثبت شده بوده است.

باید توجه داشت که داده‌های این پایگاه شامل مرگ بر اثر تعقیب و گریز پلیس، خودکشی در حضور پلیس و قتل‌های صورت گرفته توسط افسران پلیس در ساعات خارج از خدمت نیست.

در عین حال، آمار ارائه شده توسط «mediacoop» شمار قربانیان خشونت پلیس کانادا در سال ۲۰۲۲ را ۱۱۷ نفر اعلام کرد.

بر اساس داده‌های اولیه از سال ۲۰۰۰ تاکنون ۷۰۴ نفر به دست پلیس کانادا به قتل رسیدند؛ ۲۲۴ مورد از این قتل‌ها مربوط به پلیس «انتاریو» و ۶۵ مورد از آن مربوط به پلیس «تورنتو» بوده است.

باید توجه داشت که تعداد مرگ و میر‌های صورت گرفته به دست پلیس کانادا در یک دهه گذشته ۶۶ درصد رشد داشته است.

حدود سه چهارم قربانیان بر اثر تیراندازی مرگبار پلیس جان خود را از دست داده اند.

اگرچه برخی مدعی هستند که این افزایش آمار ناشی از جمع آوری دقیق اطلاعات است، اما این ادعا نمی‌تواند افزایش شمار قربانیان خشونت پلیس کانادا از ۳۴ نفر به ۶۹ نفر طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ را توضیح دهد.

خشونت و نژادپرستی پلیس کانادا مرگبار‌تر از همیشه

یک جرم شناس دانشگاه «کارلتون» درباره نژادپرستی مرگبار پلیس کانادا گفت: یافته‌ها نشان می‌دهد که نابرابری نژادی درازمدت منجر به شلیک مرگبار پلیس کانادا به سیاهپوستان و بومیان می‌شود و آن‌ها سه برابر بیشتر از جمعیت عمومی در معرض خطر قرار دارند.

سیاهپوستان و بومیان کانادا در حالی ۲۷ درصد از قربانیان تیراندازی‌های پلیس را تشکیل می‌دهند که سهمشان از جمعیت کانادا ۸.۷ درصد است.

کمیسیون حقوق بشر «انتاریو» نیز اعلام کرد که در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ سیاهپوستان در تورنتو ۲۰ برابر بیشتر از سفیدپوستان در معرض تیراندازی مرگبار پلیس قرار داشتند.

تجزیه و تحلیل داده‌های پلیس «تورنتو» نیز نشان می‌دهد که افسران پلیس با نرخ بالاتری در برخورد علیه سیاهپوستان از زور بیش از حد استفاده می‌کند.

در عین حال توجه به این نکته ضروری است که پلیس کانادا الزامی به درج نژاد قربانیان در حوادث ندارد و از این جهت آمار مذکور نمی‌تواند دقیق باشد.

ضمن این که بخش قابل توجهی از قربانیان پلیس کانادا، افراد داری مشکلات روان هستند.

بی کیفر ماندن قتل شهروندان به دست پلیس

باید توجه داشت که در اکثر قریب به اتفاق پرونده‌های قتل شهروندان به دست پلیس کانادا، افسران درگیر تبرئه شده اند و محکومیتی متوجه آن‌ها نبوده است.

به عنوان مثال، از ۶۵ قتل صورت گرفته به دست پلیس «تورنتو» فقط یک قتل در سال ۲۰۱۳ منجر به محکومیت جنایی شد.

قتل دستکم ۴۴ نفر به دست پلیس کانادا تا نیمه سال ۲۰۲۳

پلیس کانادا در ماه ژوئن سال جاری دستکم ۹ نفر را به قتل رساند تا شمار قربانیان خشونت مرگبار پلیس کانادا در شش ماه نخست ۲۰۲۳ به رقم ۴۴ نفر برسد.

دستکم ۱۲ نفر بر اثر اقدام‌های پلیس کانادا در مه ۲۰۲۳ کشته شدند تا این ماه به خونبارترین ماه خشونت پلیس از اکتبر ۲۰۲۲ تاکنون تبدیل شود.

در ماه آوریل ۵، در ماه مارس ۸، در ماه فوریه ۶ و در ماه ژانویه ۴ نفر به دست پلیس کانادا کشته شدند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *