همه چیز درباره انتخابات میان دوره‎ای آمریکا؛ جمهوری‎خواهان و دموکرات‎ها به دنبال چه هستند؟

16:03 - 15 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۵۷۱۳
انتخابات میان‎دوره‎ای کنگره آمریکا در حالی برگزار می‌شود که دونالد ترامپ و جمهوری خواهان امیدوارند بتوانند همچنان اکثریت خود را در هر ۲ مجلس حفظ کنند. نظرسنجی‌ها از پیشی گرفتن دموکرات‌ها در انتخابات مجلس نمایندگان حکایت دارد.
به گزارش گروه بین الملل ، امروز ۶ نوامبر انتخابات میان‎دوره‎ای کنگره آمریکا در حالی برگزار می‌شود که دونالد ترامپ و جمهوری خواهان امیدوارند بتوانند همچنان اکثریت خود را در هر ۲ مجلس حفظ کنند. نظرسنجی‌ها از پیشی گرفتن دموکرات‌ها در انتخابات مجلس نمایندگان حکایت دارد.

در حالی که آمریکایی‌ها هر چهار سال یک بار برای انتخاب رئیس جمهور پای صندوق‌های رای می‌روند، درست در نیمه راه دوره ریاست جمهوری، انتخابات میان دوره‌ای را در ماه نوامبر برگزار می‌کنند. در این انتخابات نمایندگان دو مجلس سنا و نمایندگان – دو مجلس تشکیل دهنده کنگره به عنوان شاخه قانونی دولت فدرال آمریکا- توسط مردم انتخاب می‌شوند.
 
 
همه چیز درباره انتخابات میان دوره‎ای آمریکا؛ جمهوری‎خواهان و دموکرات‎ها به دنبال چه هستند؟

مجلس نمایندگان شامل ۴۳۵ کرسی است که هر دو سال یکبار انتخاب می‌شوند. یک سوم (۳۵) کرسی‌های مجلس سنا نیز با این انتخابات تعیین می‌شوند.

علاوه بر موارد فوق ۳۶ فرماندار، ۳ فرماندار حوزه دولتی، شهردار‌ها و سایر مقامات دولتی محلی نیز انتخاب می‌شوند.
 

برای داشتن اکثریت در مجلس سنا هر حزب باید ۵۱ کرسی را کسب کند. جمهوریخواهان در حال حاضر ۵۱ کرسی و دموکرات‌ها ۴۹ کرسی را در اختیار دارند. دموکرات‌ها برای به دست گرفتن کنترل مجلس سنا در این انتخابات به دو کرسی نیاز دارند.
 
 
همه چیز درباره انتخابات میان دوره‎ای آمریکا؛ جمهوری‎خواهان و دموکرات‎ها به دنبال چه هستند؟

در مورد مجلس نمایندگان نیز کسب حداقل ۲۱۸ کرسی از ۴۳۵ کرسی برای داشتن اکثریت ضروری است. در حال حاضر جمهوری خواهان ۲۳۶ کرسی و دموکرات‌ها ۱۹۳ کرسی را در اختیار دارند. با این حساب دموکرات‌ها برای کنترل بر مجلس نمایندگان در این دوره باید ۲۴ کرسی دیگر را به دست بیاورند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که دموکرات‌ها پیروز انتخابات مجلس نمایندگان و جمهوری خواهان پیروز انتخابات مجلس سنا خواهند بود. در صورت وقوع این اتفاق، این نخستین باری خواهد بود که جمهوری خواهان، مجلس نمایندگان را در زمان حضور رئیس جمهوری از این حزب در کاخ سفید، از دست خواهند داد.

براساس پیش بینی‌های اولیه، جمهوری خواهان بیش از ۱۲ کرسی خود را از دست داده‎اند در حالی که به نظر می‌رسد کرسی‌های سابق دموکرات‌ها حفظ شده و آن‌ها برای کسب کرسی‌های جدید تلاش می‌کنند.
 
 
همه چیز درباره انتخابات میان دوره‎ای آمریکا؛ جمهوری‎خواهان و دموکرات‎ها به دنبال چه هستند؟

دولت ترامپ تا این انتخابات از همراهی کامل مجلس سنا و نمایندگان و در نتیجه حمایت کامل کنگره برخوردار بوده است. نگرانی ترامپ اکنون از کنترل دموکرات‌ها بر مجلس نمایندگان است که می‌تواند قدرت ترامپ در اجرای برنامه هایش را با محدودیت‌هایی مواجه کند. مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات می‌تواند نظارت گسترده‌ای بر دولت رئیس جمهور، از جمله ادعای تبانی با روسیه در انتخابات ۲۰۱۶، معاملات تجاری ترامپ و رسوایی‌های جنسی وی داشته باشد.
 

چنین مجلسی قادر است ترامپ را استیضاح کند اگرچه برای برکناری وی به دو سوم آرا سنا نیاز دارد.

اگرچه ترامپ خود در این دور از انتخابات به عنوان نامزد حضور ندارد، اما در مرکز انتخابات ۲۰۱۸ قرار دارد. همیشه انتخابات میان دوره در حکم رفراندومی برای ساکن اتاق بیضی شکل کاخ سفید بوده است. این انتخابات نیز رفراندومی برای رویکرد و شخصیت میلیاردر منحصر به فردی است که با فرستادن هزاران سرباز به مرز آمریکا و مکزیک برای مقابله با ورود مهاجران، زیر سوال بردن حق شهروندی نوزادان مهاجران، انتشار داستان‌هایی مبنی بر قتل اتباع آمریکایی به دست مهاجران غیرقانونی، دولت آمریکا را اداره می‌کند. ترامپ و جمهوری خواهان کمپین خود را با تمرکز بر موضوع مهاجرت پیش می‌برند.

دموکرات‌ها در این انتخابات با تمرکز بر مراقبت‌های سلامتی این پیام را به رای دهندگان می‌فرستند که در صورت پیروزی جمهوری خواهان در این انتخابات کلیه خدمات سلامتی و بهداشتی حتی برای افراد واقعا نیازمند به آن از بین خواهد رفت.

از سویی دیگر این انتخابات محکی برای "موج آبی" دموکرات‌ها برای داشتن مبارزات موثر در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است.
 
 
همه چیز درباره انتخابات میان دوره‎ای آمریکا؛ جمهوری‎خواهان و دموکرات‎ها به دنبال چه هستند؟

این نخستین آزمون دشوار پیش روی جمهوری خواهان پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۶ و روی کار آمدن دونالد ترامپ است. جمهوری خواهان به این انتخابات به عنوانی آزمونی دشوار می‌نگرند که محبوبیت آنان در چشم مردم آمریکا پس از دو سال را به نمایش خواهد گذاشت.

ابن دور از انتخابات میاندوره آمریکا در حالی برگزار می‌شود که بنا به اعلام مرکز سیاست پاسخگو، با صرف هزینه‌ای معادل ۵.۲ میلیارد دلار، عنوان گرانترین انتخابات تاریخ آمریکا را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *