رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

۳ دلیل عمده بی‎ اثر بودن تحریم‌های آمریکا علیه ایران

22:00 - 30 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۹۵۸۶
نشریه فارین پالیسی در گزارشی به موضوع تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرداخت و می‎گوید که این تحریم‎ها در نهایت نتیجه‎ای در برنخواهد داشت.

به گزارش گروه بین الملل ، نشریه فارین پالیسی در گزارشی به موضوع تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرداخت.

«مایکل تانچوم» یکی از کارشناسان ارشد در حوزه ژئوپلتیک انرژی اندیشکده شورای آتلانتیک ضمن اذعان به حداقلی بودن تاثیر فوری تحریم‌های آمریکا بر درآمد نفتی ایران، به دلایل عمده ناکامی آن‌ها می‌پردازد.

در این گزارش آمده است: پس از اعلام خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران در ماه می‌ سال جاری، در نخستین روز‌های ماه نوامبر تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران مجددا اعمال شد. براساس توافقنامه مذکور تحریم‌های بین المللی علیه ایران لغو شده بودند. تحریم‌های جدید دولت آمریکا، صنایع نفت و کشتیرانی ایران را هدف قرار می‌دهد و محدودیت‌هایی بر معاملات مالی صادرات نفت و گاز طبیعی کشور اعمال می‌کند.

 

 

۳ دلیل عمده بی‎ اثر بودن تحریم‌های آمریکا علیه ایران

تانچوم به سه دلیل عمده کارشناسان مبنی بر عدم کارآیی تحریم‌های آمریکا علیه ایران اشاره می‌کند:

نخست: به محض اعلام دور جدید تحریم‌ها از سوی دولت آمریکا، هشت کشور از بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت ایران شامل هند، کره جنوبی، چین، ژاپن و ترکیه مشمول معافیت از تحریم‌ها شدند. این پنج کشور در سال ۲۰۱۷ در مجموع ۷۰ درصد صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران را خریداری کرده بودند.

 

۳ دلیل عمده بی‎ اثر بودن تحریم‌های آمریکا علیه ایران

 

دوم: علاوه بر معافیت‌های در نظر گرفته شده، اتحادیه اروپا و سایر امضا کنندگان توافق هسته‌ای ایران، اعلام کردند تا زمانی که ایران به تعهدات خود پایبند باشد، آنان نیز به توافقنامه هسته‌ای ۲۰۱۵ متعهد خواهند ماند. اتحادیه اروپا همچنین متعهد شد خسارات ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران را برای شرکت‌های اروپایی در حال همکاری با ایران جبران خواهد کرد. ضمن این که در تلاش است تا مکانیسم مالی ویژه‌ای برای انجام پرداخت‌های ایران ایجاد کند. این مکانیسم می‌تواند معاملات ایران و اتحادیه اروپا را برای آمریکا غیر قابل دسترسی کند.

 

 

۳ دلیل عمده بی‎ اثر بودن تحریم‌های آمریکا علیه ایران

سوم: ممکن است بازار خودش در برابر تحریم‌های آمریکا خود را ترمیم کند. احتمالا کاهش فروش نفت ایران با افزایش جهانی قیمت نفت جبران خواهد شد. این بدان معناست که درآمد نفتی ایران اصلا کاهش نخواهد یافت. در حالی که قیمت نفت برنت در ماه فوریه بشکه‌ای ۶۰ دلار بود پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای به ازای بشکه‌ای ۸۰ دلار افزایش یافت. این رقم در ماه اکتبر به بشکه‌ای ۸۶ دلار رسید که تبعات ویرانگری برای نفت ونزوئلا به دنبال داشت. در حالی که آمریکا به جدیت با متحدان خاورمیانه‌ای خود برای افزایش تولید مذاکره کرده، قیمت‌ها تا ۹ نوامبر تنها تا ۷۰ دلار کاهش یافت.

نویسنده با طرح سه دلیل فوق، تاثیرگذاری تحریم‌ها بر ایران را دور از انتظار می‌داند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *