آغاز تعیین تکلیف حقابه‌بران حوضه‌های آبریز با نظرسنجی از خبرگان آب

14:10 - 17 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۶۰۳۱
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو گفت: این وزارتخانه درصدد است به منظور تعیین تکلیف، ساماندهی و حل مسئله حقابه‌ها و حقابه‌بران در حوضه‌های آبریز کشور نظرسنجی را میان کارشناسان و خبرگان حوزه آب برگزار کند.
به گزارش گروه اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، صدیقه ترابی با تاکید بر اینکه حوضه‌های آبریز اصلی کشور به موجب تغییرات اقلیم با کاهش بارندگی‌ها و افزایش درجه حرارت مواجه شده‌اند، اظهار کرد: ادامه این روند باعث شده است تا منابع آب تجدیدپذیر کشور نیز به شکل محسوسی در حوضه‌های مختلف آبریز کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه حوضه‌های آبریز کشور در کنار عوامل طبیعی با تغییرات ناشی از عوامل انسان ساخت نیز مواجه هستند، اظهار کرد: امروزه توسعه برداشت از منابع آب، توسعه قابل توجه کشاورزی در حوضه‌های مختلف آبریز، افزایش جمعیت و مصارف آب شرب، توسعه صنعت و در پی آن افزایش برداشت برای این بخش موجب شده است تا تغییرات بیشتری در حوضه‌های آبریز به لحاظ وضعیت منابع آبی به وجود آید.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو یادآور شد: در کشور ما به لحاظ تاریخی حقابه‌برانی وجود دارند و براساس اسناد و مدارک موجود حقابه‌بر محسوب می‌شوند. تغییرات طبیعی و انسان ساخت در حوضه‌های آبریز موجب شده است تا حقوق این حقابه‌بران نیز در بسیاری از حوضه‌های آبریز همچون زاینده‌رود، کارون بزرگ، کرخه و... دچار تغییرات شود.

تعیین تکلیف، ساماندهی و حل مسئله حقابه‌ها


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *