ایران با موفقیت از پس تحریم‌های آمریکا برخواهد آمد/متحدان آمریکا دیگر به این کشور اعتماد ندارند

6:55 - 25 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۷۳۵۴
پایگاه ایندیپندنت آنلاین در مطلبی نوشته است که تحلیلگران می‌گویند ایران به دلیل افزایش قیمت نفت خام و تعمیق اختلافات آمریکا و سایر قدرت‌های بزرگ در مقابل تحریم‎های واشنگتن خواهد ایستاد.
ایران با موفقیت از پس تحریم‌های آمریکا برخواهد آمد/متحدان آمریکا دیگر به این کشور اعتماد ندارندبه گزارش گروه بین الملل ، تحلیلگران و شخصیت‎های سیاسی جهانی می‌گویند ایران همزمان با افزایش قیمت نفت خام و تعمیق اختلافات آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی تحت تاثیر تحریم‎های آمریکا قرار نخواهد گرفت.
 
ایندیپندنت آنلاین می‎نویسد: یک دیپلمات اروپایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: "وضعیت ایران به دلیل افزایش قیمت نفت و واقعیت انزوای فعلی آمریکا، بهتر از سال‌های پیش از سال ۲۰۱۶ است. "

ایران در اوایل سال ۲۰۱۶ به واسطه توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی از قید تحریم‌های جهانی آزاد شد. اما ترامپ رئیس جمهور آمریکا، ماه می‌ سال جاری آمریکا را از این توافق خارج کرده و دلیل این اقدام را منتفع بودن صرف ایران از این توافقنامه اعلام کرد. پس از آن بخشی از تحریم‌های لغو شده در نتیجه توافقنامه هسته‌ای، مجددا علیه ایران اجرا شد و ۵ نوامبر نیز دور جدید تحریم‌ها با هدف آسیب رساندن به صنعت نفت و بانکداری ایران اعمال شدند.

ترامپ درصدد است ایران را به پذیرش محدودیت‌های بیشتر بر فعالیت‌های هسته‌ای خود، رها کردن برنامه‌های موشکی و دست کشیدن از حمایت از یمن و سوریه وادارد.

اما جبهه متحد جهانی متشکل از قدرت‌های بزرگ که پیشتر در طراحی و اعمال تحریم‌ها علیه ایران و نیز تحمیل محدودیت‌های هسته به این کشور با آمریکا همراهی می‌کردند، از زمان روی کار آمدن ترامپ و به چالش خوردن وی با متحدانش در طیف وسیعی از مسائل از تجارت گرفته تا امنیت دسته جمعی، در مقابل این تصمیم رئیس جمهور آمریکا ایستادند.

سایر طرف‌های معاهده هسته‌ای - آلمان، فرانسه، انگلیس، اتحادیه اروپا، روسیه و چین – خروج ترامپ از این پیمان را محکوم کرده‎اند. اتحادیه اروپا در حال آماده سازی مکانیسم مالی است تا ایران بتواند صادرات نفتی و غیرنفتی خود را با ارزی غیر از دلار انجام دهد.

یک دیپلمات دیگر می‎گوید: "این یک دوره دشوار خواهد بود، اما اقتصاد ایران به دلایل مختلف آن را تحمل خواهد کرد؛ از جمله واقعیت تحریم روسیه توسط آمریکا و اتحادیه اروپا، مسائل سیاسی و مالی منحصر به فرد عربستان سعودی و جنگ تجاری چین و آمریکا. "

شکاف میان قدرت‌های بزرگ و تلاش اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم‌های ترامپ باعث افزایش قدرت ایران شده است.

آندرین سکلند می‎گوید: "تهران احتمالا بخش قابل توجهی از درآمد ارز خارجی خود را حفظ خواهد کرد. این امر تهران را به ادامه تخصیص یارانه به واردات کالا‌های اساسی انتخاب شده و کاهش هزینه‌ها قادر خواهد ساخت. از این طریق تورم هم کنترل خواهد شد. "

مقامات ایرانی برای مقابل با تحریم‎ها، اقدامات کنترل شده‌ای مانند تخصیص دلار به واردکنندگان کالا‌های اساسی مانند مواد غذایی، دارو و دیگر کالا‌های ضروری را از سوی دولت انجام خواهند داد.

ایندیپندنت در بخش دیگری نوشت: مقامات ایران در حال استفاده از فرصت انزوای ترامپ پس از خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، سیر صعودی قیمت نفت و اعلام معافیت ۸ کشور وابسته به نفت خام ایران از تحریم‌های ثانویه هستند.

یک مقام ارشد ایرانی گفت: "قیمت نفت خام در حال افزایش است. حتی اگر فروش نفت ایران به ۸۰۰ هزار بشکه در روز برسد، ما قادر به اداره اقتصاد کشور خواهیم بود. اما ما خیلی بیشتر از آن صادر خواهیم کرد."

صادرات نفت خام ایران در ماه اکتبر، براساس داده‌های شرکت‌های اطلاعاتی حدود ۱.۸۲ میلیون بشکه در روز بوده است.

ترامپ معافیت ۱۸۰ روزه‌ای را برای چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا، یونان، تایوان و ترکیه در نظر گرفته که در مجموع ۸۰ درصد نفت ایران را خریداری می‌کنند.
 
این پایگاه در پایان می‎نویسد: ایران در مقابله با تحریم‌های بین المللی، انعطاف پذیری و ابتکار قابل توجهی از خود نشان داده است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *