۶ صبحانه مفید که مغز را فعال می‌کند/طلای مایع مقوی‌ترین ماده برای سلامت/ نوشیدن آب گرم چه معجزه‌ای می‌کند

11:10 - 30 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۹۳۷۴
تعداد نظرات: ۲ دیدگاه
اگر میخواهید بدانید بعد از خوردن نوشابه گازدار چه اتفاقاتی در بدن می‌افتد؟ و اینکه چگونه مواد غذایی سالم، اما تلخ را خوشمزه‌تر کنیم؟ حتما بسته سلامت امروز را بخوانید.
به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ،۶ غذای مغز در وعده صبحانه می‌تواند عاملی برای "ارتقای وضعیت مغزی" فرد در طول روز باشد.این ۶ ماده غذایی در صورتی که در وعده صبحانه گنجانده شوند تأثیرات بسیاری در عملکرد مغز خواهند گذاشت.

غلات
محصولات دارای غلات در وعده صبحانه دارای اهمیت هستند، چرا که بدن ما کربوهیدرات را به گلوکز تبدیل می‌کند. گلوکز نیز سوخت دارای اولویت مغز است. غذا‌های غنی از غلات و یا دارای غلات کامل دارای ویتامین بی هستند، ویتامینی که برای تمرکز و سالم ماندن مغز حائز اهمیت است. توصیه کلی این است که نیمی از غلات مصرفی خود را از غلات کامل تأمین کنید. برای رسیدن به انرژی ثابت و عملکرد مغزی بهتر، توصیه شده است که غلات خود را با پروتئین مصرف کنید. چند ترکیب ساده غلات و پروتئین می‌تواند قدرت مغز را در طول صبح افزایش دهد.

۶ صبحانه مفید که مغز را فعال می‌کند/
تخم مرغ
کولین به عنوان شبه ویتامین B که در تخم مرغ وجود دارد نقش مهمی در عملکرد مغز و حافظه دارد. این پروتئین با ثابت نگاه داشتن قند خون به فرد کمک می‌کند تمرکز کند و برای مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشد. مهم نیست که تخم مرغ در وعده صبحانه به صورت املت، همزده و یا پخته مصرف شود، آنچه اهمیت دارد این است که تخم مرغ منبع غنی مواد مغذی است که مغز و بدن را در تمام طول صبح تأمین می‌کند.

انگور
تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف انگور‌های مختلف نقش مهمی در بهبود "دفاع آنتی اکسیدانی" ما دارد و سلامت مغز را ارتقا می‌دهد.

بادام
بادام منبع عالی از ویتامین E است و ۳۷ درصد میزان توصیه شده جذب روزانه این ویتامین با خوردن ۲۳ عدد بادام تأمین می‌شود.

جو
جو دارای آهن، روی، پتاسیم و ویتامین‌های بی و همچنین مواد مغذی است که به رشد مغز و عملکرد آن با ظرفیت کامل کمک می‌کند. "فیبر" موجود در جو به احساس سیری تا وعده بعدی کمک می‌کند.

سیب
سیب‌ها سرشار از کرستین هستند، کرستین یک آنتی اکسیدان است که از سلول‌های مغز محافظت می‌کند مصرف یک سیب در وعده صبحانه با پوست حائز اهمیت است چرا که حجم بالایی از کرستین سیب در پوست آن وجود دارد.
 
سه سوته فشار خون را درمان کنید

هنگامی که در رگ‌ها حالت تورمی ایجاد شود، خون داخل آن‌ها با فشار جریان پیدا می‌کند و این امر باعث ایجاد فشار خون می‌گردد.برای این که این رگ‌ها به حالت طبیعی خود بازگردند، باید از مصرف برخی مواد خودداری کرد برخی از این مواد عبارتند از: چای، گوشت و فرآورد‌های حیوانی، مخصوصا مصرف زیاد لبنیات باعث از زیاد فشار خون می‌شود و فرد مبتلا به فشار خون باید مصرف آن را کم کند.خوردن شیرینی جات طبیعی باعث تنظیم فشار خون می‌شوند مصرف شیرینی جات طبیعی نظیر: خرما، عسل و کشمش باعث تنظیم فشار خون می‌شوند.

۶ صبحانه مفید که مغز را فعال می‌کند/
چای گیاه دارویی نه کالای سبد غذایی
چای به عنوان یک گیاه دارویی است و کالای سبد غذایی نمی‌باشد، اما متاسفانه مردم در سبد غذایی از ان استفاده می‌کنند. افرادی که روزانه ۶ الی ۷ فنجان چای می‌نوشند، اغلب دچار مشکلات فشار خون، روده‌ای و بسیاری از مشکلات می‌گردند و با وجود مصرف مداوم قرص، بهبود نمی‌یابند. بالا و یا پایین بودن فشار خون خطرناک است و هر کدام نشان دهنده‌ی وجود مشکلی در بدن می‌باشد.گیاهانی که باعث کاهش فشار خون هستند، عبارتند از:

مصرف روزانه چند عدد آلو، تمشک که نقش معجزه آسایی در کاهش فشار خون دارد.

زغال اخته با دستور مصرف ۵۰ گرم در ۱۰ صبح و ۵ عصر

دم کرده برگ زیتون

مصرف روزی ۳ عدد سیب، طالبی، نارنج، زالزالک

هسته‌ی هلو به میزان روزانه ۱ عدد تا مدت ۷ روز در ۱ ماه، هسته شلیل مصرف بیش از حد آن سمی است و نباید بیش از ۱ عدد در روز به مدت ۷ روز در یک ماه میل شود.

مصرف عناب پس از هر وعده غذایی

مصرف ۱ قاشق چایخوری زرشک پس از هر وعده غذایی

گریب فروت صبح ناشتا میل شود

انگور ۱۰ صبح و ۵ عصر میل شود

ریشه و برگ توت فرنگی با دستور مصرف: ۳ گرم از آن را در ۱۰۰ سی سی آب بجوشانید و ۳ نوبت ر. طول روز میل شود.

میوه نارس خرمالو، فندق

هندوانه ۱۰ صبح و ۵ عصر میل شود، اما از نظر دمایی سرد نباشد.

خوردن گل بیدمشک بهترین دارو کاهش فشار خون می‌باشد

آش آبغوره، آش آلو و دم نوش‌هایی نظیر: دم کرده چای ترش، گل گاو زبان، لیمو امانی، میوه آلبالو، زرشک آبگیری، میوه نسترن، فلوس و خیار چنبر، هر کدام باعث کاهش فشار خون می‌شوند.فشار خون یکی از مهم‌ترین نشانه‌های سلامتی و تنظیم بودن بد می‌باشد و بیمار باید موارد ذکر شده را رعایت کند.
 
بعد از خوردن نوشابه گازدار چه اتفاقاتی در بدن می‌افتد؟

نوشابه‌های گازدار توسط بخش بزرگی از مردم در جوامع سراسر دنیا مصرف شده و معمولاً طرفداران بسیاری دارند. این تمایل نه تنها به دلیل ارزان‌تر بودن در برخی از موارد نسبت به آب بلکه بیشتر به دلیل خوشمزگی و شیرین بودن آن است.اما نوشیدن نوشابه‌های گازدار یا هر ماده غذایی که حاوی مقادیر بالایی شیره ذرت با فروکتوز بالا باشد خالی از ضرر نخواهد بود. به گفته‌ی پزشکان و محققان شیره ذرت غنی از فروکتوز می‌تواند همان چیزی باشد که باعث شده چاقی و اضافه وزن در سراسر جهان و به خصوص در جوامعی که میزان مصرف نوشابه‌های گازدار در آن‌ها بالاست شایع شود.اگر شما نیز برای کاهش وزن به یک رژیم غذایی سفت و سخت چسبیده اید و علیرغم تلاش هایتان به جایی نرسیده اید باید بدانید که تنها نیستید. شاید مشکل در رژیم غذایی که انتخاب کرده اید نباشد بلکه مشکل از همان نوشیدنی‌های خوشمزه و شیرینی است که همراه با غذاهایتان می‌خورید. شاید تاکنون شنیده باشید که پس از مصرف نوشابه‌های گازدار و دیگر نوشیدنی‌های شیرین حاوی مقادیر فروکتوز بالا چه اتفاقی در بدنتان رخ می‌دهد، اما مطالعات نشان داده که اوضاع از آن چه که فکر می‌کردید نیز بدتر است. مطالعات نشان داده که فروکتوز مانند شکر نیست.

البته شاید هر دو شیرین باشند و مزه نسبتاً یکسانی داشته باشند، اما برای بدن شما این دو ترکیب‌های کاملاً متفاوتی هستند. سلول‌های بدن مشتاق تجزیه کردن گلوکز هستند، اما بدن در مقابله با فروکتوز سردرگم می‌شود و در نهایت فرآیندی درست همانند آن چه که در مورد اتانول (الکل موجود در برخی نوشیدنی ها) رخ می‌دهد در مورد فروکتوز نیز انجام می‌گیرد بدون آن که اثرات آن را داشته باشد. در حالی که کبد فروکتوز را تجزیه می‌کند، نوعی چربی بد تولید می‌شود که متهم اصلی بسیاری از چاقی‌ها و افزایش وزن‌ها به شمار می‌آید. در ادامه می‌خواهیم اتفاقاتی که در ساعت اول پس از نوشیدن نوشابه‌های گازدار رخ می‌دهد را برای شما بازگو کنیم.

۶ صبحانه مفید که مغز را فعال می‌کند/
۱۰ دقیقه پس از مصرف نوشیدنی گازدار
قاشق چایخوری شکر وارد بدن شما می‌شود که دقیقاً یرابر با حداکثر مقدار شکری است که بدن شما باید در تمام طول روز دریافت کند. شما به دلیل هجوم یک باره چنین مقدار زیادی از شیرینی و شکر به بدن خود دچار حالت تهوع نخواهید شد، زیرا اسید فسفریکی که از این نوشیدنی‌های تولید می‌شود باعث می‌گردد که حس تهوع در بدن شما سرکوب شود.

۲۰ دقیقه پس از مصرف نوشیدنی گازدار
قند خون شما به شدت افزایش خواهد یافت که باعث می‌شو میزان نیاز به انسولین به شدت بالا برود. کبد در مواجهه با چنین شرایطی سعی می‌کند هر مقدار قندی که می‌تواند را به چربی تبدیل کند. در این شرایط مقدار زیادی شکر در دسترس کبد است که به سرعت به چربی تبدیل می‌شود.

۴۰ دقیقه پس از مصرف نوشیدنی گازدار
جذب کافئین به نهایت خود رسیده است. مردمک چشم گشاد می‌شود، فشار خون افزایش پیدا می‌کند و در واکنش به این شرایط، کبد مقادیر بیشتری قند را وارد جریان خون شما خواهد کرد. گیرنده‌های آدنوسین در مغز در تلاش برای جلوگیری از خواب آلودگی و چرت زدن غیرفعال می‌شوند.

۴۵ دقیقه پس از مصرف نوشیدنی گازدار
بدن با تحریک مراکز مربوط به شادی و سرخوشی در مغز تولید دوپامین را بالا می‌برد. این دقیقاً همان فرآیندی است که پس از مصرف هروئین در بدن رخ می‌دهد.

۶۰ دقیقه پس از مصرف نوشیدنی گازدار
اسید فسفریک با کلسیم، منیزیم و روی موجود در روده بزرگ ترکیب شده و باعث بالا رفتن بیش از پیش متابولیسم بدن می‌شود. مقادیر بالای قند حتی در صورت استفاده از شیرین کننده‌های مصنوعی همه باعث می‌شود که مقادیر بیشتری کلسیم از طریق ادرار دفع شود. خاصیت ادرار آوری کافئین نیز وارد کارزار شده و نیاز به دفع ادرار خواهید داشت. بدین ترتیب کلسیم، سدیم، روی و منیزیمی که قرار بود به سمت استخوان‌ها برود از طریق ادرار دفع می‌شوند. با فروکش کردن طوفانی که در یک ساعت اخیر در بدن خود ایجاد کرده اید بدن شما به شدت برای بدست آوردن قند تلاش می‌کند.در این موقع است که کمی بداخلاق، تنبل و کسل می‌شوید. در این موقع شما تمام آبی که در نوشیدنی وجود داشته را دفع کرده اید. اما نکته دردناک این است که همراه آن مقادیر زیادی از مواد معدنی و املاحی که برای رشد استخوان‌ها و تقویت سیستم بدنتان ضروری بوده نیز همراه آن دفع شده و بدن شما بخش زیادی از آب مورد نیاز خود را از دست داده است.

حالا کاملاً متوجه شده اید که چرا سالانه هزاران نفر در جهان از حمله قلبی و چاقی رنج می‌برند. کمپانی‌های تولید نوشابه‌های گازدار سالانه میلیون‌ها دلار صرف می‌کنند تا مشتریان را قانع نمایند که مضرات این نوشیدنی‌های در آن حدی که گفته می‌شود نبوده و در مقابل لذتی که از خوردن آن می‌برید قابل توجه نیست. البته در عمل مشخص شده که این کمپانی‌ها در نهادینه کردن چنین تصوری در میان مصرف کنندگان موفق بوده اند. نکته جالب در مورد نوشیدن نوشابه‌های گازدار که شاید نمی‌دانید این است که این کار باعث می‌شود بدن شما دچار کمبود آب شود.شاید این موضوع برایتان قابل درک و قبول نباشد، زیرا با نوشیدن نوشابه‌های گازدار در واقع شما دارید مایعات می‌نوشید، اما نکته اینجاست که برای تجزیه کردن و هضم ترکیباتی که در این نوشیدنی‌ها وجود دارد بدن شما باید مقادیر زیادی آب مصرف نماید. شاید بسیاری از شما بعد از خواندن این مقاله همچنان به استفاده از نوشیدنی‌های گازدار ادامه دهید و تاثیرات درازمدت این کار را نادیده بگیرید، اما به این که فروکتوز با بدن شما چه می‌کند فکر کنید. راه‌های دیگر بهتری برای تامین کافئین مورد نیاز بدنتان وجود دارد و وقتی که از نوشیدن نوشابه‌های گازدار دست بکشید خیلی زود متوجه می‌شوید که متابولیسم بدنتان بهبود یافته و دیگر برای خوردن شیرینی تمایل کمتری از خود نشان می‌دهید.
 
قوی‌ترین معجون‌های سنگ‌شکن

یکی از بیماری‌هایی که امروزه بسیاری از مردان و زنان به آن دچار هستند، سنگ‌کلیه است.سنگ‌کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در مردان و زنانی است که به علت غلیظ شدن رسوبات کلسیمی در کلیه‌هایشان، شاهد بروز سنگ و کریستال‌های کوچک در کلیه خود هستند؛ سنگ‌های کوچکی که با کوچک‌ترین جابه‌جایی و حرکتشان در مجاری ادرار، درد شدیدی را برای فرد ایجاد می‌کنند همچنین شخص ممکن است با پیشرفت بیماری و افزایش درد کلیه به علائم دیگری مانند تهوع، دل‌درد، استفراغ، تب و لرز نیز دچار شود. در این مطلب گیاهانی را معرفی می‌کنیم که مصرف آن‌ها تاثیر بسزایی در کاهش درد و دفع سنگ‌کلیه دارد.

طرز تهیه دمنوش برگ توت فرنگی
مبتلایان به سنگ‌کلیه باید ۴۰ گرم از برگ توت فرنگی را با یک لیتر آب به مدت سه تا ۴ دقیقه بجوشانند. سپس، این محلول را هر ۵ ساعت یک بار بنوشند.

طرز استفاده از آب کرفس با عرق بهارنارنج
نوشیدن نصف استکان آب کرفس با عرق بهارنارنج نیز قبل از هر غذا در افراد دچار سنگ‌کلیه مفید است.

طرز تهیه دمنوش دانه بوداده خرمالو
استفاده از دانه بوداده خرمالو نیز یکی دیگر از درمان‌های سنگ کلیه است. برای این منظور باید دانه بو داده خرمالو را آسیاب و یک قاشق چای خوری از پودر آن را در یک لیوان آب جوش به مدت ۲۰ دقیقه دَم کنید. نوشیدن این محلول به مدت ۳ روز برای دفع سنگ توصیه می‌شود.

طرز تهیه دمنوش برگ‌پنیرک
افرادی که سنگ کلیه دارند، باید ۱۰۰ گرم از برگ پنیرک را در یک و نیم لیتر آب بجوشانند و بعد از ۲ تا ۳ دقیقه جوشیدن، آن را صاف کنند و در یک لیوان بریزند همچنین می‌توانند یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را به این جوشانده اضافه کنند، این محلول را باید قبل از هر غذا نوشید.همچنین اگر سنگ کلیه باعث درد شود و در کلیه یا حالب (لوله باریکی که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه منتقل می‌کند) جابه‌جا شده باشد، باید ترکیب ۱۰۰ گرم برگ پنیرک را با ۱۰۰ گرم گل بابونه جوشاند، سپس به آن یک قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کرد و قبل از هر غذا نوشید. این نوشیدنی سنگ را کاملاً خرد و بدون هیچ دردی از بدن خارج می‌کند.

طرز تهیه دمنوش قاصدک
برای تهیه دمنوش قاصدک باید یک قاشق غذاخوری از برگ خشک شده گیاه قاصدک را درون یک فنجان آب جوش بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه آن را دَم کنید و پس از ولرم شدن بنوشید.

طرز تهیه معجون عسل و ریحان
برای تهیه معجون عسل و ریحان باید یک قاشق چای‌خوری عسل را با یک قاشق چای‌خوری آب ریحان ترکیب کنید. استفاده مداوم از این معجون در هنگامِ صبح و با معده خالی، به مدت ۶ ماه خارج شدن سنگ‌ها را از مجاری ادراری به همراه دارد.

طرز تهیه معجون سیاهدانه با عسل
۱۰۰ گرم سیاهدانه را آسیاب، با یک کیلو عسل مخلوط و به مدت ۲ تا سه ماه روزانه سه قاشق چای‌خوری از آن میل کنید.
 
خواص شگفت انگیز خیار

کمتر ماده خوراکی وجود دارد که همچون میوه خیار خاصیت خنک‌کنندگی داشته باشد.این میوه کم کالری حاوی فوائد تغذیه‌ای بسیاری است. خیار منبع غنی از ترکیباتی، چون فلاوونوئیدها، "لیگنان"‌ها و "تریترپن‌"ها است که همگی خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد سرطانی دارند. همچنین پوست و دانه‌های خیار از بیشترین میزان مواد مغذی برخوردار بوده و حاوی فیبر و بتاکاروتن است. بتاکاروتن آنتی اکسیدانی است که به سطح ایمنی بدن، پوست، چشم و پیشگیری از سرطان کمک می‌کند. همچنین دانه‌های خیار منبع مهمی از مواد معدنی و کلسیم به حساب می‌آیند. خیار به طور طبیعی حاوی میزان پایینی از کالری، کربوهیدرات‌ها، سدیم، چربی و کلسترول است. همچنین با مصرف این میوه میزانی از نیاز روزانه بدن به پتاسیم، فیبر خوراکی و ویتامین C، ویتامین X، منیزیم، منگنز برطرف می‌شود. در این مقاله به برخی از خواص مهم این میوه برای سلامتی اشاره شده که به شرح زیر است:

رفع نیاز بدن به آب: ۹۵ درصد خیار از آب تشکیل شده و به همین دلیل مصرف آن به خصوص در فصل تابستان روش خوبی برای رفع نیاز بدن به آب است. همچنین ترکیب‌های ضد التهابی موجود در این میوه کمک می‌کند تا مواد زائد از بدن دفع شود و حساسیت پوستی کاهش پیدا کند.

پیشگیری از سرطان: این میوه دارای دو ترکیب ضد سرطانی لیگنان و "کوکوربیتاسین" است. در سال‌های اخیر شرکت‌های داروسازی توجه ویژه‌ای به ترکیب کوکوربیتاسین داشته و امیدوارند از آن برای ساخت دارو‌های جدید سرطان استفاده شود.

خواص خیار برای پوست: خیار خاصیت خنک کنندگی دارد که استفاده از آن میزان التهاب، حساسیت و ورم را کاهش می‌دهد. همچنین می‌توان تکه‌های خیار را روی چشم‌ها قرار داده و از میزان پف صبحگاهی چشم‌ها بکاهیم. همچنین قرار دادن خیار روی محل آفتاب سوختگی خاصیت تسکین کنندگی دارد.

حفظ سلامت استخوان: مصرف ویتامین K. برای حفظ سلامت استخوان حائز اهمیت است و مصرف یک فنجان از این میوه ۱۹ درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف می‌کند. نتایج یک بررسی نشان می‌دهد مصرف ویتامین K ممکن است میزان شکستگی استخوانی را کاهش داده و در کنار ویتامین D میزان تراکم استخوانی را افزایش می‌دهد.

خاصیت آنتی اکسیدانی: خوراکی‌های حاوی میزان بالایی از آنتی اکسیدان‌ها به بدن کمک می‌کند تا عملکرد مطلوب خود را داشته باشد و خیار یکی از آن‌ها است. آنتی اکسیدان‌ها از بروز سرطان پیشگیری می‌کند.

۶ صبحانه مفید که مغز را فعال می‌کند/
سلامت قلب: مصرف انواع میوه‌ها و سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله بیماری قلبی، دیابت، سکته مغزی و چاقی مرتبط است و ترکیب پتاسیم موجود در خیار در این رابطه کمک کننده است.

کمک به هضم مواد غذایی: نتایج یک بررسی نشان می‌دهد خیار به دلیل برخورداری از آب و فیبر در بهبود یبوست موثر است.

کاهش وزن: خیار به دلیل کم کالری بودن یکی از عناصر اصلی رژیم‌های غذایی به حساب می‌آید.

حفظ سلامت مغز و حافظه: خیار منبع غنی از ترکیب "فیستین" است که طبق مطالعات آزمایشگاهی به حفظ سلول‌های عصبی، تقویت قدرت حافظه و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر کمک می‌کند.
 
طلای مایع مقوی‌ترین ماده برای سلامت

از دوران باستان، عسل هم به عنوان یک ماده غذایی و هم یک دارو مورد استفاده قرار گرفته است. عسل حاوی ترکیبات مفید بسیاری است که فواید سلامت مختلف را ارائه می‌کنند. عسل مایعی غلیظ و شیرین است که توسط زنبور عسل تولید می‌شود. بو، رنگ و مزه عسل به نوع گل‌هایی که زنبور عسل از آن‌ها تغذیه کرده است، بستگی دارد.از نظر غذایی، یک قاشق غذاخوری عسل (۲۱ گرم) حاوی ۶۴ کالری و ۱۷ گرم قند، از جمله فروکتوز، گلوکز، مالتوز و ساکارز است. عسل تقریبا فاقد فیبر، چربی یا پروتئین است. همچنین، عسل حاوی مقدار کمی - کمتر از یک درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه - از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است، اما باید مقدار زیادی از این محصول را مصرف کنید تا نیاز‌های روزانه شما را پسخگو باشد.اما آنچه عسل را به محصولی جذاب تبدیل می‌کند محتوای ترکیبات گیاهی زیست‌فعال و آنتی اکسیدان‌های آن است. عسل‌های تیره‌تر به طور معمول مقدار بیشتری از این ترکیبات را در خود جای داده اند. در ادامه با برخی از فواید سلامت عسل بیشتر آشنا می‌شویم.

عسل برای سرماخوردگی
عسل از خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتری و ضد میکروبی برخوردار است که به مبارزه با سرماخوردگی و علائم آن کمک می‌کنند. عسل می‌تواند به تسکین گلو درد کمک کند. همچنین، عسل سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت می‌کند که به بهبودی سریع‌تر و کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی در آینده کمک می‌کند.

عسل برای سمزدایی
توانایی‌های شفابخش عسل دیر زمانیست که شناخته شده اند. عسل نه تنها به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند، بلکه به پیشگیری از بیماری‌های مزمن نیز کمک می‌کند. عسل حاوی خواصی است که به تسریع فرآیند سمزدایی و کارایی هرچه بیشتر آن کمک می‌کنند. رژیم غذایی سمزدایی عسل، مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری مانند ویتامین B۶، تیامین، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، و ... را برای حصول اطمینان از جریان پایدار انرژی در اختیار بدن قرار می‌دهد. ترکیب عسل با یک چای گیاهی و دارچین می‌تواند به سم زدایی بدن کمک کند.

عسل برای مشکلات سینوس
رژیم غذایی ضعیف، مواجهه مداوم با مواد شیمیایی سمی و افزایش سطوح استرس می‌توانند خطر ابتلا به مشکلات سینوس را افزایش دهند. از این رو، بهره‌مندی از یک سیستم ایمنی قوی برای مقابله با این شرایط و باکتری‌ها می‌تواند به پیشگیری از عفونت‌های سینوس کمک کند. پیشگیری همواره بهتر از درمان است. مصرف روزانه عسل می‌تواند از ابتلا به عفونت پیشگیری کند. ترکیب عسل با مواد دیگر مانند سرکه سیب و دارچین می‌تواند خواص این ماده غذایی را هرچه بیشتر افزایش دهد.

۶ صبحانه مفید که مغز را فعال می‌کند/
عسل برای کاهش وزن
مصرف منظم عسل به همراه دارچین می‌تواند به کاهش وزن حتی در افراد چاق کمک کند. ۳۰ دقیقه پیش از صبحانه با معده خالی و پیش از خواب، مصرف ترکیب عسل و دارچین در یک فنجان آب جوش را مد نظر قرار دهید. مصرف منظم این نوشیدنی به پیشگیری از انباشت چربی در بدن کمک می‌کند.

عسل برای سرفه
عسل و لیمو هر دو از خواص ضد ویروسی سود می‌برند. افزون بر این، لیمو حاوی ویتامین C. است که یک آنتی اکسیدان قوی محسوب شده و می‌تواند سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت کند. عسل بخش داخلی گلو را پوشش می‌دهد و خارش و تحریک که می‌تواند موجب سرفه شود را تسکین می‌دهد. از این رو، جای شگفتی نیست که نوشیدنی عسل-لیموی گرم درمانی رایج برای سرفه و سرماخوردگی است. عسل می‌تواند به کاهش تکرر و شدت سرفه کمک کند.

عسل برای دندان درد
ترکیب عسل و دارچین را می‌توانید برای تسکین درد دندان استفاده کنید. نیم اینچ چوب دارچین را شکسته و آن را به پودر تبدیل کنید. همچنین، شما می‌توانید از پودر دارچین استفاده کنید. مقداری از ترکیب عسل و دارچین را مستقیم روی دندان بریزید. شما می‌توانید این کار را با انگشت تمیز، مقداری پنبه یا یک تکه گاز پانسمان انجام دهید. این کار را دو یا سه بار در روز انجام دهید تا زمانی که درد تسکین یابد.
 
چگونه مواد غذایی سالم، اما تلخ را خوشمزه‌تر کنیم؟

در زندگی امروزی کم تحرکی بیماری‌های کبدی را افزایش می‌دهد و بدن نیاز به سم زدایی دارد، در این مطلب سعی داریم با مصرف برخی مواد غذایی از بروز این ناراحتی‌ها پیشگیری کنیم.

۱- افزایش قدرت چشایی در تشخیص سایر مزه‌ها
حس چشایی خاصیت تطابق‌پذیری دارد یعنی اگر فردی مرتب غذای شور، شیرین و چرب مصرف کند، به تدریج ذائقه‌اش به مقدار مشخصی از نمک، شکر و چربی عادت خواهد کرد و هر چه مقدار این مواد در یک ماده غذایی افزایش یابد، حساسیت سلول‌های چشایی، به آن‌ها به‌تدریج کاهش پیدا می‌کند، اما طعم تلخ با افزایش قدرت چشایی مانع از بروز این اتفاق می‌شود. طبق نتایج بررسی‌های انجمن آمار کانادا، یک پنجم کالری مصرفی مردم دنیا از نوشیدنی‌های شیرین و انرژی‌زا، شکلات و شیرینی‌ها، غلات و تنقلات شیرین تامین می‌شود و طرفداران مزه شیرین بسیار زیادند. گرچه ذائقه افراد کاملا ژنتیکی است و تا حد زیادی به عادت‌های غذایی ما در در دوران بارداری بستگی دارد، اما می‌توان آن را اصلاح کرد. راه‌حل، مصرف مواد غذایی کامل و تصفیه‌نشده مثل غلات کامل و نان‌های سبوس‌دار است. اغلب این مواد غذایی کمی مزه تلخ دارند. طعم تلخ این مواد، ذائقه را تقویت می‌کند و مانع از این می‌شود که به طعم شیرین یا شور عادت کنیم.

۲- افزایش میزان جذب ریزمغذی‌ها
مواد غذایی تلخ مزه به‌خصوص سبزی‌های سبز رنگ تیره (با کمی مزه تلخ) به هضم بهتر غذا و جذب ریزمغذی‌ها کمک می‌کنند. این مواد با تحریک گیرنده‌های چشایی روی زبان باعث تحریک و تولید بزاق می‌شوند که این عامل خود در هضم بهتر غذا موثر است. هر چه هضم بهتر باشد، میزان موادمغذی دریافتی نیز بالاتر خواهد بود. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند رژیمی متعادل داشته باشید، اما اگر دچار مشکلات هضم و جذب هستید، بهتر است همراه غذا سبزی‌هایی با رنگ سبز تیره و کمی تلخ مزه بخورید.
۶ صبحانه مفید که مغز را فعال می‌کند/
۳- کمک به قدرت تصفیه‌کنندگی کبد
در آداب و رسوم کهن چین و هند مصرف مواد غذایی تلخ در رژیم غذایی روزانه یکی از اصول بوده است. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام نشده است، اما مطالعات جزئی روشن کرده سبزی‌هایی مثل کاسنی، ترب سفید، کلم پیچ، کلم بروکلی و کلم قمری حاوی ترکیب‌هایی هستند که به کبد در کنترل کلسترول و تنظیم هورمون‌ها، تصفیه خون، متابولیسم چربی‌ها و دفع سموم کمک می‌کنند.

۴- منبع مناسب ویتامین‌ها و مواد معدنی
بیشتر مواد غذایی تلخ منابع مناسب ویتامین A، C، K. و موادمعدنی مثل کلسیم، پتاسیم و منیزیم هستند. میزان فیبر و اسیدفولیک آن‌ها بالاست و چربی و سدیم پایینی دارند. مثلا سبزی‌های با برگ سبز تیره حاوی ویتامین A، E، K، آهن، کلسیم و آنتی‌اکسیدان هستند و عادت به خوردن آن‌ها به بهبود وضعیت تغذیه فرد کمک می‌کند.

۵- کاهش میل به مصرف شیرینی
به هر فرد بزرگسالی توصیه می‌شود ۸-۷ واحد میوه و سبزی در روز مصرف کند. مصرف ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر (۵۰ گرم برای مبتلایان به دیابت) نیز برحسب سن و جنس در روز لازم است تا قند خون کنترل شود. برخی از سبزی‌ها و میوه‌های تلخ مثل گریپ‌فروت یا کاهو با برگ‌های سبز تیره (که کمی طعم تلخ دارند) نه تنها برای سلامت مفیدند و ریزمغذی‌ها و فیبر لازم را به بدن می‌رسانند بلکه با تقویت حس چشایی، مزه شیرین را پررنگ‌تر می‌کنند و میل و هوس فرد به شیرینی را کاهش می‌دهند.اگر ماده غذایی تلخ‌تان از جنس میوه و سبزی است، ابتدا آن را با آب سرد خوب بشویید تا گل و سایر آلودگی‌های روی آن پاک شود. بعد آن را خشک و به صورت خام یا پخته مصرف کنید. در صورتی که کمی روغن زیتون به آن اضافه کنید، ویتامین‌های محلول در چربی‌شان بهتر جذب خواهد شد. می‌توانید مقداری چاشنی مثل نمک و فلفل نیز به سبزی‌های در حال پخت اضافه کنید. حتی خوردن این نوع سبزی‌ها با کشمش، توت فرنگی و تمشک طعم بهتری پیدا خواهد کرد.فراموش نکنید فقط این سبزی‌ها موادغذایی تلخ مفید نیستند و خوراکی‌هایی مثل شکلات سیاه یا قهوه نیز در همین گروه قرار می‌گیرند که بهتر است بدون شکر و در حد متعادل مصرف شوند.
 
اختلال در ترشح هورمون رشد با مصرف شبانه این موادغذایی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مهین هاشم پور با بیان اینکه هورمون رشد یک ماده پروتئینی است که از غده هیپوفیز ترشح می‌شود، اظهار کرد: این ماده پروتئینی در رشد عضلات، سلامتی قلب، بلند قد، استحکام استخوان‌ها و تنظیم قند خون نقش بسزایی دارد و کمبود ترشح هورمون رشد در عملکرد سیستم بدن اختلال ایجاد کرده و شخص توانایی انجام فعالیت ندارد.وی با بیان اینکه هورمون رشد ۲۴ ساعت روز در تمام سنین ترشح می‌شود، افزود: زمان طلایی ترشح هورمون رشد دوران بلوغ است، زیرا در همان زمان هورمون جنسی نیز ترشح می‌شود؛ از ۳۰ سالگی به بعد میزان ترشح هورمون رشد به مرور کمتر شده، اما قطع نمی‌شود بلکه تا پایان عمر افراد ادامه دارد.عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه مصرف بالای کربوهیدات‌ها، قند و چربی در شب باعث کاهش میزان ترشح هورمون رشد در افراد می‌شود، اضافه کرد: ساعت طلایی ترشح هورمون رشد در شب هنگام خواب است و ساعت ۱۰ شب بهترین ساعت خواب محسوب می‌شود، از طرفی کم خوابی به ویژه در کودکان باعث چاقی، اختلالات تمرکزی و اختلالات روحی و روانی می‌شود.متخصص غدد اطفال با بیان اینکه ترشح هورمون رشد در دختران و پسران تفاوت چشم گیری ندارد و برای بلند قدی نیاز به تزریق آمپول هورمون رشد نیست، ادامه داد: اکثر کودکان سالم هستند و کمبود هورمون رشد یک مسئله بسیار نادر بوده که بدن مقدار کافی هورمون رشد تولید نکند، مصرف بی رویه آمپول و شربت‌های مصنوعی هورمون رشد برای کودکان عوارض بسیاری را در دوران بزرگسالی برای آن‌ها ایجاد می‌کند.وی با بیان اینکه مسائلی از جمله حجامت، طب سوزنی، دمپایی مخصوص نقش موثر در بلند قدی کودکان ندارد، تصریح کرد: کودکان برای رشد نیاز به خواب کافی، غذای مناسب، محیط آرام، مصرف زیاد لبنیات و ورزش دارند و تاکید خانواده بر کوتاه قدی کودک باعث کاهش اعتماد به نفس در فرد می‌شود.
 
۶ صبحانه مفید که مغز را فعال می‌کند/
 
نوشیدن آب گرم چه معجزه‌ای می‌کند در بدن

با آنکه پژوهش‌های اندکی درباره‌ی فواید نوشیدن آب گرم یا نیمه داغ وجود دارد؛ اما حامیان سلامت معتقدند که نوشیدن آن راهی برای بهبود سلامت است. در این مقاله چند دلیل آن را بیان می‌کنیم.

فواید نوشیدن آب گرم
نوشیدن آب در هر دمایی می‌تواند مفید باشد؛ اما آب گرم به طور خاص محاسن ویژه‌ای دارد. مردمانی هستند که صد‌ها سال است عادت به نوشیدن آب گرم دارند. ادبیات پزشکی سنتی پر از داستان‌هایی است که در آن آب گرم را به عنوان ارتقادهنده‌ی سلامت معرفی می‌کنند؛ اما پزشکی مدرن به تازگی شروع به انجام پژوهش در این زمینه کرده است تا فواید آن را دریابد.در این مقاله هفت فایده‌ی آب گرم و نظریه‌های زمینه‌ساز آن را بیان می‌کنیم.

۱- هضم بهتر و سلامت گوارش بیشتر
هنگامی که فردی آب کافی نمی‌نوشد، روده‌ی کوچک، بیشتر آب بدن را که از طریق غذا و نوشیدنی وارد شده به خود جذب می‌کند. این عمل باعث کم آب شدن بدن می‌شود و ممکن است حرکت‌های روده را دشوار کند. کم آب شدن مزمن بدن باعث ایجاد یبوست شده که یبوست، حرکت‌های روده را دشوار و دردناک کرده و هموروئید و نفخ را سبب می‌شود.نوشیدن آب نیمه داغ نسبت به آب سرد یا ولرم، به تجزیه‌ی سریع‌تر غذا‌ها کمک می‌کند. این کار، احتمال ایجاد یبوست را کاهش می‌دهد، چون حرکت روده را بهبود می‌بخشد.

۲- سم‌زدایی از بدن
حامیان سلامت معتقدند آب گرم، به سم‌زدایی از بدن کمک می‌کند. هنگامی که آب به قدر کافی داغ باشد، دمای بدن فرد را افزایش داده و او عرق می‌کند. عرق کردن یکی از شیوه‌های سم‌زدایی از بدن است؛ پس سموم از طریق عرق دفع شده و به تمیزی منافذ پوست کمک می‌شود.

۳- بهبود جریان خون
آب نیمه داغ، متسع کننده‌ی عروق است به این معنی که رگ‌های خونی را گشاد می‌کند و به جریان خون کمک می‌رساند. همین عملکرد آب گرم باعث می‌شود ماهیچه‌ها احساس راحتی کرده و درد کاهش یابد.اگرچه هیچ پژوهشی درباره‌ی ارتباط آب نیمه داغ و بهبود جریان خون وجود ندارد، اما به صورت منطقی هر چیزی که جریان خون را حمایت کرده و آن را بهبود بخشد می‌تواند به راحت شدن ماهیچه‌ها و ارگان‌های بدن منجر شود.

۴- کاهش وزن
مدت‌هاست که پژوهش‌ها از این ایده حمایت می‌کنند که نوشیدن آب می‌تواند به کاهش وزن فرد کمک کند. دلیل این امر می‌تواند در این راز نهفته باشد که نوشیدن آب، احساس سیری و پری به فرد می‌دهد. همچنین آب به فرد کمک می‌کند تا مواد مغذی را جذب کند و دورریختنی هایش را بیرون بریزد.نتایج یک پژوهش نشان داد که تغییر عادت غذایی یعنی جایگزین کردن آب گرم به جای آب سرد باعث کاهش وزن در افراد شده بود. همچنین پژوهشگران دریافتند که نوشیدن پانصد میلی‌لیتر آب پیش از غذا متابولیسم را تا سی درصد افزایش می‌دهد.افزایش دمای آب تا ۳۷ درجه سانتی‌گراد ۴۰% متابولیسم را افزایش می‌دهد و این افزایش ۳۰ تا ۴۰ دقیقه پس از نوشیدن آب گرم باقی می‌ماند.

۶ صبحانه مفید که مغز را فعال می‌کند/
۵- کاهش درد
آب گرم جریان خون را افزایش می‌دهد، به خصوص در ماهیچه‌های مجروح. هیچ پژوهشی مستقیماً این موضوع را بررسی نکرده است که مصرف آب گرم، درد را کاهش می‌دهد. با این حال، مردم به صورت روتین از کیسه‌ی آب گرم یا بطری‌های آب گرم برای کاهش درد استفاده می‌کنند. مصرف آب گرم ممکن است رهایی از درد درونی را ایجاد کند؛ اما باید در نظر گرفت که گرما تورم را تشدید می‌کند.

۶- مبارزه با سرماخوردگی و بهبود سلامت سینوس‌ها
گرما برای سینوس‌ها می‌تواند از فشار درون آن کاسته و سبب شود سرماخوردگی و حساسیت بینی بهتر شود. بخار نیز به باز شدن سینوس‌ها کمک می‌کند. نوشیدن آب گرم احتمالاً به حرکت سریع‌تر مخاط کمک می‌کند یعنی نوشیدن آب گرم ممکن است باعث شود عطسه و آب‌ریزش بینی با مخاط بیشتری همراه باشند که به فرد سرماخورده کمک بزرگی است تا سریع‌تر بهبود یابد.

۷- کاهش استرس

نوشیدن یک فنجان آب گرم به مدیریت استرس و اضطراب کمک می‌کند.

خطرات احتمالی
اولین ریسک نوشیدن آب گرم، خطر سوختگی است. دمای آبی که برای انگشت مطبوع است و آن را نمی‌سوزاند باز هم این قابلیت را دارد که گلو و زبان و دهان را بسوزاند. پس، از نوشیدن یکباره‌ی آب گرم باید پرهیز کرد و اول آن را با جرعه‌ای کوچک امتحان کرد. اگر به جای نوشیدن آب گرم، قهوه یا چای بنوشیم احتمال دارد که کافئین بیش از حد وارد بدن ما شود و احتمال عصبی شدن را افزایش می‌دهد. توصیه می‌کنیم برای ممانعت از بروز چنین مسئله‌ای، تعداد فنجان‌های قهوه یا چای را محدود کنید یا آن‌ها را با آب گرم جایگزین کنید.نوشیدنی‌های گرم مانند قهوه یا چای اغلب به صورت جوش یا دمای نزدیک به جوش سرو می‌شوند. پس نباید سوختگی را فدای فواید نوشیدن آب یا نوشیدنی گرم کرد. پس سعی کنید آبی را بنوشید که کمی از دمای آن کم شده باشد و احتمال سوختگی را به صفر برسانید. دمای ۵۷.۸ درجه سانتی‌گراد برای قهوه مناسب است. این دما، احتمال سوختگی را کاهش می‌دهد، اما همچنان حس خوب و دلچسب نوشیدن یک نوشیدنی گرم را دارد.
 
بمب‌های ویتامین D را بشناسید

یونس حیدری پژوهشگر طب سنتی گفت: ویتامین D یکی از ویتامین‌های ضروری و مورد نیاز بدن است که حجم زیادی از آن در اثر تابش نور خورشید و تماس آن با پوست تامین می‌شود.وی اظهار داشت: در حال حاضر آلودگی در شهر‌هایی مانند تهران، کرج، قم یا شهر‌های شمالی باعث شده جذب ویتامین D توسط مردم کاهش پیدا کند و به همین منظور طب سنتی توصیه‌هایی ویژه برای جایگزینی این ویتامین دارد.حیدری عنوان کرد: مصرف تخم کتان قرمز آسیاب شده به همراه ماست محلی و آویشن یک میان وعده مناسب و سرشار از ویتامین D محسوب می‌شود.

۶ صبحانه مفید که مغز را فعال می‌کند/
این پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: عرق یا دمونش یونجه به همراه عسل حجم بالایی از ویتامین D را به بدن می‌رساند، همچنین استفاده از عرق بابا آدم و عرق مخلصه برای کسانی که از کمبود این ویتامین رنج می‌برند، فوق العاده موثر است.وی بیان کرد: مصرف یک قاشق غذاخوری داروی گیاهی قائوت چهل گیاه به همراه شیر برای تقویت استخوان‌ها و دریافت ویتامین D بسیار مفید است.حیدری تاکید کرد: همچنین استفاده از کشک گوسفندی و گاوی به شرطی که حاوی نشاسته و جوهر لیمو نباشد، مصرف ماهی‌ها به خصوص ماهی تن، قارچ و زرده تخم مرغ در تامین ویتامین D بدن نقش چشمگیری دارند.این پژوهشگر طب سنتی اظهار داشت: مصرف روغن زیتون، روغن کبد ماهی یا قرص روغن کبد ماهی حجم بالایی از ویتامین D را وارد بدن می‌کند.وی تصریح کرد: استفاده از ارده شیره به عنوان یک صبحانه کامل انرژی زا، مقوی، خونساز و منبع غنی از ویتامین D توصیه می‌شود، اما پس از مصرف آن به دلیل خاصیت چاق کنندگی انجام ورزش ضروری است.حیدری در ادامه توضیحاتش بیان کرد: برگ هلو و زردآلو سرشار از ویتامین D و مناسب برای جلوگیری از اختلالات تیروئید بوده و استفاده از آن به عنوان تنقلات مناسب برای کودکان توصیه می‌شود.این پژوهشگر طب سنتی از علائم کمبود ویتامین D به درد کمر و استخوان، تغییر شکل استخوان ها، بدخلقی، عفونت و گرفتگی عضلات اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل کوتاه بودن قد برخی از بچه‌ها را باید در کمبود همین ویتامین جست‌وجو کرد.وی اضافه کرد: در صورت پاک بودن هوا به خانم‌ها توصیه می‌کنیم یک روز در هفته به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در مجاورت آفتاب محدوده ساعت ۹ تا ۱۱ صبح قرار گیرند چرا که بهترین منبع برای جذب ویتامین D قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید است.حیدری در پایان یادآور شد: در افرادی که از کمبود ویتامین D رنج می‌برند تاکید می‌شود حتما انجام ورزش و نرمش را در برنامه روزانه خود بگنجانند، زیرا دریافت این ویتامین با فعالیت بدنی رابطه مستقیم دارد.
 

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.



محمد هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
0
0
خیلی خوب بود
عالی
استفاده کردم
جمشید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
0
0
درود ممنون از زحمات شما
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *