افت ارزش "روپیه" در پی کاهش بی‌سابقه ذخایر ارزی پاکستان

12:18 - 27 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۸۳۴۳
بانک مرکزی پاکستان اعلام کرد ذخایر ارزی کشور به پایین‌ترین سطح در 4 سال گذشته رسیده و همین موضوع ارزش روپیه پول ملی این کشور را کاهش داد.

به گزارش گروه بین الملل ، بانک مرکزی پاکستان اعلام کرد ذخایر ارزی کشور به پایین‌ترین سطح در 4 سال گذشته رسیده است که همین موضوع ارزش روپیه پول ملی این کشور را کاهش داد.

کسری حساب جاری پاکستان در سال مالی 2016-2017 به 12.6 میلیارد دلار رسید که این رقم، عامل اصلی کاهش ارزش روپیه برابر دلار و دیگر ارزهای خارجی بوده است.

«حامد اکبر» وزیر مشاور در امور دارایی و درآمدهای پاکستان در مجلس سنا گفت: پس از روی کار آمدن دولت پاکستان به رهبری عمران خان ارزش روپیه 7.7 درصد کاهش داشته است.

وی افزود:دولت برای بهبود وضعیت مالی پاکستان و استحکام بازار ارز به دنبال اعمال مکانیسم سخت مالی در راستای کاهش کسری حساب جاری است

به دنبال کاهش ارزش روپیه اپوزیسیون پاکستان دولت این کشور را متهم به بی‌کفایتی در تدوین سیاست مالی و اقتصادی متهم کرد.

صندوق بین المللی پول اعلام کرد هر کشوری حداقل باید برای 3 ماه ذخیره ارزی داشته باشد اما پاکستان فقط 2 ماه ذخیره ارزی دارد و با کسری بودجه شدید مواجه است.

کارشناسان پاکستانی بر این باورند که با توجه به اعتراض اپوزیسیون در صورت شکست دولت در کاهش تورم، ممکن است چالش اقتصادی در پاکستان وارد فاز چالش سیاسی شود.

تلاش برای دریافت وام از صندوق بین المللی پول نشان می‌دهد پاکستان برای دریافت وام‌های کلان از چین و عربستان چندان موفق نبوده است.

به گفته کارشناسان اقتصادی یکی از دلایل کاهش ارزش روپیه در مقابل دلار موافقت دولت مرکزی با اخذ وام از صندوق بین المللی پول است و این نکته می تواند یکی از شرایط صندوق بین المللی پول باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *