آمریکا با پشتیبانی از عربستان مسبب بحران یمن است/عربستان عامل قدرت‎گیری القاعده در یمن

21:40 - 28 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۸۷۵۲
پایگاه نشنال اینترست در گزارشی نوشته است به نظر می‌رسد کاری که آمریکا باید انجام دهد و در واقع از ابتدای این درگیری‌ها باید انجام می‌داد، این است: خروج از جنگ یمن.
به گزارش گروه بین الملل ، پاپگاه نشنال اینترست در گزارشی به موضوع مداخله آمریکا در جنگ یمن پرداخته و می‎نویسد: دست کشیدن آمریکا از حمایت از جنایت‌های منطقه‌ای دراز مدت عربستان می‌تواند فاجعه جنگ چندساله یمن را از بین ببرد.
 
در این گزارش آمده است: احتمالا در روز سی‎اُم اکتبر سال جاری تحلیلگران دفاعی سراسر جهان به طور همزمان با شنیدن خبر درخواست آتش بس فوری و انجام مذاکرات صلح در عرض سی روز توسط مایک پمپئو وزیر خارجه و جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا، شوکه شدند. با گذشت بیش از سه و نیم سال از حمایت آمریکا از تهاجم وحشیانه عربستان سعودی به یمن، سرانجام این کشور دچار تردید شد. اواخر هفته گذشته واشنگتن اعلام کرد پشتیبانی سوخت رسانی از هواپیما‌های ائتلاف سعودی را به حالت تعلیق در خواهدآورد. این در حالی است که جیمز متیس تاکید کرد کمک‌های آمریکا به ائتلاف ادامه خواهد یافت.

با وجود دیر هنگام بودن آن اقدامات، پیامی که متیس به اطراف مخابره کرد ادامه مداخله نظامی آمریکا در جنگ یمن بود؛ این رویکرد آمریکا، آن هم در حالی که برای برقراری صلح در حال میانجیگری است، رویکردی کاملا اشتباه است.
 
در عوض به نظر می‌رسد آمریکا باید کاری را انجام دهد که از ابتدای این درگیری‌ها باید انجام می‌داد: خروج از جنگ یمن.
 
 
 آمریکا باید یمن را ترک کند نه اینکه برای صلح میانجی گری کند
 
 

نشنال اینترست با اشاره به زمان آغاز حمایت آمریکا از ائتلاف نظامی سعودی در جنگ یمن که همزمان با شروع جنگ این ائتلاف علیه یمن در مارس ۲۰۱۵ آغاز شد، نوشت: این حمایت شامل کمک در سوخت رسانی هوایی به هواپیما‌های ائتلاف، به اشتراک گذاری اطلاعات، روابط عمومی، آموزش و فروش اسلحه است؛ و تاکنون، حمایت آمریکا علیرغم اعتراضات جهانی به بمباران مناطق غیرنظامی و هدف قرارگرفتن غیرنظامیان، استفاده از قحطی و گرسنگی به عنوان ابزاری جنگی و شیوع بیماری وبا ناشی از جنگ، به حمایت‌های خود ادامه داده است. آمریکا حتی از نیرو‌ها و جنگنده‌های خود نیز در این جنگ استفاده کرد.

به گفته نویسنده، آمریکا حتی فراتر از همکاری در کشتار غیرنظامیان یمن، مسئول رشد القاعده در شبه جزیره عربی و در یمن است. به گفته گروه بین المللی بحران (ICG)، این سازمان تروریستی پس از دو سال جنگ، قوی‌تر از آن است که تاکنون بود. این رشد القاعده تا حد زیادی به دلیل مشغول شدن نیروهای انصارالله به جنگ با ائتلاف سعودی بوده که فرصت مبارزه با این تروریست‌ها را از دست داده‎اند. ضمن این که ائتلاف سعودی خود اقدام به حفاظت از این گروه و نیز استخدام آنان برای مبارزه با نیروهای مردمی کرده است.

به طور خلاصه آمریکا با حمایت از عربستان سعودی در جنگ یمن، به القاعده کمک می‌کند؛ اگرچه آمریکا هدف خود از مداخله در این جنگ را مبارزه با القاعده اعلام کرده است. هر توضیح و دلیلی که آمریکا برای مداخله در این جنگ ارائه دهد قادر به توجیه این امر که استراتژی آمریکا در مورد یمن به تقویت و توانمندی القاعده منجر خواهد شد، نیست.
 
 
 
 آمریکا باید یمن را ترک کند نه اینکه برای صلح میانجی گری کند
 
آمریکا می‌تواند کاملا از کشتار یمن و تحرکات مجدد القاعده جلوگیری کند اگر به شکل کامل از جنگ یمن خارج شود. خروج سریع‌تر آمریکا از این جنگ، سبب افزایش فشار‌ها و محکومیت‌های بین المللی عربستان سعودی خواهد شد. این امر به طور بالقوه موجب تمایل این کشور برای برگزاری مذاکرات خواهد شد؛ چیزی که در حال حاضر مقامات آمریکایی تظاهر به تلاش برای آن دارند.

اما آمریکا نمی‌خواهد یمن را ترک کند، زیرا سران و مقامات این کشور احساس می‌کنند برای حمایت از عربستان و مقابله با ایران مجبور به ادامه پشتیبانی از جنایات در یمن هستند.

نویسنده گزارش در ادامه با اشاره به ادعای بی پایه و اساس حمایت ایران از انصارالله یمن که از سوی عربستان مطرح می‌شود، به ترس آمریکا از ایران پرداخته است. از آنجایی که یمن در محل تلاقی دریای سرخ و خلیج عدن قرار دارد تصور از دست دادن یمن و گسترش نفوذ ایران تا آن منطقه باعث نگرانی فزاینده مقامات دفاعی آمریکا می‌شود.

نویسنده در ادامه به تشدید سنت ضد ایران آمریکا در دولت ترامپ اشاره می‌کند. پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، وی مدعی شد توافق هسته‌ای دولت پیشین با ایران "بدترین معامله تاریخ" بوده است. ضمن این که به این واقعیت نیز باید توجه داشت عربستان و رژیم صهیونیستی از رقبای منطقه‌ای ایران برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران تا حاشیه دریای سرخ و خلیج عدن، ایده جنگ یمن را مطرح کردند و اکنون دولت آمریکا در تلاش است تا نام این گروه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.
 
 
 آمریکا باید یمن را ترک کند نه اینکه برای صلح میانجی گری کند

مقامات آمریکا در دفاع از حماقت مداخله خود در جنگ یمن و پشتیبانی از عربستان، توجیهات غیر منطقی‌ای را ارائه می‌کنند. با وجود قتل عام‌های متعدد ناشی از حملات عربستان، پنتاگون مدعی شده که مداخله آمریکا در این جنگ سبب کاهش "تلفات غیرنظامی" شده است. این در حالی است که آمریکا و انگلیس در ماه ژوئن تلاش سازمان ملل برای محافظت از بندر مهم به منظور جلوگیری از در معرض گرسنگی قرار گرفتن ۸.۴ میلیون یمنی را وتو کردند. در سپتامبر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به دروغ اعلام کرد سعودی‌ها تلفات غیرنظامی را محدود کرده‎اند. در نتیجه این ادعای دروغ کنگره از اعمال محدودیت در کمک‌های نظامی آمریکا به عربستان خوددداری کرد. اگر فاجعه ناشی از این جنگ به اندازه کافی برای رد استراتژی دفاعی آمریکا قانع کننده نبود، قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی واشنگتن پست که ساکن آمریکا که پدر سه فرزند شهروند آمریکاست، احتمالا برای این امر کافی بوده است. اما با این وجود ترامپ همچنان از معامله تسلیحاتی خود با عربستان دفاع می‌کند.

نویسنده در پایان درخواست‌های اخیر واشنگتن برای صلح را به این معنا می‌داند که مقامات آمریکایی پس از مدت‌ها اصرار و پافشاری بر سیاست‌های خود در این مورد، اکنون به این نتیجه رسیده اند که وعده برقراری تعادل منطقه‌ای از طریق دیپلماسی و نه نیروی نظامی کارآیی بیشتری دارند. اگر آمریکا بپذیرد که دست کشیدنش از مداخله طولانی مدت در جنگ یمن می‌توانست از شدت فاجعه بکاهد، درس ارزشمندی آموخته بود. آمریکا باید به جای آن که بیش از این خود را درگیر عواقب ناخواسته و مخاطره آمیز این جنگ کند، هرچه زودتر یمن را برای همیشه ترک کند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *