وزیر نیرو: سرمایه‌گذاری، تأمین مالی، بهینه سازی و اصلاح الگوی مصرف مهمترین راهکاری رفع ناترازی انرژی است

15:27 - 02 تير 1402
کد خبر: ۴۷۱۹۴۲۷
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
وزیر نیرو: سرمایه‌گذاری، تأمین مالی، بهینه سازی و اصلاح الگوی مصرف مهمترین راهکاری رفع ناترازی انرژی است
وزیر نیرو با اشاره به اینکه منطقی کردن سرمایه گذاری، تأمین مالی، اصلاح الگوی مصرف و بهینه‌سازی از جمله راهکار‌های اثرگذار برای رفع ناترازی در صنعت برق به عنوان صنعت مادر محسوب می‌شود، اظهار کرد: قانون مانع زدایی از صنعت برق یکی از مترقی‌ترین قوانینی است که باید از مفاد آن در تصویب برنامه هفتم توسعه استفاده شود.

خبرگزاری میزان - به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، نشست ارزیابی وضعیت ناترازی انرژی در کشور و پیش‌بینی راهبرد‌ها و راهکار‌های رفع این مشکل، روز (پنجشنبه، یکم تیرماه) با حضور محمد قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، رؤسای کمیسیون‌های انرژی، کشاورزی، صنایع و معادن مجلس و وزرای نیرو، نفت، صمت و جهاد کشاورزی برگزار شد.

قالیباف در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه ناترازی انرژی در کشور تهدید محسوب می‌شود و باید با اتخاذ راهکار‌های کارشناسی این موضوع را به فرصت تبدیل کنیم، گفت: با توجه به اینکه در حال تدوین و تصویب برنامه هفتم توسعه برای ۵ سال آینده کشور هستیم، باید مسیر درست در این عرصه دنبال شود.

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در این نشست در رابطه با علل وجود ناترازی در حوزه انرژی کشور، گفت: در اوایل انقلاب فقط ظرفیت تولید ۷ هزار مگاوات برق در کشور وجود داشت که همه نیروگاه‌ها نیز فرسوده بود، اما اکنون کشورمان یک میلیون کیلومتر خطوط توزیع برق داشته و خدمات فنی مهندسی در حوزه برق و آب، صددرصد به خودکفایی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه منطقی کردن سرمایه گذاری، تأمین مالی، اصلاح الگوی مصرف و بهینه‌سازی از جمله راهکار‌های اثرگذار برای رفع ناترازی در صنعت برق به عنوان صنعت مادر محسوب می‌شود، اظهار کرد: قانون مانع زدایی از صنعت برق یکی از مترقی‌ترین قوانینی است که باید از مفاد آن در تصویب برنامه هفتم توسعه استفاده شود.

در ادامه این نشست جواد اوجی، وزیر نفت عدم سرمایه‌گذاری و توسعه میادین گازی و پتروپالایشگاه‌ها را از جمله دلایل ایجاد ناترازی در حوزه انرژی دانست و گفت: در برنامه هفتم توسعه باید درصدد پیش‌بینی راهکار‌هایی برای بهینه‌سازی در مصرف انرژی باشیم.

وی با بیان اینکه در کشورمان بیش از ۴ برابر استاندارد دنیا مصرف انرژی انجام می‌شود، تصریح کرد: ایجاد انگیزه و بستر لازم برای سرمایه‌گذاران یکی از راهکار‌های افزایش تولید در بخش‌های مختلف صنعت انرژی محسوب می‌شود.

محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مصرف انرژی در حوزه کشاورزی ۱۴ درصد است، گفت: برای رفع ناترازی در این حوزه نیاز است باغات درجه سه و دو در کشور را به باغات درجه یک تبدیل کنیم، زیرا مصرف هر ۳ رتبه یکسان بوده، اما بازدهی‌ها با هم متفاوت است.

وی وجود چندصد هزار تراکتور و ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی با عمر بالای ۱۳ سال را از دیگر دلایل مصرف بالای انرژی در حوزه کشاورزی دانست و تصریح کرد: با توجه به تولید محدود ماشین آلات کشاورزی از جمله تراکتور در کشور باید برای رفع ناترازی انرژی راهکار‌های مختلفی پیش‌بینی شود تا ماشین آلات با عمر بالا از چرخه خارج شوند و تجهیزات جدید به جای آن‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.

در ادامه عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه حوزه انرژی برای ایران یک نقطه قوت محسوب می‌شود که نباید از آن غافل شد، گفت: این مهم در حالی است که عدم بهره‌وری درست و وجود ناترازی می‌تواند این نقطه قوت را به تهدید تبدیل کند، لذا باید در این بخش با دیدگاه کارشناسی مسائل بررسی شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *