سوخت مازوت در نیروگاه شازند با پیگیری دادستانی از مدار خارج شد/ ادعای مکاتبه با دستگاه قضایی به هیچ عنوان نافی مسئولیت اداره محیط زیست نیست

11:57 - 29 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۹۰۳۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
یادگاری با طرح این سوال که آیا صرف مکاتبه و نامه نگاری اداره محیط زیست برای حل موضوع آلاینده‌ها کفایت می‌کند؛ گفت: ادعای مکاتبه اداره محیط زیست با دستگاه قضایی به هیچ عنوان این اداره را از انجام وظایف قانونی باز نمی‌دارد.

یادگاری دادستان شازند در گفت‎وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، در پی تکذیبه اداره محیط زیست درباره مصرف سوخت مازوت در نیروگاه شازند اظهار کرد: متولی پایش آلاینده‌های زیست محیطی، اداره محیط زیست است و اینکه مدعی هستند که با دادستانی در این زمینه مکاتبه‌ای کرده‌اند نافی مسئولیت و وظیفه این سازمان در حوزه پایش آلایندگی‌ها نیست.

وی ادامه داد: فرض را بر این بگذاریم که اداره محیط زیست با دادستانی مکاتباتی در این خصوص داشته اند؛ در این موضوع نیزاین اداره به استناد ماده ۱۵ و ۱۶ قانون هوای پاک موظف است به شرکت؛ کارخانه و یا هر بخشی که آلایندگی‌های زیست محیطی ایجاد می‌کند اخطار دهند و با توجه به اهمیت موضوع مهلتی برای رفع مشکل تعیین کنند.

یادگاری با ذکر مثالی در این زمینه گفت: اداره محیط زیست در بحث آلاینده‌های هوا و سوخت مازوت در نیروگاه؛ با توجه به اهمیت موضوع باید مهلت کوتاهی برای رفع مشکل تعیین کند و اگر کارخانه و یا بخش آلاینده در مهلت مقرر اقدامی برای رفع ایرادات انجام نداد؛ از فعالیت آن با دستور قضایی ممانعت شود.

وی با بیان اینکه در یک جمع بندی می‌توان گفت که طبق قانون بحث مبارزه با آلاینده‌های زیست محیطی به خصوص آلاینده‌های هوا در وهله اول جز وظایف ذاتی اداره محیط زیست است تصریح کرد: ادعای مکاتبه اداره محیط زیست با دستگاه قضایی به هیچ عنوان این اداره را از انجام وظایف قانونی باز نمی‌دارد.

دادستان شازند تاکید کرد: آیا وظیفه ذاتی و اولیه اداره محیط زیست باتوجه به قانون صرفا مکاتبه با دادستان است که این همه تاکید بر اثبات مکاتبه با دادستان را دارند؟ این مکاتبات استحضاری است و تا مهلت اعطایی محیط زیست به دستگاه آلاینده به اتمام نرسد قانونا دادستانی اقدامی نخواهد داشت تا با اتمام مهلت و تقاضای ضابط خاص مربوطه (محیط زیست) جهت ممانعت از فعالیت بخش آلاینده دادستان دستورات لازم را صادر کند.

یادگاری با طرح این سوال که آیا صرف مکاتبه و نامه نگاری اداره محیط زیست برای حل موضوع آلاینده‌ها کفایت می‌کند؛ گفت: در چنین مورد مهمی وظیفه ضابط خاص در حوزه محیط زیست است که اطمینان پیدا کند که مکاتبه یا تعیین مهلت به دادستان واصل شده باشد این در حالی است که تا آخر وقت روز پنج شنبه این اداره هیچ مکاتبه‌ای با دادستانی نداشته اند و رونوشت مکاتبه‌ای را در آخرین لحظه فکس کرده اند و حتی اطمینان نیز حاصل نکردند که رونوشت به دست دادستانی رسیده است یا خیر و هیچ پیگیری حتی به صورت تلفنی در این زمینه نکرده اند.

دادستان شازند گفت: تکذیبه‌ای که اداره محیط زیست صادر کرده اند به این استناد است که مدعی هستند رسید فکس نامه را در اختیار دارند؛ حال سوال اینجاست آیا فکس نامه باعث می‌شود این اداره رسالت قانونی خود را انجام داده اند؟ در حالی که در موضوعات مهم این چنینی که به حقوق و سلامت عمومی مرتبط است حتما باید نماینده حقوقی اداره محیط زیست حضورا به دفتر دادستانی مراجعه کند و در همانجا دستورات لازم را بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: اداره محیط زیست هیچ نامه‌ای به دادستانی مرکز فکس نکرده است و نامه‌ای که به دادستانی شازند ارسال شده است در روز پنجشنبه بوده است و آن هم بدون اینکه موضوع را پیگیری کنند که آیا فکس به دست ما رسیده است یا خیر؛ آیا اقدام در این حد به این معنی است که محیط زیست به وظایف قانونی خود عمل کرده است؟!

دادستان شازند در پایان در ارتباط با وضعیت نیروگاه شازند خاطرنشان کرد: در حال حاضر با پیگیری‌های این دادستانی و ارشادات رئیس کل دادگستری استان مرکزی و دادستان مرکز و تلاش‌های فرماندار شهرستان و رایزنی با اداره گاز، سریعا سوخت مازوت در نیروگاه شازند از مدار خارج شد و اندازه گیری آلایندگی هم توسط محیط زیست انجام شده است و طی دو روز گذشته از ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه ظهر، شیر سوخت مازوت بسته شد و با سوخت گاز نیروگاه اداره می‌شود و در حال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *