شهرداری تهران به دنبال جلب مشارکت عمومی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی است

13:15 - 23 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۷۵۷۶
معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران با تأکید بر اینکه شهرداری طی روند موجود تلاش دارد که از یک نهاد خدماتی به یک سازمان اجتماعی تبدیل شود، گفت: البته تبدیل شهرداری به سازمان اجتماعی، نه به معنای مداخله بلکه باید در ایجاد هماهنگی و جلب مشارکت عمومی در حوزه‌های مدیریت شهری و به عبارتی توسعه مبتنی بر اجتماع‌محوری باشد.

شهرداری تهران به دنبال جلب مشارکت عمومی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی استبه گزارش گروه جامعه سکینه اشرفی در جلسه کمیته فرهنگی و اجتماعی تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران که با حضور معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران برگزار شد، اظهار کرد: در سال‌های گذشته و در روند تبدیل شهرداری تهران به یک نهاد اجتماعی، آن‌چنان وظایف این نهاد گسترده شده که ماهیت اصلی این نقش را از این منظر، با یک آسیب ساختاری مواجه شده است.

وی افزود: هرچقدر شهرداری در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی برای خودش وظیفه تعریف کند، سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول در این حوزه خودشان را عقب کشیده و این وظایف بر گستره وظایف مدیریت شهری افزوده می‌شود.

اشرفی با بیان مثالی درباره عقب‌نشینی بهزیستی از مسئولیت‌پذیری در حوزه زنان در معرض آسیب شهر تهران گفت: چندی پیش در بازدیدی که از سامان‌سرای زنان در لویزان تهران داشتیم مشخص شد، بخش زیادی از نارضایتی موجود مربوط به نبود مسئولیت‌پذیری بهزیستی است، اما چون شهرداری پیشگام شده، نهاد‌های متولی اصلی، خودشان را عقب کشیده‌اند.

معاون شهردار تهران همچنین با تأکید بر اینکه باید بخشی از وظایف حوزه شهری به سمن‌ها و گروه‌های مردمی واگذار شود، بیان کرد: نحوه تعامل شهرداری با سمن‌ها باید شفاف شده و چارچوب واگذاری امور به سمن‌ها نیز با شیوه‌نامه خاصی، مشخص شود.

وی در ادامه به موضوع ضرورت توجه به جایگاه زنان به‌طور مستقل علاوه بر خانواده در برنامه سوم توسعه شهر تهران پرداخت و گفت: منزلت اجتماعی زنان، پیشگیری از آسیب‌پذیری زنان، مشارکت زنان در امور شهری و ارتقای امنیت اجتماعی زنان موضوعاتی است که هم شهرداری و هم شورای شهر بر آن تأکید دارند و در برنامه سوم شهر تهران نیز باید به‌صورت خاص به آن توجه شود.

ضرورت تشکیل شورای عالی فرهنگی و اجتماعی در شهرداری

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه باید نگاه اجتماعی و فرهنگی در همه برنامه‌ها و پروژه‌های شهری اعمال شود، گفت: روح حاکم بر برنامه سوم توسعه شهر تهران باید متناسب با اهداف فرهنگی و اجتماعی و تبدیل شهر به یک شهر انسان‌محور سامان پیدا کند تا بتوانیم به هدف نهایی که تبدیل شهرداری به یک سازمان اجتماعی است، دست پیدا کنیم.

ولی الله شجاع‌پوریان افزود: البته موضوعات فرهنگی و اجتماعی به لحاظ واژه‌ای بسیار تفسیرپذیر هستند و در برنامه‌ریزی‌ها باید به‌گونه‌ای دیده شوند که با شاخص کمی و کیفی قابل‌اندازه‌گیری باشند؛ برای مثال وقتی از افزایش تاب‌آوری اجتماعی صحبت می‌کنیم باید مشخص شود که منظور چیست و چه شاخص‌هایی برای آن مدنظر قرار می‌گیرد.

معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با داشتن دو شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی و برج میلاد، دو سازمان ورزش و خدمات اجتماعی و شش اداره کل و تعدادی مرکز و ستاد وابسته، یک مجموعه گسترده را هم به لحاظ نیروی انسانی و هم به لحاظ اعتبارات به خود اختصاص داده است؛ ازاین‌رو، جایگاه فرهنگی و اجتماعی باید در برنامه سوم توسعه شهر تهران، متناسب با این ظرفیت دیده شود.

وی با اشاره به اینکه تعدد نهاد‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح شهرداری تهران و برخی نهاد‌های دیگر، باعث موازی کاری و هدر رفت سرمایه‌ها در شهر می‌شود، ادامه داد: شهرداری تهران نیاز به یک شورای عالی فرهنگی و اجتماعی دارد تا بتواند نسبت به ایجاد هماهنگی بین نهاد‌ها و سازمان‌های متولی در این بخش اقدام کند، زیرا شیوه فعلی، نه به صلاح شهرداری است و نه به صلاح شهروندان است.

شجاع‌پوریان تأکید کرد: وجود نهاد‌های متعدد فرهنگی و انجام اقدامات موازی، تنها به هدر رفت بودجه و اتلاف سرمایه مردم منجر می‌شود و خروجی مشخصی را هم نمی‌توان از آن به دست آورد.

در این جلسه که با حضور دو معاون شهردار و کارشناسان حوزه‌های مرتبط برگزار شد، احکام مرتبط با حوزه فرهنگی و اجتماعی در برنامه پیشنهادی سوم توسعه شهر تهران، ارزیابی و بازآرایی شد.

 انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *