رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

روند اجرای سازوکار اروپایی‌ها برای حفظ برجام، با کندی مواجه است

10:38 - 28 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۸۷۳۹
دسته بندی: سیاست
سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: این توقع وجود دارد که سه کشور اروپایی هرچه سریعتر مکانیزم‌های موردنیاز ایران پیرامون برجام را عملی کنند؛ این روند به دلایل مختلف تا حدی با کندی مواجه است.

قاسمی: شایعه استعفای ظریف از کانون‌های مشخصی مطرح می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، بهرام قاسمی در نشست خبری صبح امروز(دوشنبه) خود در پاسخ به عدم اجرایی شدن کانال مالی اروپا برای حفظ برجام موسوم به «اس پی وی»،  گفت: این توقع وجود دارد که سه کشور اروپایی هرچه سریعتر مکانیزم‌های موردنیاز جمهوری اسلامی ایران را عملی کنند تا این سازوکار‌ها اجرایی شود. این روند به دلایل مختلف تا حدی با کندی مواجه است و توقع ما از این سه کشور عضو ۴+۱ این است که این تعهدات را به مرحله اجرا بگذارند.

وی تصریح کرد: از سویی دیگر ما با پدیده نویی روبرو هستیم که می‌خواهد سازوکاری ایجاد شود که تجربه نوینی هست لذا برای نهایی شدن آن برخی ابهامات وجود دارد. اما هیچ کدام از این مسایل دلیلی براین نیست که اروپا در وظایفش از سرعت لازم برخوردار نباشد. امیدواریم اروپا توانایی خود را نشان دهد. قطعا این مساله درون اروپایی است و ما صرفا منتظر نتیجه هماهنگی‌ها هستیم و هنوز امیدواریم تا این سه کشور توانایی خود را در این برهه از زمان نشان دهند و اروپا در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد.

قاسمی درباره نقش وزارت خارجه در موضوعات محیط زیستی، امنیتی و مرزی، بیان کرد: من به عنوان یک عضو وزارت خارجه عنوان می‌کنم این وزارت خانه در شرایط و دوران جدید از توان بیشتری برخوردار است؛ لذا در هر معضل و مساله‌ای نگاه‌ها تا حد زیادی به سمت وزارت خارجه معطوف می‌شود. از طرفی با کمی نگاه بدبینانه می‌توان گفت این لطف برخی دوستان و دستگاه‌ها است که در شرایط سخت از ظرفیت وزارت خارجه استفاده کنند. ما خوشحالیم که در این مسائل کمک کار سایر دستگاه‌ها باشیم. کتمان نمی‌کنم بسیاری از موضوعات در برخی بخش‌ها به وزارت خارجه می‌تواند مرتبط باشد، اما در بعضی مسایل برخی دستگاه‌ها نقششان را کمرنگ می‌کنند و منتظر می‌شوند اگر به نتیجه برسد از میوه آن استفاده کنند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره شایعه استعفای ظریف گفت: این خبر‌ها از کانون‌های مشخصی تولید و پردازش می‌شود. ظریف با قدرت به وظایفشان عمل می‌کنند. تصورم می‌کنم این نوع شایعات حساب شده است و هدفش در شرایط کنونی کشور تضعیف وزارت خارجه و وزیر است. بار اول هم نیست که این شایعات در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح می‌شود.

قاسمی درباره تحلیل برخی مراکز مطالعات آمریکایی با موضوع خطرات گروه‌هایی مثل فاطمیون برای منطقه گفت: این گروه‌ها مبارزات خود را معطوف به مقابله با تروریسم و رژیم اشغالگر کردند و این گروه‌ها و گروه‌های مشابه هیچ خطری برای کشور‌هایی مثل افغانستان ندارند و نخواهند داشت.

سفر وزیرخارجه انگلیس طبق زمانبندی از پیش تعیین شده انجام شد
وی در خصوص سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران بیان کرد: هانت در راس هیئتی ۲ بامداد وارد تهران شد. این سفر طبق برنامه‌ریزی انجام شده در گذشته صورت گرفت. مذاکرات از ساعت ۱۲ با ظریف آغاز می‌شود. مسایل دوجانبه و منطقه‌ای می‌تواند از موضوعات مورد بخث باشد. وزیر خارجه انگلیس امشب تهران را ترک می‌کند. در مورد حزئیات مذاکرات صبوری لازم است و بعد از گفتگو‌ها شاید بتوان در مورد حزئیات صحبت کرد.

برهم صالح حامل پیامی از سوی عربستان برای ایران نبود
قاسمی درباره سفر برهم صالح به تهران تصریح کرد: در این سفر برهم صالح پیام خاصی از سوی عربستان برای ایران نداشت. در این سفر امکان مذاکره مفصل بین ریاست جمهوری جدید عراق با مقامات ایران پدید آمد. در برخی موضوعات تفاهماتی انجام شد.

سخنگوی وزارت خارجه، درباره بسته شدن چند شرکت ایرانی در گرجستان گفت: حدود ۱۸ تا ۲۰ شرکت بسته شده، اما این اتفاق به دلایل سیاسی اتفاق نیفتاده است.

وی در خصوص انتخاب نماینده ایران در سازمان ملل اظهار داشت: پروسه انتخاب سفرا در جریان است. براساس نوع کشور و رفتار‌های آن می‌تواند این انتخاب طولانی باشد. درباره نماینده ایران در نیویورک بگویم که رایزنی‌ها برای انتخاب سفیر جدید ادامه دارد و هنوز فرد مشخصی تعیین نشده است.

برای رسیدن به نتیجه در موضوعات غامضی مانند کانال مالی اروپا تاریخ مشخص نمی‌کنیم
سخنگوی وزارت خارجه درباره اینکه ایران تا چه زمانی برای راه اندازی کانال مالی اروپا صبر خواهد کرد گفت: ما در چارچوب دیپلماسی به خصوص درباره مسائل غامض و نو، تاریخ مشخص نمی‌کنیم. آنچه دنبال می‌کنیم منافع و مصالح کشور است و آنچه مهم است تاریخ نیست بلکه دستاورد مهم است. اگر مصلحت و عزت و حکمت از ما بخواهد موضوعی را در زمان مشخصی پیگیری کنیم، این کار را خواهیم کرد. اما در برخی مسائل با اتکا بر همین سه اصل تاریخ مشخص نمی‌کنیم.

قاسمی درباره اتهامات اخیر به ایران بواسطه اتفاقات رخ داده در اروپا، گفت: ما هرگونه اتهامات را تکذیب کردیم. تصور می‌کنم کشور‌های اروپایی در این باره آگاهی لازم را دارند. سیاست ما در قبال تروریسم روشن است و در جایگاهی نیستیم از این ابزار که خودمان قربانی آن بوده ایم استفاده کنیم.

وی پیشنهاد قطر برای ایجاد ائتلاف منطقه‌ای تصریح کرد: در مذاکرات هیئت عراقی در ایران پیرامون همکاری‌های دوجانبه و امنیت مرز‌ها و توسعه اقتصادی منطقه صحبت شد. نگاهمان به همسایگان و کشور‌های پیرامونی مشخص است. در باره این پیشنهاد اطلاعات لازم را ندارم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره توافق نامه پاریس و بحث پیوستن ایران به آن خاطر نشان کرد: نامه ظریف در چارچوب سیاست‌های ابلاغی دولت در خصوص سیاست کم کربن صورت گرفت و در متن آن اشاره نشده که عدم عضویت در این توافق ممکن است ایران را در شورای امنیت با مشکل روبرو کند.

قاسمی درباره سفر وزیرخارجه انگلیس به تهران همزمان با برگزاری نشست کشور‌های اروپایی بر سر بحث پیرامون کانال مالی گفت: یکی موضوعاتی که می‌تواند مورد تبادل دو طرف انجام شود بحث برجام است که برای هر دو طرف مهم است.

وی درباره برگزاری چندین نشست محرمانه ترکیه و سوریه در ایران بیان داشت: من نظری در این باره ندارم، اما در عالم سیاست هر نوع مذاکره‌ای ممکن است انجام شود.

قاسمی درباره برقراری سوئیفت میان ایران و روسیه گفت: خیلی از تحرکات اقتصادی را ما به دلیل وضعیت ایران بیان نمی‌کنیم. ما با روسیه به عنوان یک شریک مهم و همچنین با چین و سایر کشور‌ها به صورت دوجانبه درحال رایزنی هستیم و نباید درباره جزئیات اطلاعاتی بدهم.

در متن cft غلط ترجمه‌ای وجود ندارد
قاسمی در خصوص غلط‌های ترجمه‌ای cft که مجلس اعلام کرده است گفت: من این را تایید نمی‌کنم و مشکل غلط ترجمه‌ای وجود ندارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *