ریاکاری آمریکا در قبال تسلیحات ممنوعه/ آوارگی اوکراینی‌ها در ازای منافع واشنگتن

14:43 - 25 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۸۲۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ریاکاری آمریکا در قبال تسلیحات ممنوعه/ آوارگی اوکراینی‌ها در ازای منافع واشنگتن
آمریکا در رویکردی ریاکارانه استفاده از مهمات ممنوعه را برای خود و متحدانش مجاز می‌داند و بهای این سیاست را عمدتا غیرنظامیان بیگناه پرداخت می‌کنند.

خبرگزاری میزان – کاخ سفید به تازگی تصمیم برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین را تایید کرد؛ بیش از ۱۰۰ کشور این تسلیحات بحث‎برانگیز را به دلیل تأثیرات غیرانسانی، غیرقابل تشخیص و مثله کردن انسان‌ها غیرقانونی اعلام کرده‌اند.

در حالی که واشنگتن با «ذهنیت برد این درگیری را دیکته می‌کند و از سوی این کشور قابل توجیه می‌شود؛ در نهایت تصمیم برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین بخشی دردسرساز از فرسایش گسترده‌تر جهانی استاندارد‌های قابل قبول خطر و درگیری را تشکیل می‌دهد.

هر هفته، چیز‌هایی که زمانی منفور و ناخوشایند بودند، روند عادی شدن را آغاز می‌کنند؛ جنگ در اوکراین با کاهش استاندارد‌های قابل قبول جنگی هر روز ادامه دارد، اورانیوم بسیار غنی شده در اختیار کشور‌های بیشتری قرار می‌گیرد و میلیون‌ها نفر از خانه‌های خود آواره می‌شوند.

ابزار کشتار بی‌رویه

۱۲۳ دولت، مهمات خوشه‌ای را به دلیل ماهیت، نقش آنها در زمین‌های آلوده به بمب با دقت ناچیز پرتاب ترکش‌ها و تکه‌تکه کردن بدن و دست و پا، منفور اعلام کرده‌اند.

در درگیری‌های گذشته، کاربرد نظامی آن‌ها محدود، اما هزینه‌های انسانی آن‌ها فوق‌العاده بالا بوده است.

از نظر تاریخی، بین ۱۰ تا ۴۰ درصد از مهمات خوشه‌ای در هنگام برخورد منفجر نشده‌اند؛ در لائوس، بین ۹ تا ۲۷ میلیون بمب منفجر شده در سراسر این کشور عمل نشده باقی ماند که به نوعی قاتلان در کمین به شمار می‌روند.

غیرنظامیان عمده قربانیان

۹۴ درصد از تلفات ثبت شده بمب‌های خوشه‌ای غیرنظامیان و ۴۰ درصد آن‌ها کودکان هستند. 

این سلاح‌ها از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون جان ۸۶ هزار غیرنظامی را گرفته است و ۵۰ سال پس از جنگ ویتنام، این بمب‌ها همچنان زندگی مردم را تهدید می‌کنند.

توجیه کاخ سفید

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی اصرار دارد که مهمات خوشه‌ای مدرن آمریکا تنها با نرخ ۲.۵ درصد شکست می‌خورد، اما این رقم هنوز ۲.۵ برابر بیشتر از استاندارد برای استفاده انسانی تعیین شده از سوی وزارت دفاع این کشور در سال ۲۰۰۸ است که یک درصد یا کمتر است.

همچنین تردید‌های قابل توجهی در مورد اینکه آیا بررسی این میزان در شرایط جنگی ممکن است یا خیر، وجود دارد.

استفاده از آن‌ها در اوکراین به منزله فرسایش استاندارد‌های جهانی و شکست واشنگتن است. 

عامل نارنجی، خلیج گوانتانامو، تهاجم به عراق، مرگ غیرنظامیان در حملات هواپیما‌های بدون سرنشین، ارسال سلاح‌های هسته‌ای به اروپا، مداخله سیاسی و بمباران خوشه‌ای؛ این‌ها تنها گوشه‌ای از اقدامات آمریکا در جهان به شمار می‌روند.

آمریکا به دنبال تعیین محدودیت‌های یک نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین است، نه رعایت آن.

یک استاندارد دوگانه مطلق وجود دارد که به موجب آن توسعه نظامی آمریکا اجتناب ناپذیر، ضروری و منطقی است در حالی که سایر دولت‌ها متجاوز، سرکش و بی‌ثبات کننده هستند.

افزایش بودجه نظامی پنتاگون با وجود بدهی گسترده ملی

با وجود ترتیبات سقف بدهی، پنتاگون همچنان قرار است ۲۸ میلیارد دلار افزایش بودجه دریافت کند؛ هزینه‌های پنتاگون می‌تواند به یک تریلیون دلار برسد. 

بیش از نیمی از هزینه‌های شناخته شده به پیمانکاران نظامی اختصاص می‌یابد و تنها ۳۹ درصد از کل هزینه‌ها را می‌توان به حساب آورد. 

در سال ۲۰۲۲، بودجه نظامی آمریکا ۱۳ برابر بیشتر از مجموع بودجه وزارت خارجه و آژانس توسعه بین‌المللی این کشور بود. 

به عبارت دیگر، آمریکا در حال سرمایه‎گذاری در ابزار‌های جنگی با نرخ ۱۳ برابر دیپلماسی، دوجانبه گرایی و توسعه است.

جنگ اوکراین و بزرگترین بحران آوارگی جهان

به گزارش «inkstickmedia»،  آمریکا و متحدانش با ارسال سلاح به اوکراین در حالی به آتش جنگ می‌دمند که این جنگ بزرگ‌ترین بحران آوارگی جهان در چند دهه اخیر را به همراه داشته و میلیون‌ها اوکراینی آواره شده‌اند.

در سال ۲۰۲۲ شمار افراد بی‌خانمان جهان به دلیل همین جنگ حدود ۲۱ درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا اوکراین

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *