رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

جیرجیرک‌های باغ قوام‌السلطنه شامل ده داستان اجتماعیست

12:00 - 08 آذر 1397
کد خبر: ۴۷۱۵۱۳
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
نویسنده کتاب جیرجیرک‌ها گفت: از آنجا که ناهنجاری‌های اجتماعی از مدت‌ها قبل ذهنم را مشغول کرده بود، تصمیم گرفتم داستانی درباره این موضوع بنویسم.

جیرجیرک‌های باغ قوام‌السلطنه شامل ده داستان اجتماعیستلیلا بابایی فلاح در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی ؛ درباره کتاب «جیرجیرک‌های باغ قوام‌السلطنه» که قرار است به زودی وارد بازار کتاب شود گفت: این مجموعه شامل ده داستان اجتماعی است که حول محور کودک آزاری، بیماری‌های روانی، بچه دزدی، قتل، تصادف و ... می‌چرخد.

وی درباره علت پرداختن به این موضوع بیان کرد: از آنجا که ناهنجاری‌های اجتماعی از مدت‌ها قبل ذهنم را مشغول کرده بود، تصمیم گرفتم داستانی درباره این موضوع بنویسم.

نویسنده «جیرجیرک‌های باغ قوام‌السلطنه» تاکید کرد: جغرافیای بیشتر داستان‌ها تهران و محله شاهپور و سی تیر (قوام‌السلطنه سابق) و درخونگاه که جزء محله‌های قدیمی تهران محسوب می‌شود، است.

وی درباره عنوان کتاب نیز گفت: نام کتاب ضمن اشاره به بافت قدیمی بنا‌ها و خیابان‌های تهران، از روی یکی از داستان‌های مربوط به خود مجموعه انتخاب شده که محل وقوع داستان در خانه قدیمی قوام السلطنه (موزه آبگینه فعلی) واقع در خیابان ۳۰ تیر است.

بابایی فلاح یکی از جذابیت‌های نهفته در این مجموعه را که با آگاهی به آن پرداخته شده، ثبت بخشی از فضای جغرافیایی با هویت تهران معرفی کرد و افزود: در بین داستان‌ها ماجرای تاریخی هم وجود دارد، برای مثال «ناریان» که اشاره‌ای آزاد به مرگ عطار نیشابوری دارد با زبان و نثری تقریبا نزدیک به آن زمان در داستان آمده استف همچنین «باد سرخ جنوب» داستانی است مربوط به نویسنده جنوبی، کورش اسدی است که سال ۹۶خودکشی کرد.

وی درباره اینکه چقدر برای نگارش این مجموعه به تحقیق روی آورده است گفت: به علت پیوند قدیمی با فضای جغرافیایی از جمله خیابان سی تیر که محله قدیمی دوران کودکی و نوجوانیم بوده و علاقه به بافت قدیمی معماری محله‌های شاهپور، درخونگاه و بازار، این فضا‌ها را برای داستان‌هایم انتخاب کردم. با این وجود بازه زمانی را هم به تحقیق، عکس گرفتن از محله و صحبت و تعامل با اهالی اختصاص دادم.

نویسنده «جیرجیرک‌های باغ قوام‌السلطنه» درباره میزان مطابقت اشخاص و مکان‌های مورد نظر نیز بیان کرد: طبق روال مرسوم داستان‌نویسی تخیل و دخل و تصرف نویسنده امری غیرقابل انکار است، ولی با این وجود طی زمان، شاهد جنایاتی شبیه به این اتفاقات هم بوده‌ایم.

وی درباره دستاورد‌هایی که مطالعه این کتاب برای مخاطبش دارد اظهار کرد: غیر از وجه اصلی داستان‌ها که قصه‌گویی است، این مجموعه شاید تلنگری در زمینه‌های خودداری از بیان گزارش‌های نادرست اهالی در منطقه جرم به ماموران، مراقبت و آموزش کودکان در مقابل افراد بزهکار، حفظ اسرار شاهد‌ها توسط مامورین و پزشکی قانونی و اینکه چقدر می‌تواند مهم باشد، به خواننده تلنگر می‌زند.

فلاح بابایی درباره زمان انتشار این کتاب اظهار کرد: بنا به گفته انتشارات افراز که چاپ این کتاب را برعهده دارد، مجموعه داستان «جیرجیرک‌های باغ قوام‌السلطنه» نیمه اول آذرماه امسال وارد بازار کتاب خواهد شد.

 

انتهای پیام



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *