برق رسانی به ۲۲۹ روستا از طریق تجدیدپذیر‌ها/ رشد ۳ هزار مگاواتی ظرفیت تجدید پذیرها تا سال ۲۰۲۱

10:13 - 21 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۶۸۷۲
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
بررسی‌های حاکی از آن است که از تعداد ۵۷ هزار و ۹۵ روستای برق دار شده برق بالغ بر ۲۲۹ روستا از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، کاهش منابع آبی در کشور در سال‌های اخیر به دلیل کم بارشی‌ها و تغییر اقلیم به مساله جدی تبدیل شده است از این رو صرفا با صرفه‌جویی در مصارف خانگی نمی‌توان کمبود‌ها در این بخش را جبران کرد و باید به فکر جایگزین مناسبی برای تامین انرژی برق به جای استفاده از نیروگاه‌های برق آبی بود.

در این میان یکی از بهترین روش‌های تامین انرژی، استفاده از پنل‌های خورشیدی به جای نیروگاه‌های آبی است که در سال‌های اخیر به دلیل هزینه پایین و آلودگی کمتر نسبت به روش‌های دیگر مورد توجه بسیاری از کشور‌های در حال توسعه قرار گرفته است.

البته توجه به استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر به ویژه پنل‌های خورشیدی در ایران در سال‌های اخیر باعث شده است که در بسیاری از شهر‌ها افراد با استفاده از پنل‌های خورشیدی انرژی مورد نیاز خود را با کمترین هزینه تهیه کنند و بحث خرید تضمینی انرژی‌های تجدید باعث تشویق افراد به تولید بیشتر شده است.

در حال حاضر از ۱۰۰ درصد تجهیزات مصرفی در نیروگاه‌های تجدید پذیر حدود ۸۵ درصد آن کاملا در ایران تولید می‌شود و ۱۵ درصد باقی مانده را تجهیزات الکترونیکی تشکیل می‌دهد که به همین منظور سه مرکز دانش بنیان در مشهد، تهران و شیراز نسبت به طراحی و نمونه سازی آن اقدام کرده‌اند.

استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر برای برق رسانی به روستا‌های محروم یکی از مهمترین استفاده‌ها از انرژی‌های تجدید پذیر بوده است به طوریکه در روستا‌های کشور با صرف هزینه اولیه برای خرید تجهیزات، برق مصرفی افراد به طور کامل تامین می‌شود.

این در حالی است که تعداد روستا‌های برق‌دار شده تا پایان مهرماه به ۵۷ هزار و ۹۵ روستا با تعداد چهار میلیون و ۴۹۷ هزار خانوار رسیده است که از این تعداد برق ۲۲۹ روستا با دو هزار و ۵۳۶ خانوار از طریق سیستم‌های انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شده است.

همچنین طی سال‌های اخیر تعداد سه هزار و ۲۶۰ خانوار عشایری و کوچ‌نشین در برخی از مناطق کشور از طریق دستگاه‌های تولید برق خورشیدی قابل‌حمل برق‌رسانی شده است.

در همین راستا سید محمد صادق‌زاده رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در تازه‌ترین صحبت‌های خود گفته است بیش از ۹۵ درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر در مناطق روستایی و محروم احداث شده و دو نیروگاه کوچک‌مقیاس دو هزار شغل ایجاد کرده و ابراز امیدواری کرد این تعداد به چهار هزار مگاوات برای سال آینده افزایش می‌یابد.

همچنین با توجه به پتانسیل بالای ایران در تولید انرژی‌های تجدید پذیر و از سوی دیگر تعرفه‌های جذاب خرید تضمینی برق تولیدی از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، در بسیاری از موارد باعث تشویق سرمایه‌گذار به تولید انرژی تجدید پذیر می‌شود که این امر در کنار اشتغال زایی و درآمد برای فرد به نفع منابع کشور است.

در همین راستا رایزنی‌های اولیه با بخش خصوصی نشان می‌دهد که در سال جاری رقمی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت برای انرژی‌ها تجدید پذیر در نظر گرفته شده است که این امر می‌تواند عامل موثری برای افزایش تولید انرژی تجدید پذیر محسوب شود.

لازم به ذکر است که اردکانیان وزیر نیرو در تازه‌ترین صحبت‌های خود اعلام کرد دولت ایران مصمم است تا سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۳۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تجدیدپذیر‌ها در کشور اضافه کند.

با این تفاسیر توجه به انرژی‌های تجدید پذیر می‌تواند گام موثری درتامین انرژی پاک و کم هزینه در کشور محسوب شود که علاوه بر برطرف کردن نیاز می‌تواند برای استفاده کمتر از نیروگاه‌های برق آبی در زمان کم آبی موثر باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *