افزایش قیمت کتاب به کاهش سرانه مطالعه منجر شده است/تاثیر فضای مجازی بر کتابخوانی ویرانگر است

14:22 - 19 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۶۴۰۲
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
دبیر هشت دوره کنگره سراسری شعر دفاع مقدس گفت: در اصل قیمت کتاب بالا نمی‌رود. اگر ما سالانه شاهد افزایش بهای کتب هستیم به دلیل افزایش مواد و کاغذ و همچنین هزینه چاپ کتاب است. وقتی هزینه تولید بالا برود به طبع قیمت تمام شده کتاب نیز افزایش می یابد.

"پرویز بیگی حبیب آبادی" شاعر و نویسنده عرصه ادبیات در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ، در خصوص کاهش سرانه مطالعه کتاب در کشور در سالیان اخیر گفت: از نظر من دلیل اصلی کاهش سرانه کتاب آن است که وضعیت اقتصادی به مردم اجازه خرید کتاب نمی‌دهد. پیشتر کتاب در سبد کالایی خانوار سهم داشت اما هم‌اکنون این جایگاه حذف شده است.

وی در همین راستا افزود: برخی بعد از اینکه توان خرید کتاب را از دست دادند برای اینکه همواره به خواندن کتاب تعلق خاطر داشتند به آثار موجود در اینترنت و شبکه‌های مجازی روی آورده اند که این هم در نوع خود خطرات فراوانی به همراه آورده است.

//////////////////

دبیر هشت دوره کنگره سراسری شعر دفاع مقدس دومین دلیل کاهش سرانه مطالعه کتاب اینگونه تشریح کرد: دومین دلیلی که من برای کاهش سرانه مطالعه در کشور ترسیم می‌کنم این است که ما در طول تاریخ هیچ وقت سرانه مطالعه بالایی نداشتیم. تاریخ نشان می‌دهد که مردم ایران بیشتر از آنکه خوانندگان خوبی در عرصه کتاب باشند شنونده های خوبی هستند.

وی ادامه داد: این نبود میل عمومی به مطالعه دارای قدمت است و برای حل آن نیازمند یک برنامه ریزی درست، دقیق و مدون هستیم که تاکنون هنوز اتفاق نیفتاده و این معضل همچنان در عرصه کتابخوانی وجود دارد.

مدیر مسئول "انتشارات فصل پنجم" تخصصی نبودن عرصه نشر را یکی دیگر از عوامل کاهش سرانه مطالعه کتاب خواند و ادامه داد: مخاطب به عنوان مثال می خواهد یک موضع خاص را دنبال کند و برای پیدا کردن کتابی مربوط به آن موضوع با 100 ناشر روبرو می شود که درباره آن موضوع کتاب چاپ کرده اند. همین عاملی می شود تا خواننده بعد از خرید یک کتاب و جواب نگرفتن از آن سردرگم شده و کلاً از پیگیری آن مطلب دلسرد شود. 

قیمت کاغذ نسبت به سال گذشته دو برابر شده است/تاکنون هیچ فکری برای حل مشکل کاغذ در صنعت چاپ نشده است/

وی رجوع علاقمندان کتاب به فضای مجازی را ویرانگر خواند و اضافه کرد: من در حوزه شعر فعالیت می‌کنم و صرفاً در این مورد نظر می‌دهم. به عنوان مثال در عرصه شعر فضای مجازی مشکلات فراوانی را در عرصه شعر به وجود آورده است. شعری در فضای مجازی به نام "ملک الشعرای بهار" شاعر منتشر شده و دست به دست می چرخد در صورتی که آن شاعر اصلاً چنین شعری را نسروده است.

نویسنده "مجموعه شعر غریبانه" در ادامه افزود: متاسفانه برخی که هیچ اطلاعاتی از شعر ندارند اشعاری را بدون هیچ منبع و ماخذ مشخصی به نام شاعران بزرگ منتشر می کنند. در این بین علاقمندانی هم حضور دارند که به واسطه مطالعه کم این نوشته ها را باور و قبول می کنند. برخی هم‌اکنون در فضای مجازی صفحه شعر و ادبیات درست کرده و خود را منتقد ادبی و شاعر خطاب می کنند، در صورتی که هیچ شناختی از این عرصه ندارند.

وی درباره تاثیر افزایش قیمت کتاب در خرید از سوی علاقمندان خاطرنشان کرد: در اصل قیمت کتاب بالا نمی‌رود. اگر ما سالانه شاهد افزایش بهای کتب هستیم به دلیل افزایش مواد و کاغذ و همچنین هزینه چاپ کتاب است. وقتی هزینه تولید بالا برود به طبع قیمت تمام شده کتاب نیز افزایش می یابد و همین قدرت خرید مردم و در ادامه سرانه مطالعه کتاب را کاهش می‌دهد. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *