وضعیت ناامید کننده کودکان پناهجو در کشورهای اروپایی

13:35 - 25 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۸۰۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
وضعیت ناامید کننده کودکان پناهجو در کشورهای اروپایی
کودکان پناهجویی که بدون همراه وارد کشورهای اروپایی می‌شوند با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

خبرگزاری میزان - یک گزارش می‎گوید که در سال ۲۰۲۲، افراد زیر سن قانونی بدون همراه در سراسر اتحادیه اروپا، ۱۹ درصد از تعداد کل متقاضیان پناهندگی را برای اولین بار تشکیل می‌دادند.

مهاجران نوجوانی که از کشور‌های آفریقایی به اروپا می‌رسند، بیشتر آنها پسران بدون همراه ۱۶ تا ۱۷ ساله هستند و به تنهایی سفر می‌کنند.

آژانس اروپایی پناهندگی اخیرا گزارش داد که درخواست‌ها برای حمایت بین‌المللی برای دوره می ۲۰۲۲ تا آوریل ۲۰۲۳ به سطوحی نزدیک شده است که شبیه به ارقام ۲۰۱۵-۲۰۱۶ است؛ دوره‌ای که اروپا شاهد اوج مهاجرت بود.

افزایش مهاجرت کودکان بدون همراه

مهاجرت خردسالان بدون همراه نیز در حال افزایش است؛ در سال ۲۰۲۲، افراد زیر سن قانونی بخش زیادی از درخواست‌ها را برای پناهندگی در کشورهای اروپایی تشکیل می‌دادند.

در جست‎وجوی امنیت

بسیاری از کودکان مهاجر بدون همراهی که به اروپا می‌رسند، در واقع مجبور به فرار می‌شوند، و بسیاری از آن‌ها قبل از ورود خود، سال‌ها را در مسیر می‌گذرانند و ممکن است دوره‌هایی را قبل از پیوستن به مسیر مهاجرت به سمت اتحادیه اروپا، در مناطق خود آواره شوند.

این امر به ویژه برای کسانی که از آفریقا قصد ورود به اروپا را دارند صادق است؛ بر اساس گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل، حدود ۴۰ درصد از آوارگان جهان کودک هستند و بزرگترین گروه از آن‌ها در اتیوپی میزبانی می‌شوند؛ حدود ۴۱ هزار نفر اعلام شده از سوی آژانس پناهندگان سازمان ملل برای سال ۲۰۲۲.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد: بسیاری از این کودکان بدون همراه و جدا شده مجبورند مشکلاتی را تجربه کنند که همسالان آن‌ها هرگز ندیده‌اند، برخی حتی کشته شدن والدین خود را می‌بینند.

به گزارش «اینفو مایگرنتز»، کمیساریای عالی پناهندگان، می‌گوید: کسانی که مجبور به فرار شده‌اند ممکن است هزاران کیلومتر را به تنهایی در جستجوی پناهگا زیر پا گذاشته باشند.

ناامید از آینده

بر اساس مطالعه‌ای که از سوی صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) انجام شده است، احساس ناامیدی نسبت به آینده و نداشتن جایگزینی امن و قانونی برای مهاجرت در دسترس آنها، خردسالان را وادار می‌کند تا خود دست به اقدامات خطرناکی بزنند و ناامیدی که مبنای تصمیمات مهاجرتی آنهاست، آن‌ها را در معرض خطر بیشتری از استثمار، سوء استفاده و سایر اشکال خشونت در طول و بعد از سفر قرار می‌دهد.

یونیسف برآورد می‌کند که روزانه بیش از یک کودک در مسیر خطرناک دریای مدیترانه مرکزی از شمال آفریقا به ایتالیا جان خود را از دست می‌دهند.

این مطالعه همچنین نشان داد کودکانی که از خاورمیانه به یونان از طریق مسیر مدیترانه شرقی سفر می‌کنند، عمدتا از ۳ کشور سوریه، عراق و افغانستان هستند.

«یورواستات» در آغاز سال ۲۰۲۳ گزارش داد که در واقع، کودکان افغانستانی نیز اکثریت کودکان بدون همراهی را تشکیل می‌دهند که به اروپا می‌رسند.

ارقام دولت ایتالیا نشان می‌دهد که بیش از ۷ هزار کودک زیر سن قانونی بدون همراه از ابتدای سال ۲۰۲۳ وارد این کشور شده‌اند.

در سال ۲۰۲۲، ارقام کل سال نشان می‌دهد که بیش از ۱۴ هزار کودک مهاجر بدون همراه وارد سواحل ایتالیا شده اند و در سال ۲۰۲۱ بیش از هزار کودک مهاجر وارد این کشور شده‌اند. 

اگر کودکانی که امسال وارد می‌شوند در مسیر خود باقی بمانند، بر اساس ارقام ورود سال گذشته برای دوره ۱۲ ماهه، اندکی افزایش خواهد داشت.

در غرب آفریقا، مهاجران از مراکش و الجزایر عبور می‌کنند تا به اسپانیا برسند؛ هم از طریق دریای مدیترانه به سرزمین اصلی اسپانیا و هم از طریق زمینی به مناطق تحت پوشش اسپانیایی سئوتا و ملیلا در شمال آفریقا، و همچنین از طریق اقیانوس اطلس به سمت مجمع الجزایر جزایر قناری از اسپانیا.

منطقه شاخ آفریقا متشکل از جیبوتی، اریتره، اتیوپی و سومالی، بدترین خشکسالی در ۴۰ سال گذشته را ویران کرده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، خشکسالی بی‌وقفه ناشی از چند فصل خشک متوالی بی‌سابقه باعث گرسنگی مزمن و ناامنی آبی شده و حدود ۲۰ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است.

بسیاری از مهاجران نوجوان در ابتدا برای یافتن فرصت‌های معیشتی یا فرار از درگیری به دیگر کشور‌های آفریقایی همسایه می‌روند. آنها زمانی که برای اولین بار مسیر مهاجرت را ترسیم می‌کنند هم برای ذهن و هم برای پای آن‌ها اروپا مقصدی دور است، اما به گفته یونیسف، سوء استفاده‌ای که در این مسیر تجربه می‌کنند آن‌ها را به سمت اروپا سوق می‌دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *