لبنان در مسیر انتخاب رئیس جمهور/چه کسانی شانس بیشتری دارند؟

14:59 - 22 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۷۴۱۰
لبنان در مسیر انتخاب رئیس جمهور/چه کسانی شانس بیشتری دارند؟
لبنان از زمان پایان دوره ریاست جمهوری «میشل عون» در ۳۱ اکتبر سال گذشته بدون رئیس دولت بوده است.

خبرگزاری میزان - نمایندگان پارلمان و احزاب سیاسی لبنان چند روز قبل از دوازدهمین جلسه پارلمان که به انتخاب رئیس جمهور آینده این کشور اختصاص دارد، نه تنها در مورد نامزد‌هایی که به آن‌ها رای خواهند داد، بلکه همچنین در مورد پتانسیل این جلسه برای موفقیت در بازگشت رئیس جمهور، اختلاف نظر دارند. 

لبنان از زمان پایان دوره ریاست جمهوری «میشل عون» در ۳۱ اکتبر سال گذشته (۹ آبان) بدون رئیس دولت بوده است.

انتظار می‌رود که آرای روز چهارشنبه بین ۲ نامزد تقسیم شود.

حامیان احزاب «آزاد میهنی»، نیرو‌های لبنانی، «کتائب»، حزب سوسیالیست مترقی و چندین نماینده مستقل از «جهاد آزور»، وزیر دارایی سابق حمایت می‌کنند. 

در همین حال حزب الله و جنبش «امل» از «سلیمان فرنجیه»، رئیس حزب «مرده» حمایت کردند.

چندین مستقل دیگر هنوز تصمیم نگرفته‌اند که برای چه کسی رای خود را به صندوق بیاندازند.

«نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان، دوازدهمین جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور جدید را برای روز چهارشنبه، ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) تعیین کرد.

«نعیم قاسم»، معاون دبیرکل حزب‌الله، گفت که حزب الله روز چهارشنبه در جلسه انتخاب رئیس‌جمهور شرکت خواهد کرد و به «فرنجیه» رای خواهد داد.

«فرنجیه» بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵ چندین سمت وزارتی را برعهده داشت. 

فرنجیه بر اساس دستورات آمریکا کار نمی‌کند

معاون دبیرکل حزب‌الله، عنوان کرد: برخی از کسانی که با نامزدی «فرنجیه» مخالفند، اظهار می‌کنند که مشکل شخصی با او ندارند، اما مشکل آن‌ها این است که او با حزب‎الله است و این بدان معناست که برخی از آن‌ها با او مشکل سیاسی دارند. «فرنجیه» بر اساس دستورات آمریکا کار نمی‌کند، خون شهدا را نمی‌فروشد و از پشت به مقاومت خنجر نمی‌زند.

به طور معمول، رؤسای جمهور لبنان پس از اجماع احزاب سیاسی مختلف در خارج از پارلمان انتخاب می‌شوند و جلسه انتخابات پارلمانی را صرفاً به تصمیمی تبدیل می‌کند که قبلاً اتخاذ شده است.

رویارویی قاطعانه بین «فرنجیه» و «آزور» در پارلمان لبنان در روز چهارشنبه ممکن است با خروج هواداران هر یک از نامزد‌ها و در نتیجه از بین رفتن حد نصاب جلسه همراه شود. 

«قاسم هاشم»، نماینده حزب امل، گفت که حزب او در تلاش برای بسیج آرا برای «فرنجیه» در یک روند دموکراتیک است.

آزور رقیب حزب الله نیست

«سمیر جعجع»، زئیس حزب نیرو‌های لبنانی نیز در مورد دورنمای جلسه روز چهارشنبه اظهار نظر کرد و آن را لحظه‌ای محوری توصیف کرد.

«جورج عطالله»، از حزب جنبش آزاد میهنی لبنان نیز گفت که همه نمایندگان حزب او به آزور رای خواهند داد که حزبش او را «نامزد جدی و نه یک نامزد رقیب حزب الله» می‌داند.

روند انتخاب رئیس جمهور بعدی لبنان

تمام جلسات قبلی، که اولین آن در ۲۹ سپتامبر سال گذشته (هفتم مهر ۱۴۰۱) برگزار شد، که به انتخاب رئیس بعدی دولت اختصاص داشت، نتوانست جانشین «میشل عون» را انتخاب کند. 

برای برگزاری جلسه‌ای برای انتخاب رئیس جمهور لبنان، پارلمان به نصاب دو سوم نمایندگان (۸۶ نفر از ۱۲۸ نفر) نیاز دارد. 

برای انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور، یک نامزد باید یا در دور اول اکثریت دو سوم را کسب کند یا در دور دوم یا بعدی اکثریت ساده را کسب کند. 

این کشور برای اولین بار در تاریخ خود از زمان پایان دوره «میشل عون» با خلاء قدرت اجرایی دوگانه مواجه شد، به طوری که کابینه «نجیب میقاتی» از زمانی که پس از انتخابات پارلمانی در ماه می ۲۰۲۲ به این سمت رسید، تنها به عنوان سرپرست فعالیت کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *