شکست سنگین رضا عطاران و امین حیایی در گیشه/خانم یایا نامزد بدترین فیلم اکران ۱۳۹۷

9:18 - 23 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۷۴۷۴
خانم یایا نه تنها بدترین فیلم کاهانی محسوب می‌شود بلکه می تواند یکی از شانس‌های اصلی بدترین فیلم اکران شده در سال جاری نیز محسوب شود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، طی سالهای اخیر سینمای ایران به سمت گیشه محور بودن رفته و اکثریت آثار چرخه اکران را آثار کمدی به اصطلاح بفروش به خود اختصاص داده اند.

شروع این نوع از سینمای کمدی را می‌توان اکران فیلم "من سالوادور نیستم" تلقی کرد. فیلمی که از تمامی جهت از سوی اهالی رسانه و منتقدین نقد شد اما با المان‌هایی مانند شوخی‌های سطحی و مبتذل سعی در فروش حداکثری در گیشه داشت.

شکست سنگین رضا عطاران و امین حیایی در خانم یایا/فیلمی که نباید ساخته می‌شد

این روند بعد از من سالوادور نیستم شدت گرفت و رضا عطاران به یکی از بازیگران بفروش و البته کلیشه‌ای سینما مبدل شد. الگوی اینگونه آثار تنها روی شوخی‌ها و بداهه های کمیک بازیگران ختم می‌شد و به نوعی هیچگونه اثری از فیلمنامه در اثر نبود.

پس از آن آثاری همچون نهنگ عنبر یک و دو، هزارپا و مصادره با همان روند ساخته شدند. این آثار همگی به ساخت و بازسازی دهه شصت می پرداختند. این بازسازی اما تنها به سطح، برخی لباس ها و اتفاقات کاملاً دم دستی ختم می‌شد.

رضا عطاران در تمامی این چهار اثر نقشی شبیه به هم را ایفا کرد و از این حیث نقطه منفی در کارنامه خود به ثبت رساند. بازیگری که آثاری همچون دهلیز، طبقه حساس، اسب حیوان نجیبی است و خوابم میاد را در کارنامه خود می‌دید حالا به بازیگری مبدل شده بود که تنها دلیل انتخابش گیشه بود.

شکست سنگین رضا عطاران و امین حیایی در خانم یایا/فیلمی که نباید ساخته می‌شد

عبدالرضا کاهانی که سابقه همکاری موفقی با عطاران داشت این بار به سراغ همین الگو رفته می‌خواهد با نوعی از کمدی سطحی فروش خوبی را به ثمر برساند. چاشنی این اتفاق را می توان در همکاری حمید فرخ نژاد، امین حیایی و رضا عطاران دید.

البته همچون عطاران فرخ‌نژاد که به شدت دوران افول خود را سپری می کند هم نقشی کاملاً ساده و به نوعی ضد نقش ایفا کرده است. حیایی هم با همان تیپ معروف خود در آثاری همچون ساخت ایران پا به عرصه گذاشته است.

اما مشکل تنها به بازیگران ختم نمی شود و یکی از بزرگترین نقاط ضعف اثر را باید در فیلمنامه گسسته و بی سرانجام اثر دانست. این فیلم بدون شک بدترین تجربه کارگردانی کاهانی است که حالا در کنار ان فیلمنامه مبتدیانه این بد را بدتر کرده است.

مشکل آنجاست که این اثر هیچ فیلمنامه ای ندارد. کارگردان و عوامل به تایلند رفته‌اند و بر اساس اتفاقات سطحی و شوخی‌های دم دستی خودشان فیلمبرداری آغاز شده است. هیچ خط درست روایی در اثر دیده نمی شود و شخصیت پردازی در بدترین سطح خود قرار دارد.

شکست سنگین رضا عطاران و امین حیایی در خانم یایا/فیلمی که نباید ساخته می‌شد

فیلم سینمایی خانم یایا با وجود اینکه از دور اثری خوب دیده می‌شود اما از نزدیک اتفاقی منفی در سینمایی امروز است. خانم یایا نه تنها بدترین فیلم کاهانی محسوب می‌شود بلکه می تواند یکی از شانس‌های اصلی بدترین فیلم اکران شده در سال جاری نیز محسوب شود.

اما نکته جالب توجه در اکران فیلم خانم یایا در آنجاست که بر خلاف پیش بینی‌های تیم تولید و با وجود اسامی سرشناس در میان بازیگران اثر فروش بسیار بدی داشته و در نزدیک به یک هفته هنوز هشتصد میلیون تومان هم نفروخته است. این در حالی است که برای آثاری که به قصد گیشه ساخته می‌شود هفته اول می تواند فروشی معادل سه میلیارد تومان به ثبت برساند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *