هدف پیونگ یانگ از آزمایش سلاح جدید تاکتیکی؛ ارتش کره شمالی در راه مدرن سازی

12:36 - 27 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۸۴۸۰
خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به آزمایش یک سلاح جدید تاکتیکی توسط کره شمالی در هفته اخیر، این اقدام را تلاش این کشور در راستای به روز کردن ارتش ارزیابی کرد.
 آزمایش سلاح جدید تاکتیکی کره شمالی، نشان دهنده مدرنیزه سازی ارتش این کشور استبه گزارش گروه بین الملل ، خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به آزمایش یک سلاح جدید تاکتیکی توسط کره شمالی در هفته اخیر، این اقدام را تلاش این کشور در راستای به روز کردن ارتش ارزیابی کرد.

به گزارش رویترز، تحلیلگران می‌گویند اعلام کره شمالی مبنی بر آزمایش "سلاح تاکتیکی فوق مدرن" ناشناخته در هفته گذشته نشان دهنده تمایل پیونگ یانگ برای ارتقا تسلیحات متعارف و حتی ارتش این کشور همزمان با مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای است.

رسانه‌های دولتی کره شمالی روز جمعه بدون انتشار جزئیات از حضور کیم جونگ اون رئیس کره شمالی در مراسم آزمایش سلاج تاکتیکی جدیدی که می‌تواند به عنوان یک "دیوار فولادی" مورد استفاده قرار گیرد، خبر دادند.

این نخستین حضور کیم در آزمایش تسلیحاتی در سال جاری بود که می‌تواند به پیچیده‌تر شدن مذاکرات متوقف شده خلع سلاح هسته‌ای پیونگ یانگ و واشنگتن بیانجامد. اگرچه واشنگتن و سئول کُند شدن فرآیند خلع سلاح هسته‌ای را دلیلی بر توقف و از دست رفتن مذاکرات نمی‌دانند.

به اذعان کارشناسان این آزمایش بخشی از ابتکارات کیم برای ارتقا قدرت نظامی متعارف ارتش تقریبا ۱.۳ میلیون نفری کره شمالی با سلاح‌های پیشرفته بود.

چوی کانگ، معاون موسسه مطالعات سیاسی سئول Asan گفت: "این اقدام، نسخه‌ای از اصلاحات نظامی کره شمالی است. اگر بخواهیم پیام اساسی این اقدام به دنیای خارج را پیدا کنیم، به این نتیجه می‌رسیم؛ ما را دست کم نگیرید، ما هم مدرن هستیم. "

اگرچه کشور دست‎کم برخی از زرادخانه‌های هسته‌ای خود را رها می‌کند، این امکان وجود دارد که سلاح‌های جدید پیشرفته و حتی مهم تری را در اختیار داشته باشد.

اگرچه پیونگ یانگ به دلیل تحریم‌های سخت به راحتی قادر به تامین بودجه دفاعی خود نیست، اما نیرو‌های پیشرو، تسلیحات و سیستم‌های راکت انداز توپخانه‌ای چندگانه کره شمالی (MLRS) همچنان تهدیدی جدی برای سایر کشور‌ها است.

براساس ارزیابی وزارت دفاع کره جنوبی در سال ۲۰۱۶، ارتش کره شمالی حدود ۵۵۰۰ سیستم راکت انداز توپخانه‌ای چندگانه، ۴۳۰۰ تانک، ۲۵۰۰ وسیله نقلیه زرهی، ۸۱۰ جت جنگنده، ۴۳۰ کشتی رزمی و ۷۰ زیردریایی دارد.

مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی آمریکا هفته گذشته اعلام کرد دستکم ۱۳ پایگاه موشکی اعلام نشده در داخل کره شمالی را شناسایی کرده است.

این موسسه تحقیقاتی مستقر در واشنگتن همچنین گفت: پیونگ یانگ در بخشی از برنامه‌های توسعه نظامی خود، واحد‌های هوابرد را با افزودن ۲۰۰ نیروی ویژه توسعه داده است.

کیم از زمان به قدرت رسیدن خود در اوایل اکتبر ۲۰۱۱ تاکنون، اقداماتی مانند مدرن سازی خطوط تولید در کارخانه‌های مهمات و جایگزینی تسلیحات و فناوری‌های مربوطه را انجام داده است.

او در سخنرانی سال نو ۲۰۱۸ با اشاره به اصل خوداتکایی گفت: "صنعت دفاعی باید سلاح‌های استراتژیک قدرتمند و سخت افزار‌های نظامی خاص ما را تولید کرده و ارتقا دهد. ضمن این که باید بر اساس علم و تکنولوژی پیشرفته، توسعه و تولید کند."

وزارت دفاع کره جنوبی می‎گوید: کره شمالی و جنوبی طی اجلاس سران ۲ کشور در پیونگ یانگ توافق کردند تنش‌های نظامی را در امتداد مرز‌ها به شکل قابل توجهی کاهش دهند و کره شمالی غیرفعال کردن توپخانه خود در سواحل غربی خود را آغاز کرده است. اما این توافق شامل حذف MLRS از نواحی‌ که تسلیحات دوربرد قادر به هدف قرار دادن سئول هستند، نیست.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از یک منبع نظامی ناشناس گزارش داد که سلاح جدید آزمایش شده، مدل جدیدی از MLRS است. سایر کارشناسان معتقدند سلاح جدید احتمالا موشک جدید کوتاه برد باشد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *