رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

حاکمیت عقلانیت مطلوب در بشر به ظهور منتهی می‌شود/عدالت و امنیت مهمترین مولفه‌های حکومت حضرت مهدی(عج) هستند

6:30 - 18 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۶۰۵۹
کارشناس علوم قرآنی گفت: غیبت اصلا به معنای این نیست که دست امام معصوم بسته است بلکه یک سری از امور را با خواست خداوند به شکل پنهانی مدیریت می کند.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا قائمی نیا کارشناس علوم قرآنی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره غیبت حضرت ولی عصر(عج) گفت: طبیعی است که "حضرت مهدی عج" به شکل آشکار حضور ندارند و این غیبت پدیده سنگینی است تا جامعه بشری به پیروزی نهایی یعنی حاکمیت عقلانیت مطلوب در بشر برسد. حاکمیت عقلانیت مطلوب در بشر به ظهور منتهی می‌شود.

وی در همین راستا افزود: وقتی به تاریخ امامت در عصر خاتمیت نگاه می کنیم هر کدام از ائمه اطهار(ع) در جامعه اسلامی با مشکلات فراوانی مواجه شدند.

 حضرت مهدی (عج)

کارشناس علوم قرآنی درباره آمادگی ظهور حضرت مهدی(عج) اظهار کرد: امامت نیاز به رشد عقلی بشر دارد. جامعه بشری نیاز به این نکته دارد که عقل بشر رشد کند و به این نکته برسد که یک رهبر آسمانی از جانب حق تعالی به مهندسی اجتماع بپردازد، بنابراین عقل بشر باید به این نقطه برسد.

وی درباره فلسفه اصلی غیبت و رشد عقل بیان کرد: غیبت از جایی شروع می شود که عقل بشر توانایی و تشخیص بیشتر را ندارد و باید تاریخ بشر به ناتوانی خود اعتراف کند و با توجه به فراز و نشیبهایی که در جامعه در طول تاریخ پیش می آید به این حقیقت برسد.

وی درباره موضوع مهدویت و غیبت اظهار کرد: مهدویت و غیبت هرگز به معنای این نیست که مسلمانان بهره‌ای از وجود امام معصوم نمی‌برند. در برخی از روایات مسئله غیبت و استفاده مردم از حضرت مهدی(عج) به خورشیدی که پشت ابرهاست تشبیه شده است یعنی حتی اگر امام دوازدهم حضور آشکار در متن جامعه نداشته باشند، اما به شکل نامحسوس و پنهانی زمینه و سبب پیشرفت جامعه قرار میگیرند و برخی از امور را مدیریت می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قائمی نیا درباره ویژگیهای حکومت حضرت مهدی (عج) توضیح داد: در روایات ما توصیفات گوناگونی از حکومت حضرت ولی عصر(عج) به چشم می خورد به عنوان مثال ظهور، نتیجه رشد عقلانیت بشری است یعنی جامعه مهدوی بیش از هر جامعه ای یک جامعه عقلانی است و عقلانیت بشر در آن جامعه حاکم می شود.

وی ادامه داد: منظور از عقلانیت، عقلانیت ناقص ابزاری که در جوامع وجود دارد نیست بلکه عقلانیتی است که به رشد کامل خود رسیده و نیاز به آزمون و خطا ندارد. چنین عقلانیتی در بشر به واسطه یک سری از تحولات تاریخی و رخدادهای اجتماعی پیدا می شود و به کمال می رسد، بنابراین مهمترین مشخصه جامعه مهدوی عقلانی بودن جامعه است و عدالتی که در این جامعه پیدا می شود نتیجه حاکمیت عقلانیت آسمانی و موید به نور الهی است، عقلانیتی که نتیجه تاریخ است و همه انبیا آمدند تا آن را بنا کنند و در انسانها به وجود بیاورند، عقلانیتی که در وجود انسانها بالقوه وجود دارد اما به آن فعلیت می بخشند.

 حضرت مهدی (عج)

حجت الاسلام والمسلمین قائمی نیا خاطرنشان کرد: در چنین جامعه ای، مستضعفان که عقلانیت الهی داشتند اما به دلیل شرایط اجتماع به رهبری نرسیدند به رهبری جامعه خواهند رسید. مهمترین مولفه‌های حکومت حضرت مهدی(عج) عقلانیت، عدالت و امنیت فراگیر و رهبریت مستضعفان است، جامعه ایده آلی که انبیا و ائمه اطهار(ع) همیشه از شکل گیری آن اطلاع داده، بر آن تاکید می کردند و مدنظرشان بود. امیدواریم که ظهور حضرت ولی عصر(عج) به زودی محقق شود تا شاهد حکومت مهدوی که پایه گذار عدل و درستی است باشیم. 

 

انتهای پیام/  



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *