آمریکا از شورش واگنر اطلاع داشت؟

8:33 - 06 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۰۲۰۱
آمریکا از شورش واگنر اطلاع داشت؟
سی‎ان‎ان در گزارشی ادعایی می‎گوید با وجود اینکه آمریکا از قبل اطلاعاتی درباره شورش گروه واگنر در اختیار داشت، اما این اطلاعات را از متحدان خود مخفی کرده بود.

خبرگزاری میزان - «سی‎ان‎ان» در گزارشی ادعایی به نقل از منابع آگاه، می‎گوید: مقام‎های اطلاعاتی آمریکا توانسته بودند تصویر بسیار دقیقی از نقشه‌های «یوگنی پریگوژین»، رئیس گروه نظامی «واگنر» که به شورش کوتاه مدت او منجر شد، از جمله اینکه «واگنر» کجا و چگونه قصد پیشروی داشت، جمع‎آوری کنند. 

این منابع مدعی شدند که اطلاعات آنقدر نزدیک به زمان شورش به دست آمده بود که آمریکا فقط با متحدان خاص خود از جمله مقام‎های ارشد انگلیس و نه در سطح گسترده‌تر ناتو به اشتراک گذاشته بود.

بر اساس اطلاعاتی که جمع‎آوری شده بود، دقیقا مشخص نبود که «پریگوژین» چه زمانی وارد عمل خواهد شد اما به نظر می‌رسد که او تصمیم گرفته بود برنامه خود را به دنبال اعلامیه ۱۰ ژوئن(۲۰ خرداد) وزارت دفاع روسیه آغاز کند.

اعلامیه وزارت دفاع روسیه، توضیح داده بود همه شرکت‌های نظامی خصوصی از جمله «واگنر»، مجبور به امضای قرارداد با ارتش روسیه از ماه ژوئن می‌شوند و اساساً از سوی وزارت دفاع روسیه جذب می‌شوند.

«سی‎ان‎ان» در بخشی دیگر مدعی شده که اطلاعات به حدی محرمانه بود که در داخل آمریکا تنها به بلند پایه‌ترین مقام‎های دولتی و همچنین ۸ عضو کنگره که به حساس‌ترین مسائل اطلاعاتی دسترسی دارند، اطلاع‎رسانی شده بود.

منابع مذکور گفته‎اند محرمانه بودن اطلاعات باعث شده بود که برخی از مقام‎های ارشد اروپایی و حتی مقام‎های ارشد در سراسر دولت آمریکا با حمله «پریگوژین» در روز جمعه و سرعت حرکت نیرو‌های «واگنر» به سمت «روستوف» و به سمت مسکو تا صبح شنبه غافلگیر شوند.

یکی از افراد آشنا به این اطلاعات، می‎گوید: این اطلاعات خیلی محرمانه بود.

این در حالی است که برخی از مقام‎های ناتو از عدم اشتراک‎گذاری اطلاعات ابراز ناامیدی کردند.

مقام‎های آمریکایی گفته‎اند که از قبل به مقام‎های اوکراینی به دلیل ترس از شنود مکالمات بین مقام‎های آمریکا و اوکراین اطلاع رسانی نشده بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *