ابراز نگرانی گروسی از سطح آب در نیروگاه زاپروژیا

9:17 - 22 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۷۲۷۰
ابراز نگرانی گروسی از سطح آب در نیروگاه زاپروژیا
مدیرکل آژانس بین‎المللی انرژی اتمی، می‎گوید که به دسترسی گسترده‌تری به اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا نیاز دارد.

خبرگزاری میزان - دیده‌بان اتمی سازمان ملل، می‎گوید که برای بررسی «اختلاف قابل توجه» در داده‌های سطح آب در سد «کاخوفکا» که برای خنک‌سازی راکتور‌های نیروگاه استفاده می‌شود، به دسترسی گسترده‌تری به اطراف نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا» نیاز دارد.

«رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار است این هفته از نیروگاه بازدید کند، گفت که اندازه‌گیری‌هایی که آژانس از ورودی نیروگاه دریافت کرده است نشان می‌دهد که سطح آب سد برای حدود یک روز در آخر هفته ثابت بوده است.

«گروسی» در بیانیه‌ای گفت: بنا بر گزارش‌ها کاهش ارتفاع در جای دیگری از مخزن عظیم ادامه دارد و باعث اختلاف احتمالی حدود ۲ متری می‌شود. ارتفاع سطح آب یک پارامتر کلیدی برای عملکرد مداوم پمپ‌های آب است.

تخریب سد برق آبی «کاخوفکا» در جنوب اوکراین در هفته گذشته باعث آبگرفتگی شهر‌های پایین دست شده و هزاران نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است. 

هم سد برق آبی «کاخوفکا» و هم نیروگاه اتمی «زاپروژیا» از همان روز‌های اولیه جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ تحت کنترل روسیه درآمدند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرده که از آب این مخزن برای خنک کردن شش راکتور تاسیسات و ذخیره‌سازی سوخت مصرف‌شده استفاده می‌شود. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *