اروپا باید تحرک بیشتری از خود نشان داده و تکلیف ایران و برجام را بعد از ۷ ماه مشخص کند

8:00 - 29 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۸۹۰۵
دسته بندی: سیاست
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گفت: اخیرا صادرات فرش ایران به آمریکا قطع شد؛ لذا ۱۰۰ میلیون دلار از صادرات ۴۰۰ میلیون دلاری فرش ایران کم شد. این روند‌ها ثابت می‌کند که اروپایی‌ها باید تحرک بیشتری از خود نشان دهند و تکلیف ایران را بعد از ۷ مشخص کنند.
جلیلوند در گفتگو با میزان:محسن جلیلوند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی با اشاره به بن‌بست اروپایی‌ها در تعیین کشوری برای استقرار ساختمان اداری SPV یا «سازوکار ویژه ایران برای مراوده با اروپا» اظهار کرد: در حال حاضر هیچ کشور اروپایی میزبانی SPV را نپذیرفته است.

وی ادامه داد: براساس شرایط موجود و تهدید‌های آمریکا، فعلا هیچ کشور اروپایی میزبانی SPV را قبول نکرده است. اخیرا نیز اتریش و مالت این میزبانی را رد کرده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گفت: آمریکا گفته است هر کشوری بخواهد میزبانی ساختمان اداری «سازوکار ویژه ایران برای مراوده با اروپا» را داشته باشد، مورد بازخواست و تنبیه قرار می‌گیرد. سه کشور اصلی عضو برجام هم فعلا این مسئولیت را به دیگر کشورهای اروپایی واگذار کرده‌اند.

جلیلوند با بیان اینکه از سوی دیگر اروپایی‌ها منتظر ایران هستند تا FATF را تصویب کند، افزود: تعیین کشوری برای استقرار ساختمان اداری «سازوکار ویژه ایران برای مراوده با اروپا» در کش و قوس‌های موجود مانده است و روند تحریم‌های آمریکا هم خود را بیشتر نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: به طور مثال، اخیرا صادرات فرش ایران به آمریکا قطع شد؛ لذا ۱۰۰ میلیون دلار از صادرات ۴۰۰ میلیون دلاری فرش ایران کم شد. این روند‌ها ثابت می‌کند که اروپایی‌ها باید تحرک بیشتری از خود نشان دهند و تکلیف ایران را بعد از ۷ مشخص کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یادآور شد: سه کشور اروپایی حاضر در برجام باید سریعتر مکانیزم‌های موردنیاز جمهوری اسلامی ایران را عملی کنند تا این سازوکار‌ها اجرایی شود. این روند به دلایل مختلف با کندی روبرو است.

وی تصریح کرد: تعیین کشوری برای استقرار ساختمان اداری «سازوکار ویژه ایران برای مراوده با اروپا»، تجربه جدیدی در عرصه بین الملل است. در این شرایط اروپایی‌ها باید توانایی خود را در حمایت از برجام نشان دهند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *