وجود ۱۵۰ هزار دانش آموز استثنایی /۱۵۶۰ مدرسه استثنایی در کشور فعال است

10:27 - 28 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۸۷۳۸
دسته بندی: جامعه ، عمومی
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه ۱۵۶۰ مدرسه استثنایی در کشور وجود دارد، گفت:کودکان دارای معلولیت افرادی هستند که دارای نیاز ویژه هستند.

۱۵۰ هزار دانش آموز استثنایی /۱۵۶۰ مدرسه استثنای در کشور

به گزارش خبرنگار گروه جامعه مجید قدمی در نخستین کنفرانس ملی کودکان دارای معلولیت اظهار داشت: ما در کشور بیش از ۱۵۰ هزار دانش اموز استثنایی داریم که این تعداد دانش آموز در ۱۵۶۰ هزار مدرسه در حال تحصیل هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این عزیزان در گروه‌های مختلف ناشنوا، نابینا و اختلالات یادگیری و ... قرار دارند که از این تعداد ۷۸ هزار نفر در مدارس خاص تحصیل می‌کنند و ۷۰ هزار نفر در آموزش‌های تلفیقی ما حضور دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس مصوبه مجلس ما ۷۰ سال است که خدمات آموزشی به معلولان ارائه می‌کنیم، اما با تشکیل سازمان آموزش و پرورش استثنایی در کشور خدمات معلولان با سرعت بیشتری به این افراد ارائه می‌شود.

قدمی افزود:بنده به عنوان معلم این دانش‌آموزان زبانم نمی‌چرخد که بگویم دانش‌آموزان دارای معلولیت هستند و از واژه دانش‌آموزان ویژه استفاده می‌کنم. ما سعی کرده‌ایم خدمات آموزشی، حمایتی، درمانی به این دانش‌آموزان ارائه کنیم. این افراد در شرایط خاص قرار گرفته‌اند و باید آن‌ها را درک کنیم. دانش‌آموزان ویژه‌ای که شامل گروه‌های مختلف ناشنوایان، نابینایان، آسیب‌دیدگان ذهنی، روانی، معلولان جسمی حرکتی و اختلالات یادگیری و چند معلولیت هستند که در بیش از ۱۵۶۰ مدرسه مشغول تحصیل می‌کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه تشریح کرد:برنامه‌های متعددی برای دانش‌آموزان با نیاز ویژه پیش‌بینی شده که از ۱۴۸ هزار دانش‌آموز اشاره شده، بیش از ۷۸ هزار نفر از آن‌ها در مدارس خاص و حدود ۷۰ هزار نفر از آن‌ها نیز در سیستم آموزش تلفیقی و فراگیر مشغول آموزش هستند. ما اعتقاد داریم که معلولیت مشکل فرد نیست مشکل جامعه است و ما باید فضایی ایجاد کنیم که این دانش‌آموزان در مدارس عادی و در کنار دانش‌آموزان عادی ادامه تحصیل دهند.

وی افزود: در ارتباط با بچه‌های آسیب دیده ذهنی با توجه به شرایط آن‌ها ما هنوز نتوانستیم این افراد را در نظام فراگیر مشغول به تحصیل کنیم که امیدواریم در این زمینه در آینده اقداماتی انجام شود.

قدمی با بیان اینکه نقش خانواده‌ها در پذریش معلولیت کودکان بسیار مهم است گفت: سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار نفر از اولیا در کلاس‌های آموزشی برای دانش‌آموزان با شرایط ویژه شرکت کردند که اتفاقا از این تعداد ۳۰ هزار نفر از پدران کودمان معلول بودند.

وی در ادامه افزود: ما در سازمان آموزش و پرورش استثنایی یک شورای اداری داریم که وزیر آموزش و پرورش و ۶ نماینده از وزارتخانه‌های مختلف و اتفاقا نماینده اولیاء در آن عضویت دارند و تمامی برنامه‌ها در این شورا پیش‌بینی و اجرا می‌شود.

قدمی با اشاره به طرح سنجش برای دانش‌آموزانی که وارد مدرسه می‌شوند، گفت: بیش از یک سال است که این طرح در حال اجراست و بچه‌هایی که دارای اختلالات هستند شناسایی می‌شوند که سال گذشته یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در این طرح شرکت کردند که خروجی آن معرفی ۸ هزار دانش‌آموز با شرایط ویژه بود که البته از این تعداد از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانش‌آموز حدود ۶۰ هزار دانش‌آموز مشکل دیر آموزی داشتند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: بودجه امسال سازمان استثنایی کشور ۹۵۰ میلیارد تومان بوده است و این در حالی است که ما ۲۳ هزار نیروی انسانی در ۱۵۶۰ مدرسه داریم و برای ۱۴۸ هزار دانش‌آموز خدمت‌رسانی می‌شود که به طور میانگین برای هر دانش‌آموز ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

قدمی با اشاره به اینکه هزینه تحصیلی دانش‌آموزان با شرایط ویژه ۴ برابر بیشتر از دانش‌آموزان عادی است اضافه کرذ: علاوه بر این هزینه ما هزینه‌های تحصیلی هزینه‌های دیگری از جمله تامین سمعک، جراحی و .. دانش‌آموزان با شرایط ویژه را پرداخت می‌کنیم.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *