فلسفه دانستن نیست حرف تازه داشتن است

8:58 - 28 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۸۶۹۰
- غلامحسین ابراهیمی دینانی، در نشست رونمایی کتاب جدیدش گفت :حتی اگر همه چیز را بدانی یک روز دانسته‌های ات کهنه خواهد شد و فلسفه خیلی دانستن نیست، حرف تازه داشتن است
 به گزارش گروه فرهنگی ،دکتر دینانی، استاد فلسفه معاصر، انجماد فکری را به زندان ذهن تشبیه کرد و گفت: زندان ذهن که قفل شود، باز نمی‌شود و هیچ چیز بدتر از زندانی شدن در ذهن نیست، فلسفه ذهن را باز می کند و اجازه بسته شدن به آن نمی‌دهد، حتی علامه دهر اگر ذهنش بسته شود، هیچ نمی‌ارزد!
دینانی ادامه داد: جبرئیل عقل کامل است اما هیچ چیزی بر آن افزوده نمی‌شود، اما عقل انسانی هر روز افزون می شود و اگر دو لحظه بر او یک‌سان بگذرد، وای بر او!
وی افزود: ذهن باید منفتح باشد و هر لحظه با امور عالم روبه‌رو شود و تحمل شنیدن داشته باشد. دانستن باید به روز باشد و هر روز باید بیشتر و بیشتر بدانی، حتی اگر همه چیز را بدانی یک روز دانسته‌های ات کهنه خواهد شد و فلسفه خیلی دانستن نیست، حرف تازه داشتن است.دینانی به آگاهی فلسفی اشاره و بیان کرد: ساده ترین حرف ها در فلسفه، پیچیده‌ترین است. اگر می خواهی دچار جمود نشوی، ذهنت را باز نگه دار، کنجکاو باش، حرف مخالف را تحمل کن و گفت‌وگو کن.
وی ادامه داد: شما خودتان با خودتان هم می‌توانید گفت‌وگو کنید، فکر کردن یعنی گفت‌وگو، من معتقدم حتی مونولوگ هم نوعی دیالوگ است، چون گفت و گو زمانی اتفاق می‌افتد که پرسشی وجود داشته باشد.
دینانی در پایان گفت: تازه‌ترین حرف در فلسفه غرب این است که آیا بدون لفظ می‌شود فکر کرد؟ و پاسخ قاطع این است که نه، نمی‌شود. پس فکر کردن هم فلسفیدن است و پرسش‌گری درباره من که هستم؟ نشان می‌دهد که ما همه فیلسوفیم اما درصد آن متفاوت است.
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، ویژه‌برنامه‌ای با نام «پنج شب، پنج کتاب، پنج شخصیت» را از شب گذشته آغاز کرد که رونمایی از کتاب جدید سیدمصطفی محقق داماد برنامه شب اول بود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *