رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

زمینه‌سازی برای تجهیز منابع مالی در صنعت پتروشیمی ضروری است/ارزش ۲۰ میلیارد دلاری محصولات تولیدی پتروشیمی

17:57 - 30 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۹۵۹۶
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
وزیر نفت گفت: زمینه‌سازی برای تجهیز مالی به‌منظور توسعه پتروشیمی‌ها مهم‌ترین وظیفه شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

به گزارش گروه اقتصاد ، بیژن زنگنه بعدازظهر امروز در جمع برخی مدیران ارشد پتروشیمی و مدیرعامل جدید این شرکت اظهار کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی اگرچه نقش قانونی رگولاتوری در پتروشیمی‌های خصوصی ندارد، اما نقش ریش سفیدی دارد و به حل مسائل و مشکلات آن‌ها و ارتباط‌شان با وزارت نفت کمک می‌کند.

وی با اشاره به این که باید تلاش شود مجموعه پتروشیمی مقتدر در ایران تشکیل شود، افزود: هم‌اکنون ارزش  تولیدی حدود ۲۰ میلیارد دلار است، اما این رقم می‌تواند به بیش از ۴۰ میلیارد دلار برسد.

وزیر نفت با بیان این که پتروشیمی نقش بسیار زیادی در بخش ارزی کشور دارد، اظهار کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت نفت برای ایجاد تعادل در بازار ارز نقش مهمی ایفا کرده‌اند.

زنگنه، بزرگ‌ترین وظیفه شرکت ملی صنایع پتروشیمی را زمینه‌سازی برای تجهیز منابع مالی به‌منظور توسعه پتروشیمی‌ها عنوان و تاکید کرد: در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی نیز بسیار جای کار هست و باید بیشتر فعالیت شود.

وی با بیان این که من به‌طور قاطع می‌گویم که موافق تجمیع پتروشیمی‌های فعال با هم هستم، اما نه در قالب شرکت ملی صنایع پتروشیمی (NPC)، تصریح کرد: در قالب شرکت ملی صنایع پتروشیمی این کار شدنی و قابل برگشت به گذشته نیست.

وزیر نفت با بیان این که باید به فکر تخصیص منابع مورد نیاز برای واحد‌های پتروشیمی بود، گفت: تأمین منابع مالی در کشور کار سختی نیست، اما باید برنامه‌ریزی برای دستیابی به تولید واقعی و سوددهی واحد به درستی انجام شود. زیرا برای نمونه در دوره‌ای واحد‌های زیادی برای تولید اوره و متانول احداث شدند که این خود سبب پایین آوردن قیمت‌ها می‌شود و همه ضرر می‌بینند.

زنگنه با اشاره به این که امیدوارم در سال‌های باقی مانده دولت دوازدهم جهشی اساسی در این صنعت روی دهد، اظهار کرد: شرکت‌های خصوصی در حال انجام فعالیت خود هستند، اما ما می‌توانیم برای بهتر شدن کار با برنامه‌ریزی درست به پیشرفت هرچه بیشتر این صنعت کمک کنیم.

وی به وضع بسیار مطلوب خوراک در کشور اشاره و تصریح کرد: سال آینده باید اتان را برای مصرف وارد خط سراسری کنیم، زیرا اتان اضافی خواهیم داشت.

وزیر نفت با اشاره به تحریم‌ها ادامه داد: بخش ریالی طرح‌ها قابل تأمین است و تأمین دلار آن نیز باید از طریق فاینانس انجام شود.

زنگنه به ان‌جی‌ال ۳۱۰۰، ان‌جی‌ال ۳۲۰۰، ان‌جی‌ال خارک و ... اشاره کرد و افزود: از این واحد‌ها خوراک فراوان ان‌جی‌ال خواهیم داشت که برای صنعت بسیار ارزشمند خواهند بود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *