نشست‌های تخصصی با محوریت ایجاد شهر‌های هوشمند، زیست پذیر و تاب آور در آسیا

15:09 - 10 آذر 1397
کد خبر: ۴۷۲۰۳۱
پنجمین مجمع شهرداران آسیایی در شهر غازینتپ برگزار شد. در حاشیه این مجمع، مجموعه نشست‌های تخصصی با حضور مدیران و کارشناسان شهری برگزار شد.

به گزارش گروه جامعه پنجمین مجمع شهرداران آسیایی با برگزاری چندین پنل در حوزه تاب آوری و زیست پذیری شهرها، بسیاری از کارشناسان حوزه شهری را گرد هم آورد.

در نشست تخصصی تاب آوری شهر‌های آسیایی احمد صادقی رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران، کاوه حاج علی اکبری رئیس سازمان نوسازی شهر تهران، سیامک مقدم نماینده اسکان بشر سازمان ملل، سولماز حسینیون استاد دانشگاه و محمد قاسم حیدری مسئول کمیته مدیریت بحران افغانستان حضور داشتند.

احمد صادقی در این نشست گفت: در برنامه سوم توسعه شهر تهران به موضوع تاب آوری و ارتقای شیوه‌های حفاظت از شهروندان در مقابل حوادث تاکید شده است.

وی موضوع استفاده از پتانسیل محلات را یکی از موضوعات اصلی برنامه ریزی‌های شهرداری تهران معرفی و عنوان کرد: میزان ریسک زندگی در محلات باید مشخص شود و با هدف گذاری محله، مسجد و مدرسه باید آموزش به شهروندان در راس امور قرار بگیرد.

صادقی اجرای طرح مدرسه آماده، تهیه سند کاهش خطرپذیری، راه اندازی سامانه هشدار سریع و سامانه پایش تاب آوری تهران را از برنامه‌هایی دانست که قرار است در آینده برای ارتقای امنیت این شهر در مقابل حادثه، اجرایی شود.
وی در پایان برگزاری نشست تخصصی تاب آوری شهر‌ها را مفید ارزیابی کرد و گفت که این برنامه می‌تواند الگوی مناسبی را در رابطه با یکپارچه کردن مدیریت شهری در حوزه بحران ارائه دهد.

کاوه حاج علی اکبری نیز به عنوان دیگر سخنران این نشست تخصصی موضوع تاب آوری را امری سیاسی، اقتصادی، محیط زیستی، اجتماعی و انسانی دانست و گفت: شکل گیری تاب آوری در گرو هم گرایی این ابعاد است و باید بدانیم که این مفهوم تک‌بعدی نیست.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی زمانی که از تاب آوری صحبت می‌کنیم حتما باید روی پایدار بودن و مردمی بودن آن تاکید کنیم.
در ادامه این نشست، سیامک مقدم تاب آوری را موضوعی مرتبط با عدالت و تساوی حقوق دانست و گفت: تاب آوری از جمله موضوعاتی است که با مسائل انسانی ارتباط مستقیم دارد و بهترین نمونه آن شهر‌هایی است که به واسطه عدم تاب آوری با خسارات بسیاری رو به رو شدند.

به گفته مقدم شهر‌ها باید موارد ریسک زای خود را به خوبی بشناسند و براساس پتانسیل‌های موجود با آن برخورد کنند.
محمد قاسم حیدری، مسئول کمیته مدیریت بحران افغانستان نیز به بحث مهاجرت و تاب آوری شهر‌ها پرداخت و گفت: افغانستان ۴۰ سال است که با موج مهاجرت رو به رو است و این به معنای از دست دادن نیروی انسانی و کاهش تاب آوری شهر است.

وی گفت: امروز دولت‌های محلی معنای مهاجرت را به خوبی می‌دانند و به همین دلیل باید در چارچوب همکاری‌های چند جانبه و با تبادل اطلاعات راهکار‌های مناسب را انتخاب کنند.

سولماز حسینیون به عنوان آخرین سخنران این نشست نیز به موضوع تاب آوری شهر‌ها در قبال مهاجران پرداخت و این سوال را مطرح کرد که شهر‌های فعلی تا چه اندازه آماده پذیرش مهاجران و بازگشت به شرایط قبل هستند.
وی تاکید کرد موضوعاتی مانند افزایش تاب آوری با بازسازی متفاوت است و هر دوی این موضوعات با مسائل اقتصادی و مشارکت مردمی ارتباط دارند.

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز در این نشست با بیان اینکه شهرداری تهران پروژه‌های بسیاری را برای زیست پذیر کردن تهران انجام داده است، گفت: اصلی‌ترین نکته در زیست پذیر کردن شهر‌ها این است که این موضوع که شهر به مردم تعلق دارد، مورد توجه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: شهر‌های آسیایی در دو سده گذشته بسیار متاثر از فرهنگ غربی بودند و از فرهنگ خود فاصله گرفتند.
به گفته گلپایگانی این امر منجر به این شد که افراد نسبت به شهر خود غریبه باشند و احساس بیگانگی کنند.

وی با تاکید بر اینکه می‌توان با تکیه بر معماری داخلی و تاکید بر مشارکت شهروندان، شهر‌ها را زیست پذیر کرد، گفت: مردم در شهر زیست پذیر احساس امنیت می‌کنند و مشارکت اجتماعی در این شرایط به طور چشم گیری افزایش پیدا می‌کند.

مسعود سیادتی، مسئول کمیته زیست پذیری شهر‌های آسیایی و نماینده شهر سمنان نیز در این نشست تخصصی به ابعاد به ویژگی‌های گردشگری برخی شهر‌ها اشاره کرد و گفت: توریست پذیر بودن شهر‌ها موجب می‌شود تا سطح تعاملات و تبادل تجربیات افزایش پیدا کند و شهروندان به شهر خود احساس تعلق داشته باشند.

وی عنوان کرد: شهر‌ها با توسعه مشارکت اجتماعی برای شهروندان معنای واقعی شهر را می‌گیرند و به بخشی از دارایی مردم تبدیل می‌شوند.

سیادتی تاکید کرد: متاسفانه امروز معنای زیست پذیری شهر‌ها تا حدی به فراموشی سپرده شده که این امر مستلزم مشارکت مدیران شهری شهر‌های مختلف برای یافتن راه حل و پایان بخشیدن به این معضل اساسی است.
در ادامه نشست‌های تخصصی، سومین جلسه بین المللی کمیته حمل و نقل و ترافیک شهر‌های آسیایی به ریاست شهرداری تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، بهداد عبدالهی، دبیر اجرایی کمیته و مدیر همکاری‌های علمی و بین المللی معاونت حمل و نقل و ترافیک با بیان اینکه این کمیته از سال ۲۰۱۴ کار خود را شروع کرد، گفت: زمانی که در مورد ترافیک حرف می‌زنیم باید بدانیم که این موضوع ارتباط مستقیمی با سلامت شهروندان دارد و هوشمندسازی در شهر هم باید با تکیه بر توسعه حمل و نقل عمومی اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که موضوع حمل و نقل تنها به عنوان موضوعی فنی و مهندسی از سوی مدیران شهری دیده نشود و به ابعاد مختلف انسان محور آن از جمله ابعاد فرهنگی، تاثیرات اجتماعی، ارتقای کیفیت زندگی و مسائل اقتصادی و بودجه بندی توجه شود.

در این نشست همچنین حسن کومورکو، رئیس اداره حمل و نقل شهرداری غازینتپ اعلام کرد که این شهر به عنوان رئیس مجمع در یک سال آینده به طور قطع بر توسعه سیستم حمل و نقل تاکید می‌کند.

وی ادامه داد: در این زمینه از تجربه کشور ایران به ویژه تهران استفاده می‌کنیم.

وی تاکید کرد: سیاست توسعه حمل و‌نقل شهری یکی از مبانی اصلی در زیست پذیر کردن شهر‌ها است و میزان دسترسی شهروندان به این امکان، یکی از معیار‌های توسعه یافتگی محسوب می‌شود.

رئیس مشاوران فرماندار بانکوک نیز به عنوان آخرین سخنران بر لزوم استفاده از تجربیات شهر‌ها در توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو تاکید کرد.

سزار سیهان گفت: جذب سرمایه گذار خارجی برای اجرای پروژه‌های شهری بسیار مهم است و در دنیای امروز بدون این امر، توسعه حمل و نقل عمومی ممکن نیست.

وی توجه به بحث‌های فرهنگی، جلوگیری از تداخل وظایف و مهم‌تر از همه تاکید بر مدیریت یکپارچه را از ضروری‌ترین امور دانست.
در انتهای این نشست قرار بر این شد تا بانکوک به عنوان مرکز همکاری‌های کمیته حمل و نقل در شرق آسیا و غازی آنتپ در غرب آسیا فعالیت کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *