بورد ملی مشورتی "صلح افغانستان" تا پایان هفته جاری نهایی می‌شود

8:00 - 30 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۹۰۴۵
ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد: پروسه معرفی نمایندگان احزاب سیاسی و اقشار مختلف اجتماعی دیگر از جمله نمایندگان ۳۴ ولایت افغانستان برای تشکیل بورد ملی مشورتی صلح به منظور تسریع تلاش‌های صلح قرار است تا ختم هفته جاری نهایی شود.

به گزارش گروه بین الملل ، ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد: پروسه معرفی نمایندگان احزاب سیاسی و اقشار مختلف اجتماعی دیگر از جمله نمایندگان ۳۴ ولایت افغانستان برای تشکیل بورد ملی مشورتی صلح به منظور تسریع تلاش‌های صلح قرار است تا ختم هفته جاری نهایی شود.

اشرف غنی از هفته گذشته گفتگو و مشوره‌ها با رهبران احزاب سیاسی، چهره‌های جهادی، نمایندگان زنان و سایر اقشار اجتماعی را در رابطه با تشکیل بورد مشورتی صلح آغاز کرده‌است.

شاه حسین مرتضوی سخنگوی ارگ در این رابطه گفت: بورد ملی مشورتی صلح نه جای شورای عالی صلح را می‌گیرد و نه هم به عنوان هیئت مذاکره کننده با طالبان به طور مستقیم مذاکره می‌کند، بلکه به گفته وی تنها برای پیشبرد پروسه صلح به هیئت مذاکره کننده حکومت، مشوره می‌دهد.

وی به رادیو آزادی گفت:حکومت افغانستان صلاحیت گفتگو و مذاکره را دارد. در هر مرحلۀ که مذاکره صورت می‌گیرد هم در مورد ترکیب هیئت مذاکره و هم در روند مذاکره با بورد مشورتی صلح تفاهم صورت می‌گیرد. کار شورای عالی صلح هم زمینه سازی برای گفتگوهای صلح می‌باشد. ولی گفتگو را اصولاً هیئتی که حکومت افغانستان تعیین می‌کند، انجام می‌دهد."

تشکیل بورد ملی مشورتی صلح پس از آن مطرح شد که زلمی خلیل‌زاد نماینده وزارت خارجه امریکا برای مذاکرات صلح در سفر اولش به کشورهای منطقه که برای نخستین بار با نمایندگان طالبان دیدن کرد گفت، حکومت و طالبان افغان باید هر چه زودتر هیئت جامع مذاکره کنندۀ‌شان را تعیین کنند.

/انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *