آمار با کیفیت زیر ساخت اصلی حکمرانی شایسته

16:26 - 26 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۸۲۷۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس مرکز آمار گفت: آمار و اطلاعات، برنامه‌ریزی و مدیریت سه حلقه وابسته به هم می‌باشند که زنجیره توسعه با آنها شکل می‌گیرد، لذا توسعه بدون برنامه ریزی و برنامه ریزی بدون آمار و اطلاعات قابل تحقق نیست و این سه لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
به گزارش گروه اقتصاد به نقل از مرکز آمار ایران، امید علی پارسا با اشاره به نقش مهم داده‌ها و اطلاعات آماری در برنامه‌ریزی و ارزیابی توسعه کشور گفت: مردم و بنگاه‌های اقتصادی و دیگر نهاد‌های اجتماعی و فرهنگی برای برنامه ریزی و انجام فعالیت‌های خود نیازمند داده‌ها و اطلاعات آماری با کیفیت (جامع و یکپارچه، قابل اعتماد، به هنگام و در دسترس همگان) بوده و همه این‌ها مستلزم یک نظام آماری یکپارچه و پاسخگو است که الزاما باید با استاندارد‌های بین المللی و ملی کار کند.

وی در ادامه افزود:‌ آمار با کیفیت زیر ساخت اصلی حکمرانی شایسته (Good governance) است و هرگونه خلا و کمبود در این زمینه کارایی و اثربخشی برنامه ریزی‌های توسعه و اقدامات اجرایی را کاهش می‌دهد و به عبارت دیگر: آمار و اطلاعات، برنامه‌ریزی و مدیریت سه حلقه وابسته به هم می‌باشند که زنجیره توسعه با آن‌ها شکل می‌گیرد؛ لذا توسعه بدون برنامه ریزی و برنامه ریزی بدون آمار و اطلاعات قابل تحقق نیست و این سه لازم و ملزوم یکدیگرند.

رئیس مرکز آمار با تاکید بر ضرورت ایفای نقش مهم مرجعیت یگانه مرکز آمار ایران در آمار‌های رسمی کشور و دبیر خانه شورای عالی آمار به عنوان موتور محرک این مرجعیت، افزود: در حال حاضر حداکثر ٥٥% از نیاز‌های ملی، ٣٥% از نیاز‌های استانی و ١٥% از نیاز‌های شهرستانی توسط نظام آماری کشور تولید می‌شود که نشانگر خلا بسیار بزرگی در برنامه ریزی‌های توسعه و پایش و ارزیابی آن می‌باشد.

 پارسا در ادامه، کاربرد فناوری‌های نوین مبتنی بر بستر مناسب IT، در حوزه برنامه ریزی توسعه را، نه یک انتخاب، که یک الزام و بلکه تنها گزینه ذکر کرد.

وی تصریح کرد: در حوزه تولید داده‌های آماری باید روش‌های ثبتی مبنا (Register based) مبتنی بر داده‌های اداری (Administrative data) جایگزین روش‌های سنتی مراجعه حضوری و ثبت داده‌های خود اظهاری شود. در روش‌های ثبتی مبنا ریز داده‌های آماری (Micro data) توسط دستگاه‌های اجرایی در حین انجام وظایف جاری ثبت و ضبط می‌شوند و در اختیار سلسله مراتب اداری، نظام آماری و نظام برنامه ریزی قرار می‌گیرند و این فرآیند‌ها فقط در بستر فناوری‌های نوین امکان پذیر است.

رئیس مرکز آمار خاطر نشان کرد: عصر حاضر، عصر انفجار داده‌ها و اطلاعات آماری و دانش در فضای دیجیتال است و بدون استفاده از این فناوری‌ها سرعت، صحت، دقت، نظارت و کیفیت در تولید داده‌ها و اطلاعات آماری غیر ممکن است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *