فکر نمی‌کنم لایحه پیشنهادی برج باغ‌ها به شهرداری برگردد/ظرف یک هفته آینده کمیسیون‌های تخصصی نظر خود را درباره لایحه اعلام می‌کنند

13:36 - 28 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۸۸۳۳
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آخرین وضعیت لایحه پیشنهادی برج باغ‌ها در شورای شهر گفت: ظرف یک هفته آینده کمیسیون‌های تخصصی نظر خود را اعلام می‌کنند و پس از آن لایحه در صحن شورا مطرح می‌شود.

فکر نمی‌کنم لایحه پیشنهادی برج باغ‌ها به شهرداری برگردد/ظرف یک هفته آینده کمیسیون‌های تخصصی نظر خود را درباره لایحه اعلام می‌کنند

به گزارش گروه جامعه محمد سالاری ظهار کرد: بعد از اینکه شورای شهر نسبت به لغو مصوبه برج باغ‌ها اقدام کرد، مجموعه جلسات گسترده‌ای را با معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران درباره نحوه تدوین طرح جایگزین مصوبه برج باغ‌ها برگزار کردیم.

وی ادامه داد: در این سلسله جلسات سعی کردیم رویکرد‌های شورای شهر تهران در مورد نحوه تدوین طرح جایگزین را اعلام کنیم که یکی از موارد، بارگذاری حداقلی یا عدم بارگذاری در فضای باغات شهر تهران است. رویکرد اصلی کمیسیون این است که از کاربری باغ صیانت شود، نه اینکه الزاماً بارگذاری جدید در آن تعریف شود.

سالاری در پاسخ به این سوال که آیا این امر مغایر با حقوق مکتسبه صاحبان باغ نیست، گفت: برای اینکه صیانت به معنای واقعی انجام و رضایت صاحبان باغ نیز تامین شود باید بسته‌های تشویقی لازم برای نحوه بهره برداری از این باغات تعریف شود. در نتیجه با هماهنگی معاونت شهرسازی قرار شد مجموعه فعالیت‌های مجاز به استقرار که سنخیت لازم و مناسب برای قرارگیری در فضای باغات دارند را ایجاد کنیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر با بیان اینکه مبتنی بر چنین رویکرد‌هایی در نهایت هفته گذشته لایحه‌ای با امضای شهردار به شورای شهر ارائه شد، عنوان کرد: در حال حاضر لایحه در کمیسیون معماری و سلامت و محیط زیست به عنوان کمیسیون‌های اصلی و سایر کمیسیون‌ها در حال بحث و بررسی است.

سالاری گفت: در لایحه جدید خواست کمیسیون‌های اصلی تا حد زیادی برآورده شده، اما در مواردی اختلاف نظر داریم که بیشتر مربوط به بحث اختلاف در میزان بارگذاری است. سعی کردیم با معاونت شهرسازی به این نتیجه برسیم که مفاد ماده ۱۴ قانون زمین شهری که مربوط به حفظ و گسترش باغات است ملاک عمل قرار گیرد.

وی ادامه داد: البته پذیرش این موضوع ممکن است سخت باشد چرا که در گذشته به واسطه مصوبه برج باغ‌ها نه تنها کل بارگذاری به پهنه و زیرپهنه تعلق می‌گرفت بلکه یک طبقه تشویقی هم داده می‌شد. قاعدتاً پذیرش روند جدید برای برخی سنگین است، اما بدنه کارشناسی شهرداری و شورا از این موضوع استقبال کرد.

سالاری در مورد سرنوشت لایحه برج باغ‌ها و احتمال بازگشت آن به شهرداری مانند دفعه قبل گفت: فکر نمی‌کنم نیاز به برگشت باشد و اگر اختلافی وجود داشته باشد موضوع را در شورا پیگیری می‌کنیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که یکی از موارد اختلاف در دوره قبل سطح ارتفاع بود و این بار این موضوع در لایحه به چه شکل دیده شده است، تصریح کرد: پیشنهاد شهرداری در مورد ارتفاع با نظر شورا همخوانی دارد و بارگذاری در سطح اشغال نهایتاًً ۱۵ درصد و دو تا سه طبقه اتفاق می‌افتد.

سالاری درباره آخرین وضعیت بررسی لایحه برج باغ‌ها تصریح کرد: ظرف یک هفته آینده کمیسیون‌های تخصصی نظر خود را اعلام خواهند کرد تا پس از آن در صحن شورا در این باره تصمیم گیری شود. با دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری هم هماهنگ کردیم تا پس از تصویب لایحه نسبت به لغو پیوست سوم طرح جامع اقدام کنند.

 انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *