جزئیات عملکرد ۶ ماهه افشانی در شهرداری تهران

13:43 - 29 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۹۱۱۰
شهردار پیشین تهران در صد و سومین جلسه شورا عملکرد ۶ ماهه خود در این سمت را تشریح کرد.

جزئیات عملکرد ۶ ماهه افشانی در شهرداری تهران

به گزارش گروه جامعه ، سید محمدعلی افشانی، شهردار سابق تهران در صد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: خدا را شاکرم که ۶ ماه مدیریت شهر تهران بر عهده من گذاشته شد و در این مدت در جهت رعایت حقوق مردم تلاش کردم. در تمام این دوره چیزی جز رضایت خدا و رعایت حق مردم هدفم نبود و امروز هم توفیق یافتم که این مسئولیت را واگذار کنم. انسان به هر چیزی که دارد و ندارد باید شاکر باشد، من هم به آنچه خدا برایم رقم زده شاکرم.

وی ضمن تقدیر از اعضای شورای شهر گفت: از اعضای شورای شهر تهران تشکر می‌کنم که به من اعتماد کردند و این مسئولیت را به من واگذار کردند تا با همراهی هم گام‌های موثری در شهر تهران برداریم و از وزیر کشور هم تشکر می‌کنم که تنها پس از چندساعت حکم بنده را صادر کردند و در تمام مدت مسئولیت حامی من بودند. از هیئت دولت و شخص رییس جمهور و مقام معظم رهبری و دفتر ایشان تشکر می‌کنم؛ بعد از حضور خود در شهرداری به فاصله کوتاه در جلسه‌ای خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و مسائل مختلف شهر تهران مطرح شد.

شهردار سابق تهران گفت: در این دوره کوتاه همان طور که از روز اول و در همین جلسه شورای شهر اعلام کرده بودم گفتم که هر کس شهردار تهران شود باید با خدا عهد کند که منافع مردم را به منافع سیاسی و حزبی ترجیح دهد و من همواره در طول دوران مسئولیت خود به سه اصل رعایت قانون، رعایت حق و تعامل منهای اجبار پایبند بودم.

افشانی با بیان اینکه آنچه به عنوان دستاورد شهرداری می‌گویم در واقع دستاورد مجموعه همکاران من است، ادامه داد: من در مدت مسئولیت خود تلاش کردم در گام اول شهر تهران و مدیریت شهری آرامش داشته باشد و این پیام را به شهروندان برسانم که حقوق آن‌ها در شهر تهران رعایت خواهد شد و البته این مسئله هزینه سنگینی هم برایم داشت. در گام دوم به دنبال سالم سازی سیستم و شفافیت در تصمیم گیری‌ها بودم که نتیجه آن انتشار تمامی قرارداد‌های بالای ۲۵۰ میلیون تومان مدیریت شهری بود و اینکه برای اولین بار گزارش ۶ ماه فعالیت شهر تهران در مهرماه منتشر شد.

افشانی یکی دیگر از موفقیت‌های خود را تصویب لایحه درآمد‌های پایدار شهرداری در دولت دانست و گفت: همان طور که می‌دانید دولت به سختی از سهم خود در بودجه صرف نظر می‌کند، اما پذیرفت که سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده را از ۳۳ درصد به ۵۰ درصد افزایش دهد و امیدوارم این لایحه تا رسیدن به نتیجه قطعی توسط شهردار آینده دنبال شود و اگر این لایحه کامل تصویب شود گام بلندی در تحقق درآمد‌های پایدار شهرداری خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات، پیگیری طلب‌های شهرداری از سایر نهاد‌ها است که در راس آن‌ها سپاه است و من به جای تبلیغات و بدون سر و صدا از همان هفته اول با فرمانده سپاه و رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح جلسه داشتم و موضوع طلب‌های شهرداری را به صورت تفکیک شده و مکتوب ارائه دادم و تاکنون ۲۰ جلسه در این باره تشکیل داده ایم و شاید اگر حوادث یک ماه گذشته پیش نیامده بود امروز به توافق نهایی رسیده بودیم، اما امروز دیگر میزان طلب ما مشخص است و مراحل نهایی خود را می‌گذراند.

افشانی افزود: در طول این مدت توانستم طلب ۴ هزار و ۵۰۰ پیمانکار را تسویه کنم؛ همان‌هایی که چند ماه پیش در هر جلسه شورای شهر مقابل ساختمان تجمع می‌کردند و خواهان طلب‌های خود بودند. همین طور توانستیم در این مدت ۱۴۹ میلیارد تومان از طلب هایمان از دولت را وصول کنیم.

شهردار سابق تهران به عملکرد خود در حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: در این مدت ۶ کیلومتر از خط ۷ افتتاح شد و ۵ ایستگاه هم راه اندازی شد. طبق برنامه ریزی انجام شده قرار بر این است که تا پایان سال آینده ۵۰ کیلومتر از خطوط ریلی مترو بهره برداری شود و همچنین یکی از اقدامات ما راه اندازی دوچرخه‌های مشارکتی بود که به وسیله اپلیکیشن به شهروندان ارائه می‌شود و طبق آخرین اطلاعات من ۵ هزار دوچرخه آماده استفاده است. همین طور مناقصه خرید ۶۳۰ واگن به مرحله نهایی رسیده است و ۲۱ واگن هم به واگن حمل و نقل ریلی اضافه شده است. همین طور ۲۱ نردبان آتش نشانی با ارتفاع ۳۰ الی ۶۴ متر خریداری و وارد کشور شده است. با این حساب تمام ساختمان‌های بالای ۲۱ طبقه در صورت بروز بحران از این خدمات استفاده خواهند کرد.

افشانی افزود: در حوزه پسماند هم توانستیم کارخانه تولید مصالح از نخاله‌های ساختمانی را افتتاح کنیم که ظرفیت تولید روزانه ۳ هزار و ۳۰۰ تن مصالح را دارد. کارخانه دیگری با همین ظرفیت در حال ساخت است و قرارداد یک کارخانه ۵ هزار تنی هم امضا شده است؛ این کار تبدیل نخاله‌های ساختمانی به ثروت است. ضمن اینکه در طول مدت مدیریت شهری من ۱۳ میدان تره بار و یک بازارچه فروش آبزیان افتتاح شد.

وی در ادامه به افتتاح پروژه ادامه بزرگراه صیاد شیرازی به سمت شمال، تونل زیرگذر آرش، تقاطع غیر همسطح بزرگراه امام علی (ع) و چندین پروژه عمرانی دیگر اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از دستاورد‌های این دوره هوشمند سازی شهر تهران است. طبق برنامه قرار بود که صدور پروانه ساختمانی در تهران تا پایان سال به صورت الکترونیکی انجام شود که امیدوارم به این نتیجه برسیم. همین طور یکی از اقدامات خوب ما راه اندازی ۳۹ پمپ بنزین سیار است که با اپلیکیشن به خودرو‌ها سوخت رسانی می‌کنند.

شهردار سابق تهران افزود: در مدتی که من در شهرداری بودم تغییر کاربری باغ‌ها ممنوع بود و ما جلوی از بین رفتن باغ‌های تهران را گرفتیم. ۴ باغ تبدیل به بوستان شدند و مهم‌ترین اقدام ما در این زمینه ایجاد کمربند سبز تهران بود که هم اکنون تمام اقدامات اولیه انجام شده و در آذر نهال‌ها کاشته می‌شوند. یکی دیگر از اقدامات ما تکمیل مرکز فوریت‌های اجتماعی بود که با ۳۲ میلیارد تومان راه اندازی شد و ۲۰۰ تخت دارد.

افشانی در بخش دیگر‌ی از سخنان خود به قانون منع به کارگیری بازنشستگان اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی با فریبکاری سعی کردند صحنه گردانی کنند و موضوع پیگیری شورای شهر در این خصوص را وارونه جلوه دادند. شهرداری تهران و شورای شهر مدافع اجرای صحیح قانون بودند، ولی این طور نشان دادند که شهرداری می‌خواهد این قانون را سوراخ کند. ما با این قانون مشکل نداشتیم؛ این قانون شامل شهرداران مناطق می‌شد، ولی شامل شخص شهردار تهران نمی‌شد چرا که شخص شهردار طبق قوانین دوره مشروطه، قانون جداگانه‌ای دارد. این برنامه به دیوان محاسبات هم آمده بود، اما برخی از رسانه‌ها تلاش کردند فضا را طوری پیش ببرند که این قانون شامل شهرداری هم می‌شود.

وی ادامه داد: استفساریه مجلس هم در این باره بود که نمایندگان مجلس آن را طراحی کرده بودند و در عرض چند ساعت ۱۴۰ نماینده آن را امضا کردند. نمایندگان می‌گفتند که این استفساریه را برای شهردار تهران مطرح کرده اند، اما با توجه به فشار‌های سنگینی که از سوی اصحاب قدرت و ثروت ایجاد شده بود شرایط طور دیگری پیش رفت و من البته از تلاش‌های اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس تشکر می‌کنم.

وی افزود: قانون شهرداری‌ها یکی از مترقی‌ترین قوانین کشور است و حاصل خون بهای مشروطه خواهان است. این قانون اداره شهر را به نهاد‌های محلی و اجتماعی واگذار کرده است و آن‌ها مشخص می‌کنند شهرداری پست سازمانی نیست و مردم شخصی را برای اداره شهر انتخاب می‌کنند که تابع قانون استخدامی نیست. اقدامات اخیر به معنای تابعیت شهردار به قوانین استخدامی و بازگشت به دوره قاجار است و اگر من جلوی این کار ایستادگی کردم به آن افتخار می‌کنم، زیرا از قدرت نهاد‌های اجتماعی دفاع کردم.

شهردار سابق تهران اظهار کرد: از روزی که توفیق یافتم با رای اعضای شورای شهر مدیریت شهر را به عهده بگیرم، توپخانه دروغ هر روز دروغ پردازی می‌کرد.

وی در ادامه به انتصابات خود اشاره کرد و گفت: من امروز برای قضاوت رسانه‌ها و اعضای شورای شهر جدول انتصاب‌های خود را منتشر و در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهم. عده‌ای با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مرا متهم می‌کردند که از یک قومیت خاص انتصاب می‌کنم در حالی که لیست انتصابات من نشان می‌دهد از میان ۲۷ نفر تنها ۶ نفر از یک قوم خاص هستند و من از همگان می‌خواهم که تمام مقامات لیست انتصابات خود را منتشر کنند تا معلوم شود که چه کسی به عدالت رفتار کرده است.

به گفته افشانی من در انتصابات خود تلاش کردم که از جوانان استفاده کنم، اما یک مورد را که منتقدان مطرح کردند مربوط به آقای شجاع پوریان بود که نگاهی به سوابقش مشخص می‌کند اگر در میان جوانان یک نفر مثل ایشان پیدا شود من آن جوان را انتخاب می‌کردم. ایشان سوابق درخشانی دارد و در ابتدا هم تمایل نداشت این مسئولیت را به عهده بگیرد، اما من اصرار کردم.

شهردار پیشین تهران گفت: برخی توئیت‌های دروغ منتشر می‌کردند، به دروغ گفتند افشانی تا آخرین ساعت‌ها هم سمت خود را رها نمی‌کند در حالی که من تا ۱۵ آذر می‌توانستم در سمت خود بمانم.

وی با بیان اینکه در نظر داشته باشید که کشور ما مرکز تنوع قومیتی است و باید فضا را طوری پیش ببریم که تمام قومیت‌ها در کنار هم در صلح و آرامش مثل گذشته زندگی کنند، تاکید کرد: نباید به برخی مسائل که انسجام ملی را لطمه میزند پرداخت.

افشانی از رئیس شورای اسلامی شهر تهران، اعضای شورای شهر و مردم شهر تهران به دلیل حمایت هایشان تشکر کرد و گفت: من شهادت می‌دهم در این مدت که با اعضای شورای شهر همکاری می‌کردم یک مورد خلاف قانون از من درخواست نکرده اند و همه بر رعایت قانون تاکید داشتند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *