نسخه‌های فوق‌العاده طب سنتی برای درمان لاغری/ ۳ راه رفع سرفه‌ با طب سنتی/ ۱۰ علامت زخم معده را بشناسید/ کارهایی که بعد از غذا خوردن نباید انجام دهید

14:17 - 20 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۶۶۵۵
اگر میخواهید بدانید چه کنیم تا اشتهای صبحانه خوردن داشته باشیم؟ و اینکه خوراکی‌های سنتی برای پیشگیری از آلزایمر کدامند حتما بسته سلامت امروز را بخوانید.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ،اگر لاغر هستید و می‌خواهید کمی وزنتان را بالا ببرید می‌توانید با کمک طب سنتی تا حدودی به نتیجه‌ی دلخواهتان برسید.در این مطلب راهکار‌های طب سنتی برای درمان لاغری را مشاهده می‌کنید.

چرا افراد لاغر باید وزنشان را افزایش دهند؟
از دیدگاه طب سنتی هر وقت بدن به لاغری گرایش پیدا کند یا به حد افراط چاق شود استعداد بیماری‌های شدیدی را پیدا می‌کند؛ بنابراین باید از آن جلوگیری کرد.در واقع افراد لاغر بیش از سایر افراد به بیماری‌های عفونی و تب‌دار مبتلا می‌شوند و ناراحتی‌هایی مثل غم و غصه، بیداری و تحرک زیاد نیز در این افراد بیشتر دیده می‌شود. معمولاً این افراد اگر زیاد غذا هم بخورند، خیلی چاق نمی‌شوند. غذا باید در بدن بنشیند و بدن غذا را بپذیرد تا جذب شود.


نسخه‌های فوق‌العاده طب سنتی برای درمان لاغری
دلایل لاغری از دیدگاه طب سنتی
لاغری بدن به چند علت عمده مانند ضعف بدن، کیفیت پایین و کم بودن خون در بدن و خشکی مزاج افراد است. عدم کیفیت خون در بدن موجب کاهش عضله و گوشت در بدن می‌شود.از دیگر دلایل لاغری در طب سنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* کاهش خوردن غذا
* مصرف مداوم غذا‌هایی که فاسد شده یا میلی به خوردن آن نیست
* سوء مزاج
* انسداد در کبد و عروق روده
* ورم طحال که باعث ضعیف شدن کبد می‌شود
* انگل‌های روده‌ای
* ورزش زیاد از حد و با سرعت زیاد

روش‌های مختلف درمانی در طب سنتی برای افزایش وزن افراد لاغر

مواد غذایی چاق‌کننده؛ مناسب برای لاغر‌ها
* مصرف آبگوشت، حلوا با آرد گندم یا برنج و بادام، شیر برنج، شیر بادام، کله پاچه گوسفند، انواع حلیم‌ها در صورت داشتن معده خوب و هضم مناسب می‌تواند در چاق شدن مناسب افراد لاغر مفید باشد.
* مصرف عسل بعد از غذا به چاق شدن افراد کمک می‌کند.
* افراد لاغر اگر به مدت ۲ ماه از انجیر خیسانده در عرق انیسون به صورت ناشتا استفاده کنند، چاق می‌شوند چرا که انجیر و انیسون مجاری جذب غذا را باز کرده و موجب تقویت بدن می‌شود؛ ۱۰ عدد انجیر برای افراد بزرگسال و ۵ عدد انجیر برای کودکان کافی است.مصرف آبگوشت، حلوا با آرد گندم یا برنج و بادام، شیر برنج، شیر بادام، کله پاچه گوسفند، انواع حلیم‌ها در صورت داشتن معده خوب و هضم مناسب می‌تواند در چاق شدن مناسب افراد لاغر مفید باشد.
* مصرف کنجد با شکر، گوشت بلدرچین، کبک، کاهو، برنج و نان و غذا‌هایی که موجب افزایش غلظت و رطوبت در بدن می‌شود و همچنین مصرف انار شیرین بعد از غذا برای چاق شدن افراد مناسب است.
* یکی دیگر از دستورات غذایی این است که باقلای خرد شده و مغز تخم کدوی شیرین را نرم کوبیده و با آب انار شیرین و روغن بادام مخلوط شود.
* همچنین می‌توان مقداری نخود را در شیر خیساند تا شیر را جذب کند و سپس این مقدار خشک شود و مقدار ۸۰ گرم آن با برنج، جو، گندم و نان خشک هر کدام ۴۰ گرم، مخلوط شده و در شیر مانند حریره تهیه شود.
* مصرف مغز بادام شیرین و فندق برای افزایش وزن توصیه می‌شود.
* می‌توان مصرف پرندگان چاق کننده مثل مرغابی و کبک را نیز در هفته افزایش داد.
* افرادی که لاغر هستند و از لاغری رنج می‌برند می‌توانند از آب و عسل و کمی لیموترش استفاده کنند.
* مصرف انجیر خشک خیسانده در عسل و عرق انیسون یا دم کرده انیسون خود راهی برای چاق شدن افراد لاغر است. انیسون بذری است مثل رازیانه که همراه با انجیر، مجاری غذا را در بافت‌ها باز می‌کند و باعث جذب غذا به سمت مجاری می‌شود. انجیر گرم و‌تر است و رطوبت آن به اندازه است مخصوصاً خیسانده آن باعث تقویت مغز، قلب و کلیه می‌شود و باعث وضعیت بهتری برای بدن افراد لاغر می‌شود.
* کسانی که به مصرف برنج عادت دارند بهتر است که آن را با مصلحاتش بخورند. مثلاً مصلح برنج زیره، زرشک و زعفران است.
* خوردن سرخ کردنی‌ها به دلیل حرارت و خشکی که ایجاد می‌کند می‌تواند باعث تشنگی شود.
* استفاده از خاگینه با شیره انگور غذایی مقوی بوده و از ضعف پیشگیری می‌کند.
* مصرف شیر برنج به عنوان وعده صبحانه نه تنها برای چاق شدن مفید است بلکه به تقویت بدن نیز کمک می‌کند؛ چرا که موجب تولید خون باکیفیت در بدن می‌شود. شیربرنج برای افراد دارای طبع سرد و خشک و کسانی که غلبه خلط سودا در بدن دارند، مناسب است خصوصاً برای افراد لاغر، کودکان و پیران مفید است. در منابع طب سنتی آمده است که زیاد خوردن شیربرنج موجب افزایش طول عمر می‌شود.
* بادام درختی با مویز میل کنید.
* نخودچی با کشمش بخورید.
* شاه‌بلوط با شیر میل کنید.
* ارده + شیره انگور + کمی آبغوره میل کنید.
* انجیر با زیتون میل کنید.
* شب‌ها پنیر با گردو میل کنید.
* در سالادتان کمی یونجه یا دارواش بریزید.
* گز با پسته میل کنید.
* دیزی آبگوشت با نخود فراوان میل کنید.
* حلیم با کنجد فراوان و کمی دارچین میل کنید.
* فرنی را با پودر سنجد مخلوط و میل کنید.

حمام در افراد لاغر
افرادی که لاغر هستند، با آب‌های گرم و معدنی استحمام کنند چرا که آب گرم معتدل مواد ضروری را به سمت عضلات پیش می‌برد.استحمام با آب خیلی گرم بدن را تحلیل برده و لاغر می‌کند، ولی استحمام با آب نیم گرم بدن را چاق می‌کند. همچنین بعد از حمام استفاده از روغن‌های مرطوب کننده روی پوست توصیه می‌شود. البته نه به مقدار زیاد، چون افراط در مصرف آن بافت سطحی بدن را شل می‌کند. حداقل هر سه ماه یک بار نوره یا واجبی کشیده شود.

ورزش در افراد لاغر
ورزش سخت بدن را لاغر و ورزش ملایم و نرم صبحگاهی بدن را چاق می‌کند و مصرف غذا بعد از این ورزش موجب می‌شود غذا به سمت بافت‌های بدن جذب شود.

بودرمانی در افراد لاغر
به خودتان عطر بزنید. استشمام بو‌های خوش موجب از بین رفتن ضعف بدن می‌شود. بوی خوش موجب تقویت قلب شده در نتیجه خون خوب در بدن به جریان می‌افتد و ضعف بدن از بین می‌رود.

در نهایت این که لباس و پوشاک کتان بپوشید. لباس نرم پوشیدن، حفظ آرامش، بوییدن عطر‌های خوشبو، دوری از غم و غصه و داشتن نشاط و خوشی از دیگر توصیه‌هایی است که برای چاق شدن به آن می‌توان اشاره کرد.

۱۰ علامت زخم معده را بشناسید

زخم معده، معمولا در دیواره معده یا ابتدای روده کوچک یا اثنی عشر به وجود می‌آید. زخم معده می‌تواند بسیار دردناک باشد؛ به همین دلیل نادیده گرفتن آن ممکن نیست و در صورتی که درمان نشود، زخم دیواره معده را از بین می‌برد و سوراخ ایجاد می‌کند یا به رگ‌های خونی آسیب می‌رساند. در این مطلب به ۱۰ علامت زخم معده اشاره شده است.

نسخه‌های فوق‌العاده طب سنتی برای درمان لاغری
درد معده: درد به ویژه بین جناغ سینه و ناف، پس از مصرف غذا به وجود می‌آید. درد به طور امواج سوزنده می‌آید و می‌رود.

افزایش سوءهاضمه: زخم معده می‌تواند سوءهاضمه و درد بر اثر گاز معده ایجاد کند. در این موارد فرد پس از صرف غذا یا آروغ می‌زند یا دچار سکسکه می‌شود.

حالت تهوع: به علت تغییر حجم مایعات، فرد دچار حالت تهوع خفیف یا شدید می‌شود. معمولاً در حالت ناشتا، فرد دچار حالت تهوع می‌شود.

سنگینی معده: با ایجاد زخم معده، فرد احساس سنگینی و سیری در معده می‌کند. همان حالتی که پس از مصرف زیاد آب احساس می‌شود.

علایم مشابه آنفلوآنزا: بیشتر بیماران مبتلا به زخم معده، دچار علایم آنفلوآنزا مانند خستگی مفرط، کسالت، تب، حالت تهوع و... می‌شوند.

از دست دادن اشتها: درد شدید و ناگهانی که مبتلایان چند ساعت پس از هضم غذا دچار آن می‌شوند، باعث می‌شود از غذا خوردن بترسند و در نتیجه اشتهای خود را از دست می‌دهند.

گرسنگی بدون دلیل: در این بیماران احساس گرسنگی، چند ساعت پس از صرف یک غذای کامل امری طبیعی است.

کاهش وزن ناگهانی: با کم شدن اشتها، کاهش وزن امری طبیعی است. بالا آوردن مکرر پس از صرف غذا نیز می‌تواند علت دیگر کاهش وزن باشد.

استفراغ خونی: به علت افزایش میزان مایعات در روده و معده استفراغ امری طبیعی است. در صورت ظاهر شدن خون در استفراغ ممکن است زخم پیشرفته باشد. در این موارد فرد به درمان فوری نیاز پیدا می‌کند.
 
چه کنیم تا اشتهای صبحانه خوردن داشته باشیم؟

به هزار و یک دلیل بهتر است صبحانه بخوریم، اما به یک دلیل خیلی مشخص، نمی‌توانیم این کار را انجام بدهیم! دلیل ما این است: وقتی از خواب بیدار می‌شویم اشتها نداریم.اصلاً اول صبح دهان ما مزه‌ی تلخی می‌دهد؛ چه‌طور می‌توانیم به یک صبحانه کامل فکر کنیم؟ البته تابستان‌ها وضعیت فرق می‌کند. دیر بیدار می‌شویم و فرصت داریم مدت‌ها چرت بزنیم تا کم‌کم اشتهایمان باز شود. ما چنین آدم‌هایی هستیم! نگو که تابستان آن‌قدر‌ها مهم نیست و نگو که اتفاقاً در فصل مدرسه باید حتماً صبحانه بخوریم!

صبحانه چیست؟
از من بپرسید می‌گویم یک وعده غذای زوری که عکس‌هایش بسیار زیباست و در جست‌وجو‌های اینترنتی می‌توان زیباترین میز‌های غذا را با نام صبحانه پیدا کرد. اما وقتی خودت می‌خواهی همان صبحانه را بخوری نمی‌دانم چرا نمی‌شود! و اگر از شما بپرسند، می‌گویید: البته که صبحانه اولین وعده‌ی غذایی برای تأمین مواد لازم برای بدن است و البته آن‌ها که صبحانه می‌خورند به بدنشان کلسیم، فیبر، روی و آهن بیش‌تری وارد می‌کنند و در وعده‌های غذایی بعدی هم بدنشان ویتامین‌ها و مواد معدنی بیش‌تری جذب می‌کند.

نسخه‌های فوق‌العاده طب سنتی برای درمان لاغری
اگر صبحانه بخوریم...
تحقیقات مختلفی در این زمینه صورت گرفته که یکی از معروف‌ترین آن‌ها را پژوهشگران دانشگاه مینه‌سوتا انجام داده‌اند. این تحقیق نشان می‌دهد بچه‌هایی که قبل از رفتن به‌مدرسه صبحانه می‌خورند، نمره‌های دیکته و ریاضی بهتری می‌گیرند، در مدرسه تمرکز بیش‌تری دارند و با دیگران بهتر رفتار می‌کنند و البته نسبت به دانش‌آموزانی که برای خوردن صبحانه از خواب بیدار نمی‌شوند، سالم‌ترند. دانش‌آموزانی که با خوردن صبحانه روانه‌ی مدرسه می‌شوند، مشکلات رفتاری کم‌تری دارند؛ بنابراین آن‌هایی که ۲۰ دقیقه قبل از آغاز کلاس، صبحانه میل می‌کنند، نسبت به‌گروهی که یک ساعت قبل، صبحانه مصرف کرده‌اند بیش‌تر تمرکز دارند و نمره‌های بالاتری می‌گیرند.با توجه به این نکته که بیش‌ترین فعالیت فکری دانش‌آموزان در ساعت‌های آغاز روز است، پس صبحانه باید شامل مواد غذایی‌ای باشد که بتواند یک سوم کل انرژی مورد نیاز روزانه را (معادل ۶۰۰ تا ۷۰۰ کالری برای پسران و حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری برای دختران) تأمین کند.

نخوریم چه می‌شود؟
یک انتخاب، خوردن صبحانه است که به آن اشاره شد. انتخاب دیگر نخوردن صبحانه است که ببینیم چه تبعاتی دارد: نخوردن صبحانه باعث می‌شود دانش‌آموزان احساس خستگی کنند و در نتیجه عصبی‌تر باشند. وقتی دانش‌آموز گرسنه باشد انرژی بدنش کاهش پیدا می‌کند و به دنبال کاهش انرژی بدن نیروی کافی برای فکر کردن ندارد، پس تمرکزش پایین می‌آید و در نتیجه یادگیری به شدت افت پیدا می‌کند. به‌طور کلی تغذیه‌ی نامناسب که به میزان کافی آهن، ید و پروتئین وارد بدن نکند، روی رشد ذهنی و بهره‌ی هوشی (IQ) تأثیر می‌گذارد.

چه بخوریم بهتر است؟
برای تأمین انرژی مورد نیاز بدن در ابتدای صبح انواع نان، مربا، کره، عسل، خامه، حلیم، پنیر، تخم‌مرغ، عدسی و غلات آماده‌ی صبحانه مثل برشتوک توصیه می‌شود. تکه‌هایی از یک سیب برش‌زده به همراه پنیر و گردو که پروتئین و فیبر دارند می‌تواند صبحانه‌ی سالمی باشد.البته می‌توانید یک تخم‌مرغ سفت شده را بین دو لایه نان گرد سبوس‌دار قرار بدهید و یک پرتقال تازه به صبحانه‌تان اضافه کنید.اگر باز هم میل نداشتیدبرای خودتان پیتزای صبحانه آماده کنید؛ به این ترتیب که یک تکه نان ترد را در نظر گرفته، ۳ قاشق غذاخوری پنیرکم‌چرب روی آن ریخته و تکه‌های برش‌خورده‌ی گوجه‌فرنگی را روی آن قرار دهید و در پایان حدود یک قاشق چای‌خوری روغن‌زیتون و مقدار کمی نمک و فلفل روی آن بریزید.حالا برای این که نتایج منفی نخوردن صبحانه را از خودمان دور کنیم بهتر است دنبال راه‌هایی بگردیم که اشتهایمان زیاد شود. مثل همان تصاویر میز‌های صبحانه که در جست‌وجو‌های اینترنتی دیدیم و ما را به‌خوردن صبحانه مشتاق می‌کند.اولین راه این است که شب‌ها کم‌تر شام بخوریم. این کار به احساس گرسنگی اول صبح خیلی کمک می‌کند. می‌توانیم به خوردن صبحانه‌ای متفاوت فکر کنیم و هم‌چنین به صبحانه به عنوان بخشی از درمان یک بیماری نگاه کنیم و اشتها ندارم و نمی‌توانم بخورم، را کنار بگذاریم و البته بهتر است وعده‌های غذایی را در وقت‌های معین و مشخصی صرف کنیم.مثلاً صبحانه ساعت هفت صبح، اگر ناهار در مدرسه هستیم ساعت ۱۲ و اگر در خانه صرف می‌کنیم بعد از پایان مدرسه و در نهایت شام را حدود ساعت ۹ شب بخوریم.
 
کارهایی که بعد از غذا خوردن نباید انجام دهید

شما هم احتمالا از زبان اطرافیان خود شنیده اید که بعذ از غذا خوردن نباید دراز کشید یا حمام کرد و یا... این توصیه‌ها ریشه علمی دارند؟ آیا بعد از غذا باید از انجام کار‌هایی پرهیز کنیم؟ چرا؟
 
۱-آب یخ ننوشید‌
می‌گویند نوشیدن آب یخ بعد از غذا باعث سرطان معده می‌شود، ولی این حرف پایه علمی چندان صحیحی ندارد و تنها مشکلی که با نوشیدن آب یخ بروز می‌کند، دل‌درد یا انقباض عضلات روده است. افراد دچار سندرم روده تحریک‌پذیر، بیشتر دچار این مشکل می‌شوند؛ بنابراین بهتر است آب خیلی سرد ننوشید. نکته دیگر اینکه نوشیدن آب بعد از صرف غذا، باعث رقیق شدن شیره معده می‌شود و می‌تواند در هضم غذا اختلال ایجاد کند؛ بنابراین بهتر است نیم ساعت قبل از غذا و نیم ساعت بعد از اتمام غذا، آب ننوشید.

۲-سیگار نکشید
برخی سیگاری‌ها به محض این که غذایشان تمام می‌شود، سیگارشان را روشن می‌کنند. در متون پزشکی آمده سیگار چه بعد از غذا و چه قبل از آن خطرناک است و خطر مصرف آن بعد از غذا بر خلاف تصور عموم مردم بیشتر نیست. حدود ۱۰۰ ماده سرطان‌زا در سیگار وجود دارد و کشیدن آن به‌طور کلی زیان‌بار است.نتایج تحقیقات نشان داده دود سیگار می‌تواند محیط معده را اسیدی کند و این عامل روی عملکرد معده تاثیر منفی می‌گذارد و مانع هضم صحیح غذا می‌شود. از سوی دیگر، کشیدن سیگار بعد از غذا، به‌خصوص در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر، درد و علایم شکمی را به دنبال خواهد داشت.

۳-میوه نخورید
با توجه به اینکه بعد از خوردن غذا معده پر و سنگین می‌شود، خوردن میوه به این سنگینی دامن می‌زند و در عمل هضم، مشکل ایجاد می‌کند و بهتر است یک تا دو ساعت پس از صرف غذا میوه میل نکنید. البته برخی افراد، به علت حساسیت نداشتن گیرنده‌های انسولین، پرخوری یا تحریک‌پذیری پانکراس، بعد از خوردن غذا تمایل به مصرف ماده شیرین دارند، که تنها به این افراد توصیه می‌شود بعد از صرف غذا، به جای مصرف شیرینی، مربا و سایر مواد قندی از میوه استفاده کنند.

۴-حمام نکنید
یکی از باور‌های عموم مردم این است که بعد از غذا نباید حمام کرد، زیرا احتمال بی‌هوش شدن و از حال رفتن در حمام بالاست. این حرف تا حدی اساس علمی دارد، ولی در مورد همه صدق نمی‌کند. افراد مسن و کسانی که بیماری‌های قلبی پیشرفته دارند، یا سرخرگ‌های اصلی خونرسان به مغز و شریان‌های گردن در آن‌ها تنگ است، بهتر است حداقل تا ۳۰ دقیقه بعد از خوردن غذای سنگین به حمام نروند، زیرا بعد از خوردن غذای نسبتا سنگین، خون به سمت دستگاه گوارش می‌رود و خون‌رسانی به مغز کاهش می‌یابد.پس حداقل نیم ساعت فاصله بین غذاخوردن و استحمام قرار دهید، به ویژه حمام داغ توصیه نمی‌شود، زیرا در جریان خون اطراف معده اختلال ایجاد می‌کند و بر هضم غذا اثر منفی می‌گذارد.

نسخه‌های فوق‌العاده طب سنتی برای درمان لاغری
۵-ورزش نکنید
ورزش ممکن است به قلب افراد دچار بیماری‌های قلبی- عروقی، فشار وارد کند. مصرف غذای سنگین و ورزش فوری بعد از آن، این فشار را چند برابر می‌کند. اگر غذای سبکی خورده‌اید، حداقل دو تا سه ساعت و در صورت مصرف غذای سنگین، حداقل سه تا چهار ساعت باید از انجام ورزش و فعالیت بدنی خودداری کنید.چنانچه بعد از غذا، ورزش کنید بدن شما انرژی بیشتری می‌سوزاند. اما به یاد داشته باشید منظور از غذا یک وعده غذایی کوچک و سبک و منظور از ورزش یک فعالیت بدنی سبک و ملایم است.دیواره معده یک بافت عضلانی است که با انقباض خود موجب مخلوط شدن غذا با آنزیم‌های گوارشی شده و به هضم غذا کمک می‌کند. این بافت عضلانی برای انجام عمل خود نیاز به خون و اکسیژن کافی دارد. غذای حجیم و سنگین و فعالیت بدنی شدید موجب می‌شوند که خون رسانی هم به عضلات دیواره معده و هم به عضلات اسکلتی بدن دچار اختلال گردد.اگر تصمیم دارید ورزش و فعالیت بدنی خود را به زمانی پس از صرف غذا موکول کنید، به یاد داشته باشید که کمتر و سبک‌تر غذا بخورید و همچنین فعالیت سنگین نداشته باشید.

۶-نخوابید
بطور کلی هضم غذا در حالت نشسته راحت‌تر انجام می‌شود. به مین دلیل توصیه می‌شود حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پس از صرف غذا دراز نکشید و نخوابید. این موضوع برای کسانی که رفلاکس اسید معده دارند بسیار ضروری است، این افراد برای پیشگیری از تشدید برگشت اسید معده به مری، به هیچ عنوان تا یک ساعت پس از صرف غذا نباید دراز بکشند یا بخوابند. اگر مشکل گوارشی خاصی ندارید، خوابیدن پس از صرف غذا مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند، هر چند توصیه کلی به همه برای عملکرد بهتر دستگاه گوارش و حرکات دودی معده، نخوابیدن پس از صرف غذاست.

۷-چای ننوشید
در میهمانی‌ها هنوز غذا تمام نشده، جلوی میهمان چای می‌گذاریم. چای می‌تواند محیط معده را اسیدی کند و تأثیر منفی بر مواد معدنی معده بگذارد. بعد از غذا مایعات باید با نیم تا یک ساعت فاصله مصرف شوند.چای از هر نوعی که باشد (سیاه، سفید و سبز)، دارای ماده‌ای به نام تانن است که با آهن موجود در منابع گیاهی ایجاد ترکیبی به نام تانات آهن می‌کند و موجب دفع آهن از بدن می‌شود و این امر به ویژه برای افرادی که مبتلا به کم خونی و فقرآهن هستند، مضر بوده و کم خونی آنان را تشدید می‌کند. چای حاوی یک فاکتور ضد ویتامین B۱ است و مانع استفاده بدن از ویتامین B۱ می‌شود بنابراین نتیجه می‌گیریم که مصرف چای با فاصله کوتاهی بعد از غذا، می‌تواند انسان را در معرض کمبود آهن و نیز کمبود ویتامین B۱ قرار دهد؛ بنابراین توصیه می‌شود حتی‌المقدور یک یا دو ساعت بعد از صرف غذا، چای بخورند و همچنین از خوردن چای پررنگ پرهیز کنند.
 
8-جسم سنگینی را بلند نکنید
افرادی که با معده پر، جسم سنگینی بلند می‌کنند، در واقع نوعی فعالیت بدنی انجام داده‌اند که می‌تواند به قلب فشار بیاورد. از سوی دیگر، این کار باعث افزایش فشار داخل شکم می‌شود و ایجاد ریفلاکس می‌کند. به همین دلیل بهتر است یکی دو ساعت بعد از صرف غذا از انجام این کار خودداری کنید.
 
خوراکی‌های سنتی برای پیشگیری از آلزایمر

بیماری آلزایمر به‌عنوان یکی از پیچیده‌ترین بیماری‌های مغزی ازجمله عارضه‌هایی است که از دوران میانسالی به بعد و به‌ویژه در دوران سالمندی گریبان بسیاری از افراد را می‌گیرد؛ بیماری‌ای که با تخریب سلول‌های مغز، فرد را دچار مشکلات پیچیده‌ای می‌کند. صرف‌نظر از توصیه‌های پزشکان برای در امان ماندن از عوارض آلزایمر و حتی پیشگیری از آن طب سنتی از دیر باز توصیه‌های مختلفی داشته است. در طب سنتی یکی از علل فراموشی، سردی مغز محسوب می‌شود که به همین‌خاطر توصیه طب سنتی علاوه بر گرم نگه داشتن سر و استفاده از کلاه‌های پشمی اجتناب و پرهیز از مصرف خوراک‌هایی با طبع سرد است.

نسخه‌های فوق‌العاده طب سنتی برای درمان لاغری
مصرف ارده با شیره انگور و خرما به‌عنوان یک خوردنی بسیار مقوی با طبع گرم در وعده صبحانه ازجمله توصیه‌های طب سنتی برای پیشگیری از آلزایمر است. توصیه می‌شود به‌مدت ۴ تا ۸ ماه، در هفته ۵ مرتبه از این مخلوط گرم و مقوی استفاده شود. مصرف روزانه مغز‌های خام گردو، پسته و فندق و بادام درختی به‌عنوان تنقلات روزانه علاوه بر جلوگیری از افزایش کلسترول در این زمینه نیز توصیه شده است. خوردن فسنجانی که از ترکیب مساوی بادام و گردو تهیه شود هفته‌ای ۳ مرتبه و خوردن روزانه ۴۰ عدد مویز نیز از دیگر پیشنهاد‌های طب سنتی در مقابله با آلزایمر است. از دیگر توصیه‌های طب سنتی در این زمینه استشمام مداوم عطر‌های گرم مانند عطر یاس و نرگس و همینطور گلاب اصل است. مصرف روزانه ۲ استکان شربت عسل نیز مؤثر تشخیص داده می‌شود.
 
درمانی برای سنگینی معده

اغلب سنگینی معده پس از خوردن غذا به وجود می‌آید و فرد دچار بی حالی می‌شود. چنین مشکلی نیز ناشی از یک نوع ناهماهنگی دستگاه گوارشی است که به علت هضم نشدن درست و به هنگام غذا مانع دفع طبیعی آن می‌گردد. بر اساس مطالعات پزشکی انجام یافته نوع مزاج تاثیر زیادی در هضم غذا‌ها دارد و می‌تواند فرد سرد مزاج را دچار مشکل کند. به همین خاطر حتی در برخی مواقع ممکن است شخص برای مدت زمان طولانی تری احساس سنگینی کند.طبق اظهارات محققان در عرصه طب سنتی تمامی مواد غذایی خورده شده در بخش‌های مختلف بدن ۴ بار هضم، مواد زائد آن دفع و با کیفیت‌ترین قسمت‌های آن‌ها جذب بدن می‌گردد. در زیر به مهم‌ترین هضم‌هایی که پس از مصرف غذا در بدن رخ می‌دهد می‌پردازیم. هضم مناسب مواد خوراکی از مشکلاتی مانند سنگینی معده و رودل شدن جلوگیری به عمل می‌آورد.

مراحل هضم شدن مواد غذایی در بدن انسان

هضم در دهان و معده
اولین هضم غذا‌ها در دهان و معده صورت می‌گیرد که مواد زائد حاصل از این هضم به شکل مدفوع از روده فرد خارج می‌گردد. به همین خاطر توصیه می‌شود که غذا به طور کامل جویده شود تا در مراحل بعدی نیز به خوبی هضم گردد.

هضم غذا در کبد
دومین هضم موا غذایی در کبد فرد صورت می‌گیرد. بدین صورت که مواد زائد حاصل از این نوع هضم به شکل ادرار و چرک از بدن فرد خارج شده و مواد جذب شده به ناخن و مو می‌رسد.

هضم در عروق
بر اساس مطالعات طب سنتی سومین نوع هضم در عروق رخ می‌دهد و مواد جذب شده از این هضم به خون تبدیل می‌شود.

هضم مواد غذایی در سلول‌های بدن
هضم چهارم نیز در سلول‌ها اتفاق می‌افتد و مواد حاصل از این نوع هضم به طرف اعضای جنسی حرکت می‌کنند. لازم به ذکر است که این مواد مناسب‌ترین پروتئین برای تولید مثل به شمار می‌روند.به طور کلی هضم کامل مواد غذایی در مدت زمان دو الی سه ساعت به طول می‌انجامد و برای برخورداری از سلامتی کامل این هضم بایستی به خوبی انجام گیرد.

نسخه‌های فوق‌العاده طب سنتی برای درمان لاغری
سنگینی معده از رایج‌ترین درد‌های معده

اگر بخواهیم رایج‌ترین درد‌های معده را نام ببریم سو هاضمه، سنگینی معده، ترش کردن، تلخی دهان، حالت تهوع صبحگاهی، بوی بد دهان و هضم ناقص مواد غذایی از مهم‌ترین آن‌ها خواهد بود. ولی سوالی که پیش می‌آید این است که باید برای جلوگیری از سنگینی معده و سایر مشکلات چه باید کرد؟

آسان‌ترین روش درمان سنگینی معده چیست؟
بهتر است به جای درمان بگوییم پیش گیری از سنگینی معده و نکات زیر را رعایت کنیم. برای این که از بروز مشکلات گوارشی در امان بمانید لازم است کار‌های ساده زیر را انجام بدهید یا ندهید که عبارت اند؛

پرخوری نکنید.
در بین غذا خوردن صحبت نکنید.
تند تند غذا نخورید.
فست فود نخورید.
غذا‌های سرخ شده را به حداقل برسانید.
از نوشیدنی‌های سالم مصرف کنید.

راحت‌ترین روش‌های درمانی سنگینی معده
کسانی که بعد از مصرف غذا‌های سنگین و گوشتی به مشکل سنگینی معده دچار می‌شوند بایستی از عرق زنیان استفاده کنند. هم چنین توصیه شدیدی به مصرف سبزیجات تازه همراه غذا به افراد می‌شود. خوردن سبزی‌های تازه هم به سم زدایی بدن و هم بهبود حرکات دودی روده و پیش گیری از یبوست کمک شایانی می‌کند.هم چنین دمنوش‌های گیاهی بابونه، گل گاو زبان، سنبل الطیب، بادرنجبویه و افسنتین در تسکین و درمان اعصاب معده فرد بسیار موثر است. در این راه درمانی گیاهی تمامی این گیاهان دارویی را به مقدار مساوی با یکدیگر ترکیب کرده و روزی سه لیوان نوش جان کنید.امیدواریم با رعایت نکات گفته شده و هم چنین به کارگیری روش‌های درمانی گفته شده سنگینی معده خود را درمان کنید.
 
حتما جگر مرغ بخورید

جواد حصاری استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز درباره جگر مرغ می‌گوید: جگر مرغ غذای خوشمزه‌ای است و خیلی‌ها به آن علاقه دارند. خیلی‌ها فکر می‌کنند این ماده غذایی خواصی ندارد و گاهی حتی مضر است، اما جالب است بدانید ویتامین ب۱۲ که از طریق جگر مرغ وارد بدن می‌شود تا سه برابر نیاز روزانه است. ویتامین ب۱۲ را شاید کمتر کسی بداند چه نقش و عملکردی در بدن دارد.

این ویتامین نقش اصلی در تولید سلول‌های قرمز خون دارد و از کم خونی و فقر آهن جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از ویتامین‌های موجود در جگر مرغ، ویتامین A است که مردم با آن بیشتر آشنایی دارند و به‌عنوان مثال می‌دانند به تقویت بینایی کمک زیادی می‌کند.جگر مرغ اسید فولیک هم دارد که معمولاً برای خانم‌ها خصوصاً خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، تجویز می‌شود، چون عاملی برای تقویت باروری است و از نقایص مادرزادی جنین هم جلوگیری می‌کند.همچنین فسفر موجود در جگر برای دندان و لثه و استخوان مفید است. اینجا باید به ویتامین B۱ موجود در جگر هم اشاره کنم که ترمیم بافت‌ها و سلول‌های بدن و پوست، از وظایف اصلی آن محسوب می‌شود.

نسخه‌های فوق‌العاده طب سنتی برای درمان لاغری
همه ما حتماً مطالبی خوانده و شنیده‌ایم درباره اینکه جگر مرغ مضراتی دارد، از جمله اینکه باعث به هم خوردن تعادل هورمونی می‌شود و ناهنجاری‌هایی را در این مورد به وجود می‌آورد. حصاری در این باره این‌طور می‌گوید: چنین چیزی درست نیست. البته جگر مرغ عضوی است که علاوه بر آنکه مواد مغذی را در خود دارد، محل تجمع و خنثی‌سازی سموم، برخی هورمون‌ها، واکسن‌ها و انواع آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی و خوراکی هم هست، اما این به آن معنا نیست که مضر باشد.همه فکر می‌کنند در مرغداری‌ها به وفور به مرغ هورمون و آنتی بیوتیک تزریق می‌شود، اما هزینه این مواد در کشور ما بالاست و با وجود آنکه منع خاصی برای استفاده از آن وجود ندارد و نظارت دقیقی هم صورت نمی‌گیرد، خود مرغداران به‌دلیل هزینه بالا از آن استفاده نمی‌کنند. در واقع متخصصان صنایع غذایی جگر را ماده غذایی بدون هورمون می‌دانند و من هم با این گفته موافقم.
 
نسخه خانگی برای درمان گلو درد

بگذارید خیالتان را راحت کنیم: ۸۰ درصد دارو‌هایی که برای تسکین گلودرد و رفع سرفه به فروش می‌رسند اثری ندارند. تنها راه خلاص شدن از این مشکل مرطوب نگه داشتن گلو است. گاهی وقت‌ها قرار دادن یک آب نبات نعنایی ساده در گوشه‌ی لپتان بیشترین کمک را به درمان سرفه‌های خشک و گلودرد می‌کند. در حالت کلی اگر مشکل خاصی ندارید و فقط سرفه می‌کنید از آبنبات‌هایی که در داروخانه‌ها و برای تسکین گلو درد به فروش می‌رسند استفاده کنید. توجه داشته باشید که در این مواقع مایعات زیادی بنوشید و نگذارید گلویتان خشک شود.در این مقاله قصد داریم چند راه حل خیلی ساده و ۱۰۰ درصد طبیعی را برای درمان گلو درد‌های زمستانی ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

شیرین‌ترین و خوشمزه‌ترین داروی گلودرد
از همان دوران باستان مصری‌ها، یونانی‌ها و رومی‌ها از عسل برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از گلودرد گرفته تا درمان زخم‌های عفونی استفاده می‌کردند. در واقع از هزاران سال پیش خواص درمانی عسل شناخته شده بوده است. امروزه دانشمندان همچنان در حال مطالعه و تحقیق در مورد این ماده‌ی غذایی شیرین هستند. علم جدید دوباره قابلیت عسل را برای درمان بسیاری از ناخوشی‌ها به اثبات رسانده است. قابلیت‌هایی که در طول سال‌ها و با ظهور آنتی‌بیوتیک‌ها کم کم در حال فراموشی بود. با کمک عسل می‌توانید در عرض چند هفته یک زخم را (البته اگر خیلی عمیق نباشد) خوب کنید. باید بدانید در برخی از بیمارستان‌های انگلستان، استرالیا و نیوزلند همین کار را برای بهبود زخم‌ها انجام می‌دهند.خاصیت ضدعفونی کنندگی عسل از وجود آنزیمی ناشی می‌شود که زنبور‌های زحمتکش به شهد اضافه می‌کنند. نام این آنزیم گلوکز اکسیداز است. این آنزیم در تبدیل قند به پروکسید اکسیژن نقش دارد. پروکسید اکسیژن یک ماده‌ی ضدعفونی کننده است که با نام آب اکسیژنه شناخته می‌شود. به مدد همین خواص ضدعفونی کنندگی است که عسل می‌تواند سرفه را رفع و گلو درد را تسکین دهد.

روش استفاده
زمانی که اولین علائم گلو درد را می‌بینید وقت را تلف نکنید و به سراغ عسل بروید. در این صورت گلودردتان خیلی زودتر درمان می‌شود. یک لیموترش بزرگ بردارید و آب آن را بگیرید. ۵ قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. هم بزنید و زمانی که احساس کردید گلویتان می‌سوزد یک قاشق چای‌خوری میل کنید. حتماً قبل از خواب هم یک قاشق چای‌خوری از این شربت معجزه گر بخورید. می‌توانید مقداری عسل را در آب گرم حل و با آن قرقره کرده و بعد قورت دهید.توجه داشته باشید قرقره کردن با جوش شیرین هم بسیار موثر است. مقدار کمی جوش شیرین را در نصف فنجان آب جوش حل کنید. بگذارید خنک شود و سپس قرقره کنید.

درمان گلودرد به کمک روی یا همان زینک
وجود زینک برای عملکرد سلول‌های بدن ما لازم و ضروری است. این ماده‌ی معدنی نقش موثری در عملکرد خوب سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. نتایج پژوهش‌های زیادی نشان می‌دهد که مصرف مکمل زینک باعث کاهش دوره‌ی سرماخوردگی، آنفولانزا و گلودرد می‌شود.توجه داشته باشید که گوشت قرمز، گردو، حبوبات و غلات کامل نیز حاوی میزان قابل توجهی روی می‌باشند. برای دریافت میزان کافی روی می‌توانید از مکمل نیز استفاده کنید. اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید و یا در مورد مصرف این مکمل شک دارید حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

نسخه‌های فوق‌العاده طب سنتی برای درمان لاغری
گلو درد: آویشن را دریابید
این گیاه مدیترانه‌ای نه تنها برای خوش طعم کردن غذا‌ها غوغا می‌کند بلکه برای درمان گلو درد نیز کارساز است.آویشن خواص ضدعفونی کنندگی دارد و به خوبی از پس میکروارگانیسم‌هایی مانند قارچ‌ها و باکتری‌ها بر می‌آید. علاوه بر این آویشن خواص ضداسپاسمی دارد. مصرف این گیاه به صورت دم کردنی یا جوشانده برای درمان گلودرد و سرفه بسیار موثر است.

روش مصرف
می‌توانید با جوشانده‌ی آویشن قرقره کنید. همچنین می‌توانید مقداری آویشن را دم داده و یک قاشق عسل به آن اضافه کنید. این جوشانده برای تسکین گلو درد فوق‌العاده است.توجه داشته باشید اگر منشأ گلو درد عفونت ویروسی باشد با همین روش‌های ساده می‌توانید از پس آن بر بیایید. اما اگر گلودردتان منشأ باکتریایی داشته باشد بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.
 
این نشانه‌ها یعنی قند خون دارید

قند خون بالا و دیابت چیزی نیست که بتوان آن را کم اهمیت دانست و از کنار آن به سادگی عبور کرد. هیچ کس بدون علامت و در خفا به این بیماری دچار نمی‌شود. قند خون بالا علائم کمابیش مشهودی دارد از جمله تشنگی شدید، خستگی بیش از اندازه، تغییر وزن و غیره.ممکن است بدون اینکه بدانید قند خونتان بالا باشد و شما علائم آن را به مشکلات دیگری نسبت دهید. باید نسبت به برخی علائم که نشان دهنده بالا بودن قند خون است آگاه‌تر باشید و به موقع نسبت به بررسی سلامتی خود اقدام کنید تا خطرات این بیماری به حداقل برسد.در زبان علم به میزان قند خون گلیسمی می‌گویند. زمانی که میزان قند خون از ۱.۱۰ گرم در هر لیتر خون بالاتر برود نگران کننده خواهد بود.اگر در افرادی که سابقه خانوادگی دیابت و چاقی مفرط در ناحیه شکم هستند، میزان قند خون به ۱.۱۵ گرم در لیتر یا ۱.۲۰ گرم در لیتر برسد باید جدی گرفته شده و بررسی‌های فوری شروع شود، چون بالا رفتن قند خون می‌تواند نشان دهنده مرحله پیش دیابت باشد.مرحله پیش دیابت شرایطی است که در آن قند خون بالاتر از حد نرمال است، اما به اندازه‌ای نیست که تشخیص دیابت قطعی شده باشد. به گفته سازمان بهداشت جهانی تشخیص دیابت زمانی تایید شده است که قند خون در دو بار تست در حالت ناشتا بالاتر از ۱.۲۶ گرم در لیتر خون باشد.

اولین علامت قند خون بالا: خستگی زیاد
زمانی که اختلال در قند خون قدیمی بوده و بررسی نشده باشد علائم جسمی آن خیلی دیر بروز می‌کند. اگرچه قند خون بالا در ابتدا معمولا علامتی ندارد، اما خستگی زیاد و خواب آلودگی از نخستین علائم رایج و مشهود این مشکل محسوب می‌شوند.البته باید گفت که خستگی می‌تواند با علائم دیگری از جمله تپش قلب و تعریق بیش از حد نیز همراه باشد. باید بدانید که خستگی زیاد مختص بیماری قند و بالا بودن قندخون نیست، اما می‌تواند هشدار دهنده این مسئله نیز باشد؛ بنابراین بهتر است آزمایش داده و وضعیت تان را بررسی نمایید.

قند خون بالا: کاهش وزن
دومین علامت نشان دهنده قند خون بالا می‌تواند کاهش وزن ناخواسته فرد باشد. در حالت کلی این کاهش وزن بین یک تا سه کیلو بوده و گاهی با خستگی زیاد همراه است. اما ممکن است بیماری احساس سلامت جسمی داشته باشد. در هر صورت اگر متوجه کاهش وزن ناخواسته خود شدید و در کنار آن خستگی زیادی احساس می‌کنید به پزشک مراجعه کنید و آزمایش خون بدهید.
نسخه‌های فوق‌العاده طب سنتی برای درمان لاغری
قند خون بالا: احساس تشنگی شدید
عطش و تشنگی شدید معمولا جزو علائم نشان دهنده ابتلا به دیابت است، اما یک علامت دیرهنگام است که اغلب صرفا زمانی بروز می‌کند که قند خون به بالای ۳ گرم در لیتر رسیده باشد. زمانی که قند زیادی در خون وجود دارد، بدن ادرار بیشتری تولید می‌کند تا مازاد قند را دفع کند. این دفع ادرار بیشتر نیز باعث ایجاد تشنگی و عطش می‌شود.

قندخون بالا: احساس گرسنگی زیاد
احساس گرسنگی زیادی نیز مانند تشنگی شدید جزو علائم نستبا دیرهنگام قند خون بالا می‌باشد. اما این احساس گرسنگی شدید در اثرکاهش غیرعادی قند خون در ناحیه سلولی و مغزی به وجود می‌آید. اگر بدون افزایش فعالیت بدنی تان متوجه احساس گرسنگی شدید خود شده اید وضعیت را جدی‌تر بگیرید.

قندخون بالا: مشکلات بینایی
اگرچه این روز‌ها اطلاع رسانی زیادی در خصوص بیماری دیابت می‌شود و این بیماری جزو بیماری‌های شناخته شده است، اما آگاهی بخشی در خصوص علائم آن همچنان ضروری به نظر می‌رسد. چون بالا بودن قند خون می‌تواند عوارض شناخته شده دیابت را داشته باشد. در واقع بالا بودن قند خون ممکن است با علائمی از جمله درد‌های کمری (هرنی دیسک کرورالژی)، زخم پا، کاهش قدرت بینایی یا حمله قلبی نمایان شود.قندخون بالا مسئله بی اهمیتی نیست و نباید از آن غفلت شود. در صورتی که علائم قند خون بالا را دارید و یا نسبت به احتمال ابتلا به آن شک دارید ساده‌ترین کار این است که با یک پزشک مشورت کنید. یک آزمایش خون ساده می‌تواند قند خون شما را نشان دهد.امروزه دستگاه‌های سنجش قند خون به طور رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد و کار کردن با آن‌ها ساده است. اگر میزان قند خون بالاتر از حد طبیعی باشد باید به طور مرتب قند خون چک شود بخصوص اگر فرد سابقه خانوادگی دیابت داشته باشد و از چاقی مفرط شکمی رنج ببرد.البته توصیه متخصصان این است که هرگز منتظر بروز علائم دیابت نباشید. اگر شما در خانواده تان سابقه بیماری دیابت دارید و خودتان را مستعد ابتلا می‌دانید بهترین کار این است که به طور منظم آزمایش خون داده و قند خون تان را بررسی کنید.
 
۳ راه رفع سرفه با طب سنتی

معصومه السادات کابلی فرشچی دستیار تخصصی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه‌های رفع سرفه از منظر طب سنتی را تشریح کرد. معصومه السادات کابلی فرشچی درباره سرفه اظهار کرد: یکی از علائم مبتلایان به سرماخوردگی‌های ویروسی، سرفه است که بعضاً می‌تواند به‌مدت طولانی ادامه پیدا کند.

نسخه‌های فوق‌العاده طب سنتی برای درمان لاغری
شربت بنفشه رفع‌کننده سرفه‌های همراه با ترشحات مخاطی رقیق با سوزش، خارش و التهاب گلو
کابلی فرشچی افزود: در صورتی که سرفه همراه با ترشحات مخاطی رقیق و همراه با سوزش، خارش و التهاب گلو است و به‌صورت حاد بروز کنند، استفاده از شربت‌های نرم‌کننده سینه و ضدالتهاب مثل شربت بنفشه مناسب است.

شربت زوفا رفع‌کننده سرفه‌های با ترشحات غلیظ
دستیار تخصصی طب سنتی ایران دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در صورتی که سرفه همراه با ترشحات مخاطی غلیظ و لزج باشد و به‌سختی خارج شود و علائمی نظیر خارش و سوزش گلو وجود نداشته باشد، استفاده از شربت‌هایی نظیر شربت زوفا یا آویشن می‌تواند در رقیق ساختن ترشحات و خروج آن‌ها کمک‌کننده باشد.

لعاب به‌دانه و بارهنگ رفع‌کننده سرفه‌های خشک
کابلی فرشچی یادآور شد: افراد در صورتی که سرفه‌های خشک دارند، استفاده از لعاب بارهنگ و به‌دانه می‌تواند در رفع علائم کمک‌کننده باشد. وی گفت: در سرفه‌های مزمن و طولانی‌مدت، توجه به بیماری‌های زمینه‌ای نظیر مشکلات گوارشی، حساسیت و آلرژی، عفونت‌ها از قبیل: بیماری سل، جسم خارجی در اطفال و دارو‌های مصرفی باید مدنظر قرار گیرد.
 

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *