پرونده بازسازی واحد‌های زلزله زده کرمانشاه زودتر بسته می‌شود

11:14 - 15 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۵۵۰۹
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
مدیر کل ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه با اشاره به اینکه اگر مستاجران در مناطق زلزله زده زمین تهیه کنند، برای آن‌ها خانه ساخته می‌شود، گفت: قرار بود تا پایان سال ۹۸ پرونده بازسازی واحد‌های زلزله زده کرمانشاه بسته شود، اما حضور خوب مردم، همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات و تأمین به موقع مصالح ساختمانی باعث شد که در ۶ ماه اول سال ۹۸ پرونده این بازسازی‌ها بسته شود.
پرونده بازسازی واحد‌های زلزله زده کرمانشاه زودتر بسته می‌شود/ مستاجران در صورت تهیه زمین خانه دار می‌شوندرضا خواجه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد ، با اشاره به نزدیک شدن به سالگرد یکساله شدن زلزله کرمانشاه تصریح کرد: ۲۱ آبان ماه سال گذشته زلزله ۷.۳ ریشتری در کرمانشاه رخ داد که موجب شد به اکثر شهر‌ها از جمله سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی خسارت‌های زیادی وارد شود.

وی در ادامه افزود: ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در روستا‌های کرمانشاه دچار خسارت صددرصدی شدند که از این میان ۸ هزار واحد خسارت دیده در شهر‌ها و برخی از واحد‌های فرسوده در لیست بازسازی اولویت اول و ۳۵ هزار واحد مسکونی جزء اولویت‌های بازسازی اول و دوم قرار گرفتند.

مدیر کل ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه با اشاره به ۶۰ هزار واحد تعمیری در این مناطق گفت: اولین واحد‌های احداثی مربوط به واحد‌های احداثی بود که تعداد آن ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر بوده و در این میان ۵ هزار و ۵۰۰ نفر متقاضی بجای دریافت کانکس پول آن دریافت کردند.

خواجه‌ای در توضیح میزان تسهیلات اعطایی در مناطق زلزله زده، اظهار کرد: برای واحد‌های احداثی شهری ۴۰ میلیون تومان و ۶ میلیون تومان کمک بلاعوض اختصاص یافته به علاوه برای واحد‌های احداثی روستایی نیز ۳۰ میلیون تومان تسهیلات و ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت شد و به این خانوار‌ها ۱۰ میلیون تومان تسهیلات معیشتی و ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض معیشتی نیز برای این واحد‌ها تخصیص داده شد.

وی عنوان کرد: واحد‌های تعمیرانی شهری و روستایی مناطق زلزله زده به سه نوع واحد‌های تعمیراتی نوع اول ۱۲ میلیون تومان، ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض، ۸ میلیون تومان تسهیلات معیشتی و یک و نیم میلیون تومان تهسیلات معیشتی بلاعوض پرداخت شده است.

مدیر کل ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه در توضیح تسهیلات اعطایی به واحد‌های تعمیراتی نوع دوم بیان کرد: برای واحد‌های تعمیراتی نوع دوم نیز ۸ میلیون تومان تسهیلات، یک و نیم میلیون تومان کمک بلاعوض، ۶ میلیون تومان تسهیلات معیشتی و یک میلیون تومان تسهیلات معیشتی بلاعوض پرداخت شد.

خواجه‌ای درباره تسهیلات واحد‌های نوع سوم گفت: ۶ میلیون تومان تسهیلات، یک میلیون تومان کمک بلاعوض، ۴۰ میلیون تومان تسهیلات برای مقاوم‌سازی واحد‌های مسکونی این مناطق و ۴ و نیم میلیون تومان کمک بلاعوض اختصاص داده شد.

وی با اشاره به رایگان بودن بسیاری از هزینه‌های ساخت و ساز در مناطق زلزله زده، تصریح کرد: ۸ تن سیمان رایگان از طریق بنیاد مستضعفان به این مناطق تخصیص داده شده و بصورت کاملا عادلانه در بین واحد‌های مسکونی توزیع شد و علاوه بر سیمان هزینه‌های آواربرداری، نظارت، طراحی نقشه، پروانه‌های ساختمانی و سایر هزینه‌ها نیز به صورت کاملا رایگان در این مناطق انجام شد؛ همچنین پی کنی، بسترسازی واحد‌ها و دیوار حائل؛ هزینه‌های زیادی برای متقاضیان داشت که بنیاد مسکن تمامی این موارد را به صورت رایگان برای مردم انجام داد.

مدیر کل ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه تاکید کرد: هم زمان با افزایش قیمت مصالح ساختمانی و نوسات ارزی، دولت مصوبه جدید افزایش تسهیلات را مطرح و در همین راستا برای هر واحد احداثی شهری ۱۰ میلیون تومان تسهیلات و ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض و برای واحد‌های احداثی روستایی ۵ میلیون تومان تسهیلات و ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض تخصیص داده شد.

خواجه‌ای با بیان اینکه مستاجران نیز خانه دار می‌شوند، گفت: در صورت تامین زمین توسط مستاجران هر واحد مسکونی، بنیاد مسکن برای شهر‌ها تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی و برای روستا‌ها تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی پرداخت می‌کند بنابراین مستاجران می‌توانند صاحب خانه شوند به علاوه ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض جهت اسکان موقت، ۱۰ میلیون تومان تسهیلات معیشتی و ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض معیشتی پرداخت می‌شود که در مجموع یک مستاجر در این مناطق ۱۷ میلیون تسهیلات دریافت می‌کند.

وی با اشاره به تحویل ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد احداثی اولویت اول به متقاضیان اظهار کرد:خوشبختانه توانستیم در مدت زمان تعیین شده این واحد‌ها را به متقاضیان تحویل دهیم و در بحث تحویل واحد‌های احداثی اولویت دوم نیز در صورتی که مردم این مناطق پای کار باشند تلاش می‌کنیم تا پایان سال تمامی این واحد‌ها به بهره‌برداری برسد.

مدیر کل ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه خاطر نشان کرد: قرار بود تا پایان سال ۹۸ پرونده بازسازی واحد‌های زلزله زده کرمانشاه بسته شود، اما حضور خوب مردم، همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات و تأمین به موقع مصالح ساختمانی باعث شد که در ۶ ماه اول سال ۹۸ پرونده این بازسازی‌ها بسته شود.

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *