"تاجران هندی" به دنبال ادامه صادرات چای به ایران هستند

10:02 - 28 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۸۵۹۴
یک مقام اتحادیه چای هند اعلام کرد تولیدکنندگان این کشور به دنبال یافتن روش های جدید برای ادامه صادرات چای به ایران هستند.

به گزارش گروه بین الملل به نقل از روزنامه فینانشیال اکسپرس، ویوک گوانکا رییس شرکت چای 'وارن' و دبیر اتحادیه چای هند گفت: تولید کنندگان چای در هند اکنون به دنبال یافتن روشی برای ادامه صادرات چای به ایران هستند.

وی گفت هر چند تحریم های آمریکا شامل غذا و بخش کشاورزی نمی شوند اما صادر کنندگان هندی نگران دریافت پول صادرات خود به ایران هستند و در تلاش برای یافتن راهی جهت عدم استفاده از دلار و ارتباط با بانک های ایران که توسط آمریکا تحریم شده اند می باشند.

او در عین حال خاطرنشان کرد که به دلیل تحریم های آمریکا، تقاضا برای چای آسام واقع در شمال شرق هند که یک چای محبوب در میان ایرانی ها است کاهش یافته است. فروش این نوع چای سقوط کرده و قیمت آن کاهش یافته است و تعدادی از شرکت های تولید چای هند اقدام به کاشت چای ارزان تر برای مصرف داخلی هند کرده اند.

وی ابراز نگرانی کرد که اگر این تجارت متوقف شود تاثیرات آن برای ما وخیم خواهد بود. کاهش قیمت چای به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران هم اکنون بر شرکت من فشار وارد کرده است.

درحالی که هند به دنبال گسترش صادرات محصولات کشاورزی خود است، شرکت های چای هند مدت زیادی را برای ایجاد روابط خوب در ایران صرف کرده اند.

با توجه به داده های شورای چای هند، سال گذشته ایران با عبور از روسیه به مقصد اول صادرات چای هند از نظر ارزش تبدیل شد. بر اساس آمار این شورا، ارزش صادرات چای هند به ایران در سال گذشته 100 میلیون دلار بوده است. از یک دهه گذشته تا سال مالی 2017-2018 صادرات چای هند به ایران با دو برابر افزایش به 31 میلیون کیلوگرم رسیده است.

اما این صادرات در شش ماه اول سال جاری تا ماه سپتامبر در مقایسه با سال گذشته با 13 درصد کاهش به 12 میلیون کیلوگرم رسید. در همین مدت قیمت محصول چای با 10 درصد کاهش به 3.50 دلار به ازای هر کیلوگرم رسیده است.
تحریم های آمریکا علیه ایران سبب بروز مشکلات زیادی در سایر کشور ها از جمله هند که به واردات نفت از ایران نیاز دارد شده است. آمریکا به هند و هفت کشور دیگر به مدت شش ماه برای ادامه واردات نفت از ایران معافیت داده است.
این معافیت ها به کاهش فشار ها بر اقتصاد هند کمک کرد اما تولید کنندگان چای این کشور اعلام کرده اند که هنوز چگونگی ادامه صادرات چای به ایران مشخص نشده است. مهلت معافیت های هند درست در فصل کاشت چای این کشور به اتمام می رسد.

سوجیت پاترا معاون اتحادیه چای هند گفت: ایران به چای احتیاج دارد. ما باید چای خود را به ایران صادر کنیم.
بیسواجیت دار یک استاد در دانشگاه جواهر لعل نهرو در دهلی نو گفت: این بازار ها(ایران) مهم هستند. احساس نا امیدی زیادی وجود دارد.

تولید کنندگان چای هند همچنین اعلام کرده اند که آنها قصد دارند شرایط مشابهی به سایر خریداران در آمریکا، آلمان و ژاپن ارائه دهند تا چای خریداری نشده از سوی ایران را به فروش برسانند.

کاپیل شرما در شرکت 'ویکرما ایمپکس' که حدود یک سوم صادرات آن با مقصد ایران انجام می شود گفت: ما نمی دانیم این کشور ها چه برنامه ای دارند. ما تنها به دنبال تجارت هستیم.

ایران پس از روسیه دومین بازار بزرگ برای چای هند در جهان است. این کشور همچنین یک خریدار بزرگ چای ارتدوکس است.

هند که دومین کشور بزرگ صادر کننده چای به جهان است، معمولا چای از نوع سی تی سی را به کشورهایی از جمله پاکستان، مصر و انگلیس صادر می کند در حالی که این کشور محصولات چای از نوع ارتدوکس را به کشورهایی همچون ایران، عراق و روسیه ارسال می کند.

چای به دو شیوه سنتی ارتدوکس( Orthodox) و غیر سنتی (CTC) تولید می شود. تفاوت این دو شیوه به نوع مالش و لوله کردن برگ سبز چای مربوط است.

در شیوه CTC کلیه سلولها و رنگدانه های چای اکسیده می شوند و در نتیجه این نوع چای از نظر رنگ و کیفیت نسبت به شیوه سنتی برتری دارد.

درحالی که صادرات چای هند به ایران در دوره آوریل تا جولای( فروردین تا تیر) شاهد رشد 5.3 درصدی بود اما این صادرات در دوره آوریل تا اوت( فروردین تا مرداد) 8 درصد کاهش یافت.

هند به صورت سالانه 29 تا 30 میلیون کیلوگرم چای ارتدوکس به ایران صادر می کند. در سال 2017، سریلانکا که تنها چای ارتدکس تولید می کند، 22 میلیون کیلوگرم از این محصول را به ایران صادر کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *